• 1
  • 2
2014-09-13, 22:00
Medlem
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) r sjlvfrsvarssystem som r vldigt likt Krav Maga men skiljer sig p det sttet att de har frre tekniker. Meningen r att man ska behrska f tekniker bra.

Flera hga instruktrer i KM i Gteborg och Stockholm gick ver till Defendo fr ngra r sedan, t ex Jyrki Saario (Gteborg) som var chefsinstruktr fr Finland.

Jag vill diskutera hur bra Defendo r och likheter och skillnader mot KM
Citera
2014-09-30, 16:08
Medlem
Whiplarss avatar
Imi Lichtenfeld is credited with founding Krav Maga, the Israeli H2H combat system taught to the IDF. According to the offically Israeli account, Lichtenfeld supposedly developed his fighting system in Bratislava in the late 30s and then started teaching it to the Haganah terrorist organisation, when he arrived in British Mandatory Palestine in 1942.

But thats Israeli propaganda, what Lichtenfeld was teaching was the British H2H combat system developed by William E. Fairbairn and Eric Sykes known as Defendu. The name krav maga was only offically adopted by the IDF in 1973.

Now obviously, not many ardent Zionists will want to admit that Krav Maga is a rip-off of an old British army system, Defendu

S det r klart att det r likt!
Citera
2014-09-30, 16:28
Medlem
Whiplarss avatar
Min uppfattning r att ett flertal etablerade instruktrer, trnare, har kunskap i bgge systemen. Det kan nog slippra in tekniker frn det ena till det andra i undervisningen. Dessutom r bgge systemen dynamiska och frndras, frbttras ver tiden, en del tekniker frn ett system infrlivas och integreras i det andra systemet, vilket gr att en del skillnader suddas ut. P frgan "hur bra Defendo r" gr nog inte att svara p rttvist. Det r ett mycket bra, effektivt och intuitivt sjlvfrsvarssystem, kanske det bsta, men det absolut viktigaste sitter i huvudet p anvndare. S r det med all slags kampsport, jag har sett folk som trnat karate i 30 r men som nd inte har den rtta knslan fr fighting. Tekniker i all ra, men......knsla, timing, koordination, orddhet r mycket viktigare.
Citera
2014-10-02, 16:10
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) r sjlvfrsvarssystem som r vldigt likt Krav Maga ................//............

Har du ngra specifika frgor?
Citera
2014-10-02, 19:44
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Har du ngra specifika frgor?
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande sjlvfrsvarsskolor bara r humbug och trams?

Speciellt nr det rr sig om flera motstndare alt. kille vs tjej s har jag vldigt svrt att tro att det spelar ngon roll om man gtt ngra rs sjlvfrsvarskurs.
Citera
2014-10-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) r sjlvfrsvarssystem som r vldigt likt Krav Maga men skiljer sig p det sttet att de har frre tekniker. Meningen r att man ska behrska f tekniker bra.

Flera hga instruktrer i KM i Gteborg och Stockholm gick ver till Defendo fr ngra r sedan, t ex Jyrki Saario (Gteborg) som var chefsinstruktr fr Finland.

Jag trnade bgge -ett r vardera- fr ngra r sedan och tyckte att inte kndes som ngon skillnad alls; var vl nn enstaka detaljgrej hr och dr och ven om det finnas/fanns dubbelt s mnga tekniker i KM (som jag tror att de inriktade sig lite mer mot vapen) s var de man trnade p knappt nn skillnad.

Tyvrr mste jag tillgga att jag inte kommer ihg ngot konkret exempel, men har fr mig att det fanns skillnad p hur man skulle greppa knivbladet vid ett sdant verfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande sjlvfrsvarsskolor bara r humbug och trams?

Speciellt nr det rr sig om flera motstndare alt. kille vs tjej s har jag vldigt svrt att tro att det spelar ngon roll om man gtt ngra rs sjlvfrsvarskurs.

Och om nn kommer med atombomb s kan jag lova dig att det spelar inte jvla jota ven om du rkar vara vrldsmstare i thai,boxning eller mma heller.
Citera
2014-10-03, 16:01
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:

Aikido kan jag inte uttala mig om. Men Krav Maga, Defendo och ven Wing Chun r bra sjlvfrsvar. Krav Maga och Defendo har scenarietrningar dr frsvar mot flera angripare trnas. Teknikerna r bde relativt enkla att lra in och effektiva. Inget humbug eller trams dr inte. Keep It Simple. keep It Effective!
Vad fr dig att tro att det r trams?
Citera
2014-10-03, 17:41
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Alla ljliga videos som finns p youtube samt folks vertygelse om att det funkar.
Citera
2014-10-03, 18:58
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Aikido kan jag inte uttala mig om. Men Krav Maga, Defendo och ven Wing Chun r bra sjlvfrsvar. Krav Maga och Defendo har scenarietrningar dr frsvar mot flera angripare trnas. Teknikerna r bde relativt enkla att lra in och effektiva. Inget humbug eller trams dr inte. Keep It Simple. keep It Effective!
Har du varit i mnga fighter?
Citera
2014-10-08, 15:05
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Har du varit i mnga fighter?
Jag anar den lite fnigt retoriska cynismen i frgan....och om mitt svar inte r passande s skulle det frmodligen tolkas som att jag inte vet vad jag pratar om.....annars kommer man inte in i trden och stller en sn urbota dum frga. Men fr att terg till lite mer seris niv kan jag sga att min kunskap och erfarenhet r mer n tillrcklig fr att uttala mig i saken.
Citera
2014-10-08, 15:08
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Alla ljliga videos som finns p youtube samt folks vertygelse om att det funkar.

Du fr grna ge exempel p ngra ljliga videos som du sett s blir det lttare att frst. Och eftersom du verkar vara ute mycket och kolla p videoclips, s kanske du ocks kan ge exempel p videos som verkar serisa och trovrdiga.

Det r inte alltid ltt att frklara fr ngon som inte kan ngonting, utan bara tror...Men jag ska hjlpa dig s gott jag kan. Frsk att hlla dina frgestllningar tydliga bara.
Citera
2014-10-08, 16:24
Medlem
Dom gnger sparring skett eller vi haft krav maga utvare (instruktrer) som deltagit i pass p mma-boxning-bjj s har det genomgende resultatet varit att man haft enorma svrigheter att n ngon framgng stende som p mark. Aikido (vindkrig) behver vi inte ens prata om.

Effektivt 'frsvar' mot ngon som inte kan ngot alls kan jag kpa. Effektivt frsvar mot utvare av andra discipliner, verkligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in