2014-09-25, 22:01
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Exakt, jag tycker vad jag vill och är inte upphetsad. Men nu tycker jag att vi lägger ner vår lilla interna debatt, den hör inte alls hemma här i avdelningen drogrehabilitering. Tack och hej!
Absolut, det gör vi.
Håller med om att det inte hör hemma i rehab. Tycker väl att hela tråden egentligen är felplacerad.
/Hej och Peace!
Citera
2014-09-26, 21:35
Medlem
dharmabumps avatar
Tack för era svar, varit givande, tycker jag. Intressant att begreppet härstammar från försäkringskassan. Och psykiatrin uppfattar det alltså som medicinsk vetenskaplig sanning. Kommentarer överflödiga.
Citera
2014-10-06, 18:16
Medlem
Once you pop you cant stop
Citera
2014-10-06, 18:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Tack för era svar, varit givande, tycker jag. Intressant att begreppet härstammar från försäkringskassan. Och psykiatrin uppfattar det alltså som medicinsk vetenskaplig sanning. Kommentarer överflödiga.
Bekreppet härstammar dock inte från försäkringskassan. Var du seriös? Jag skulle gissa att det började utvecklas en teori i samband med AA-rörelsen på 30 talet i USA. Sen har olika institut osv vidareutvecklat detta. Beroende och missbruk finns med som två olika störningar i läkarboken över sjukdomar. Det finns ju flera skolor i behandling av missbruk, men jag tror en del väljer att behandla det som en sjukdom utan att fundera så mycket på om det i ordets rätta betydelse är riktigt, då det finns forskning på att behandlingsmetoderna fungerar. Sen finns det andra metoder som inte lutar sig mot den filosofin så klart.
Citera
2014-10-07, 19:59
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Beroende och missbruk finns med som två olika störningar i läkarboken över sjukdomar.

Det räcker inte. Håller inte. Hypoteser och antaganden! Man får knappt peta på sjukdomen, eller opponera sig mot störning, det bevisar bara hur knäpp man är... Det är så jäkla obligatoriskt att tänka i den enda banan. Vad är det värsta som kan hända om man slutar sjukförklara människor helt i onödan... sluta straffa/jaga knarkare och pillerberoende...?! Hur kan man jobba efter samma fyrkantiga vårdfilosofi i årtionden, i evigheter...? Omskolning...!? Det är rena röda khmererna...
Citera
2014-10-07, 20:49
Medlem
dharmabumps avatar
Såg att jag är op... tur... nykterhetsrörelsen är totalitär, tolvstegen likaså, säjer: ingenting mer nånsin! Ett återfall, okej, men du får inte ta hur många återfall som helst, byta liv hur många gånger som helst... Det är en hård skola. Ett högt pris.

Nykterism ger lika stora kickar som "beroende", somliga går faktiskt överstyr med sitt icke-drickande, pratar inte om annat... påtänd av nynykterhet, man kommer ut som alkoholist på jobbet och släkten och blandar in alla möjliga människor i sitt missbruk, sin sjukdom... antar en ny personlighet, kanske frommare, visare, klokare... men den kostar ett nykterhetslöfte för resten av ditt liv, inget mindre än total avhållsamhet, för alltid... det är ju bara löjligt. Vilken människa kan lova något sånt? Vilken människa ska avtvingas ett sådant falskt löfte? Vilken människa skulle frivilligt utsätta sig för up på livstid? Det är en omänsklig behandling, en omänsklig underkastelse. Kräver allt eller inget.
Citera
2014-10-08, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Såg att jag är op... tur... nykterhetsrörelsen är totalitär, tolvstegen likaså, säjer: ingenting mer nånsin! Ett återfall, okej, men du får inte ta hur många återfall som helst, byta liv hur många gånger som helst... Det är en hård skola. Ett högt pris.

Nykterism ger lika stora kickar som "beroende", somliga går faktiskt överstyr med sitt icke-drickande, pratar inte om annat... påtänd av nynykterhet, man kommer ut som alkoholist på jobbet och släkten och blandar in alla möjliga människor i sitt missbruk, sin sjukdom... antar en ny personlighet, kanske frommare, visare, klokare... men den kostar ett nykterhetslöfte för resten av ditt liv, inget mindre än total avhållsamhet, för alltid... det är ju bara löjligt. Vilken människa kan lova något sånt? Vilken människa ska avtvingas ett sådant falskt löfte? Vilken människa skulle frivilligt utsätta sig för up på livstid? Det är en omänsklig behandling, en omänsklig underkastelse. Kräver allt eller inget.

Kan rekommendera för dig och andra en nyligen publicerad artikel i världens mest ansedda dagstidning, The York Times, artikeln "A Different Path to Fighting Addiction". Där går man hårt emot 12stegsrörelsen och andra strikta behandlingsformer, och istället visar de nya vårdformerna som har ett mycket mer realistiskt och respektfullt approach. Givetvis vetenskapligt grundat också (till skillnad från 12steg).

http://www.nytimes.com/2014/07/06/nyregion/a-different-path-to-fighting-addiction.html?action=click&contentCollection=N.Y. %20%2F%20Region&module=MostEmailed&version=Full&re gion=Marginalia&src=me&pgtype=article&_r=1
Citera
2014-10-08, 06:41
Medlem
dharmabumps avatar
elfsyssel, tack för länken. Öppenvården borde heta Slutenvården. Bara till för den som stenhårt kvalificerar sig med livslångt nykterhetslöfte OCH övervakat up resten av alla sina dagar.

Varför det?

Den påstår hycklande att det är DU som bestämmer, frågar fräckt om du är villig att ge dig själv "chansen". Men det är inte ett val, utan ett ultimatum: vårt sätt, eller inget sätt!

Jaså! Detta händer mig, medelålders svenne utan någon polis, vård eller myndighetskontakt tidigare för "missbruk". Aldrig lämnat ifrån mig piss på det här sättet. Aldrig blivit påtvingad en antabuskur.

Vad händer om man hoppar av Öppenvården? Ingenting. Du bara hamnar i ett limbo, icke behandlingsbar, i praktiken förbjuden att medicinera, förbjuden att behandla. Viktiga, kanske livsviktiga delar av vården stängs för dig.

Säg att narkomani blir avkriminaliserat. Rasar inte Öppenvården ihop då? Den utgår från din "kriminalitet", du ska bevisa dig "oskyldig", kvalificera dig genom att pissa rent, bevisa inte ditt människovärde utan ditt patientvärde, du ska komma till "sjukdomsinsikt"...

Vem gillar det här systemet idag? Varför jobbar Öppenvården med tolvsteg, mindfulness och kbt? Måste den göra det?

När ska knarkare återfå sitt rätta människovärde och ges samma vård som alla andra? Samma socbidrag som alla andra?

Pisset regerar. Hur länge till?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in