Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) är självförsvarssystem som är väldigt likt Krav Maga men skiljer sig på det sättet att de har färre tekniker. Meningen är att man ska behärska få tekniker bra.
Flera höga instruktörer i KM i Göteborg och Stockholm gick över till Defendo för några år sedan, t ex Jyrki Saario (Göteborg) som var chefsinstruktör för Finland.
Jag vill diskutera hur bra Defendo är och likheter och skillnader mot KM
Jag tränade bägge -ett år vardera- för några år sedan och tyckte att inte kändes som någon skillnad alls; var väl nån enstaka detaljgrej här och där och även om det finnas/fanns dubbelt så många tekniker i KM (som jag tror att de inriktade sig lite mer mot vapen) så var de man tränade på knappt nån skillnad.
Tyvärr måste jag tillägga att jag inte kommer ihåg något konkret exempel, men har för mig att det fanns skillnad på hur man skulle greppa knivbladet vid ett sådant överfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Profax
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande självförsvarsskolor bara är humbug och trams?
Speciellt när det rör sig om flera motståndare alt. kille vs tjej så har jag väldigt svårt att tro att det spelar någon roll om man gått några års självförsvarskurs.
Och om nån kommer med atombomb så kan jag lova dig att det spelar inte jävla jota även om du råkar vara världsmästare i thai,boxning eller mma heller.