Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) r sjlvfrsvarssystem som r vldigt likt Krav Maga men skiljer sig p det sttet att de har frre tekniker. Meningen r att man ska behrska f tekniker bra.
Flera hga instruktrer i KM i Gteborg och Stockholm gick ver till Defendo fr ngra r sedan, t ex Jyrki Saario (Gteborg) som var chefsinstruktr fr Finland.
Jag vill diskutera hur bra Defendo r och likheter och skillnader mot KM
Jag trnade bgge -ett r vardera- fr ngra r sedan och tyckte att inte kndes som ngon skillnad alls; var vl nn enstaka detaljgrej hr och dr och ven om det finnas/fanns dubbelt s mnga tekniker i KM (som jag tror att de inriktade sig lite mer mot vapen) s var de man trnade p knappt nn skillnad.
Tyvrr mste jag tillgga att jag inte kommer ihg ngot konkret exempel, men har fr mig att det fanns skillnad p hur man skulle greppa knivbladet vid ett sdant verfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Profax
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande sjlvfrsvarsskolor bara r humbug och trams?
Speciellt nr det rr sig om flera motstndare alt. kille vs tjej s har jag vldigt svrt att tro att det spelar ngon roll om man gtt ngra rs sjlvfrsvarskurs.
Och om nn kommer med atombomb s kan jag lova dig att det spelar inte jvla jota ven om du rkar vara vrldsmstare i thai,boxning eller mma heller.