Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Förutom att Bildt har blivit varnad för sina uttal om Ryssland när han satt som utrikesminister, hans jobb som statsminister var inte heller sådär himla bra heller.
Lövet kan vi inte sätta en helt korrekt stämpel på förens 2018 så vitt vi vet så kanske han råkar vara rätt man på rätt plats när något sker i framtiden (inte för att jag tror det dock) men att sätta honom på plats som en förrädare eller som Sveriges sämsta statsminister genom tiderna är 100% fel att säga idag.
USA har varit ett problem globalt ja men USA påverkar och skyndar inte på EU och den debatt om att göra EU till en federation på samma sätt som Ryssland gör när den hotar (och även invaderar) sina grannländer.
På en global fredsnivå så är inte USA ett lika stort hot då de har påbörjat en dialog med Iran om att hjälpa varandra att utrota ISIS samtidigt som man har tagit bort blockaden mot Kuba, så deras utrikespolitik är förhoppningsvis på rätt väg speciellt om de inte röstar fram en idiot till president nästa år.
Rörande ISIS så ville de ge vapen till dem men det röstades ner (har jag för mig) och många var mig veterligen så ville väldigt många ge just vapen till de syriska rebellerna (varav ISIS var en av dem) men folk vart så förbannade när det inte skedde, men jag kanske mins hela den där historian fel.
Jag är övertygad om att Bildt hade skött Saudiavtalet mycket bättre än Margot Wahlström. Visst, han han kunde ha uttryckt sig annorlunda, men Wahlströms agerande i Saudiavtalet är mycket värre, tycker jag.
Finanskrisen drabbade Sverige när han var statsminister. Men det var inte Moderaternas agerande som gav upphov till finanskrisen. Det var sossarnas beslut att avreglera kreditmarknaden, det vill säga tillåta bankerna att låna ut så mycket pengar de vill.
Jag har aldrig påstått att han är en förrädare.
Jag är ganska säkert på att IS fick vapen från USA för att avsätta Assad.
Jag tycker snarare att Rysslands agerande har en motsatt effekt än vad du har skrivit i din tidigare inlägg. Vissa EU-länder som exempelvis Storbritannien och Ungern funderar på att lämna EU. Det sistnämnda landet är väldigt trött på att EU lägger sig i landet inrikespolitik. Att Ungern blickar till öster irriterar EU. Det gjordes en stor grej av att Ungern köpte ryskt gas, men när Tyskland hade köpt ryskt gas var det ingen stor grej. I vidare mån tycker jag att Ryssland står för en nationalism som behövs i dagens samhälle. Det mångkulturella samhället kommer, såsom kommunismen hade gjort, förr eller senare förstöra sig självt. För att undvika detta, behövs det en mer nationalistiskt politik i EU. Ungerns regering för en nationalistiskt politik som upprör många EU-länder trots att det inte strider med EU-s principer. Jag skulle inte bli förvånad om Ungern hade lämnat EU.