• 1
  • 2
2014-09-13, 22:00
Medlem
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) är självförsvarssystem som är väldigt likt Krav Maga men skiljer sig på det sättet att de har färre tekniker. Meningen är att man ska behärska få tekniker bra.

Flera höga instruktörer i KM i Göteborg och Stockholm gick över till Defendo för några år sedan, t ex Jyrki Saario (Göteborg) som var chefsinstruktör för Finland.

Jag vill diskutera hur bra Defendo är och likheter och skillnader mot KM
Citera
2014-09-30, 16:08
Medlem
Whiplarss avatar
Imi Lichtenfeld is credited with founding Krav Maga, the Israeli H2H combat system taught to the IDF. According to the offically Israeli account, Lichtenfeld supposedly developed his fighting system in Bratislava in the late 30s and then started teaching it to the Haganah terrorist organisation, when he arrived in British Mandatory Palestine in 1942.

But that’s Israeli propaganda, what Lichtenfeld was teaching was the British H2H combat system developed by William E. Fairbairn and Eric Sykes known as Defendu. The name krav maga was only offically adopted by the IDF in 1973.

Now obviously, not many ardent Zionists will want to admit that Krav Maga is a rip-off of an old British army system, Defendu

Så det är klart att det är likt!
Citera
2014-09-30, 16:28
Medlem
Whiplarss avatar
Min uppfattning är att ett flertal etablerade instruktörer, tränare, har kunskap i bägge systemen. Det kan nog slippra in tekniker från det ena till det andra i undervisningen. Dessutom är bägge systemen dynamiska och förändras, förbättras över tiden, en del tekniker från ett system införlivas och integreras i det andra systemet, vilket gör att en del skillnader suddas ut. På frågan "hur bra Defendo är" går nog inte att svara på rättvist. Det är ett mycket bra, effektivt och intuitivt självförsvarssystem, kanske det bästa, men det absolut viktigaste sitter i huvudet på användare. Så är det med all slags kampsport, jag har sett folk som tränat karate i 30 år men som ändå inte har den rätta känslan för fighting. Tekniker i all ära, men......känsla, timing, koordination, oräddhet är mycket viktigare.
Citera
2014-10-02, 16:10
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) är självförsvarssystem som är väldigt likt Krav Maga ................//............

Har du några specifika frågor?
Citera
2014-10-02, 19:44
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Har du några specifika frågor?
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande självförsvarsskolor bara är humbug och trams?

Speciellt när det rör sig om flera motståndare alt. kille vs tjej så har jag väldigt svårt att tro att det spelar någon roll om man gått några års självförsvarskurs.
Citera
2014-10-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Defendo, Defendu, Modern Defendo m fl (finns ett antal varianter) är självförsvarssystem som är väldigt likt Krav Maga men skiljer sig på det sättet att de har färre tekniker. Meningen är att man ska behärska få tekniker bra.

Flera höga instruktörer i KM i Göteborg och Stockholm gick över till Defendo för några år sedan, t ex Jyrki Saario (Göteborg) som var chefsinstruktör för Finland.

Jag tränade bägge -ett år vardera- för några år sedan och tyckte att inte kändes som någon skillnad alls; var väl nån enstaka detaljgrej här och där och även om det finnas/fanns dubbelt så många tekniker i KM (som jag tror att de inriktade sig lite mer mot vapen) så var de man tränade på knappt nån skillnad.

Tyvärr måste jag tillägga att jag inte kommer ihåg något konkret exempel, men har för mig att det fanns skillnad på hur man skulle greppa knivbladet vid ett sådant överfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag undrar om inte defendo, aikido, wing chun, km och andra liknande självförsvarsskolor bara är humbug och trams?

Speciellt när det rör sig om flera motståndare alt. kille vs tjej så har jag väldigt svårt att tro att det spelar någon roll om man gått några års självförsvarskurs.

Och om nån kommer med atombomb så kan jag lova dig att det spelar inte jävla jota även om du råkar vara världsmästare i thai,boxning eller mma heller.
Citera
2014-10-03, 16:01
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:

Aikido kan jag inte uttala mig om. Men Krav Maga, Defendo och även Wing Chun är bra självförsvar. Krav Maga och Defendo har scenarieträningar där försvar mot flera angripare tränas. Teknikerna är både relativt enkla att lära in och effektiva. Inget humbug eller trams där inte. Keep It Simple. keep It Effective!
Vad får dig att tro att det är trams?
Citera
2014-10-03, 17:41
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Alla löjliga videos som finns på youtube samt folks övertygelse om att det funkar.
Citera
2014-10-03, 18:58
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Aikido kan jag inte uttala mig om. Men Krav Maga, Defendo och även Wing Chun är bra självförsvar. Krav Maga och Defendo har scenarieträningar där försvar mot flera angripare tränas. Teknikerna är både relativt enkla att lära in och effektiva. Inget humbug eller trams där inte. Keep It Simple. keep It Effective!
Har du varit i många fighter?
Citera
2014-10-08, 15:05
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Har du varit i många fighter?
Jag anar den lite fånigt retoriska cynismen i frågan....och om mitt svar inte är passande så skulle det förmodligen tolkas som att jag inte vet vad jag pratar om.....annars kommer man inte in i tråden och ställer en sån urbota dum fråga. Men för att återgå till lite mer seriös nivå kan jag säga att min kunskap och erfarenhet är mer än tillräcklig för att uttala mig i saken.
Citera
2014-10-08, 15:08
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Alla löjliga videos som finns på youtube samt folks övertygelse om att det funkar.

Du får gärna ge exempel på några löjliga videos som du sett så blir det lättare att förstå. Och eftersom du verkar vara ute mycket och kolla på videoclips, så kanske du också kan ge exempel på videos som verkar seriösa och trovärdiga.

Det är inte alltid lätt att förklara för någon som inte kan någonting, utan bara tror...Men jag ska hjälpa dig så gott jag kan. Försök att hålla dina frågeställningar tydliga bara.
Citera
2014-10-08, 16:24
Medlem
Dom gånger sparring skett eller vi haft krav maga utövare (instruktörer) som deltagit i pass på mma-boxning-bjj så har det genomgående resultatet varit att man haft enorma svårigheter att nå någon framgång stående som på mark. Aikido (vindkrig) behöver vi inte ens prata om.

Effektivt 'försvar' mot någon som inte kan något alls kan jag köpa. Effektivt försvar mot utövare av andra discipliner, verkligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in