• 1
  • 2
2014-09-13, 00:33
Medlem
cqs avatar
Har börjat äta grönkål till varje måltid på senaste tiden då jag hört att det är den nyttigaste kålväxten.
Brukar dock alltid koka den eftersom jag inte gillar konsistensen när den är rå.
Förlorar man mycket av näringen vid kokning?
Hur skulle ni annars rekommendera att man tillagar grönkålen?
Citera
2014-09-13, 00:36
Medlem
tj.s avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2014-09-13, 00:45
Medlem
Mongopixels avatar
Jag skulle rekommendera dig att äta vitkål istället. Grönkål är inget att hänga i granen.
Citera
2014-09-13, 00:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Har börjat äta grönkål till varje måltid på senaste tiden då jag hört att det är den nyttigaste kålväxten.
Brukar dock alltid koka den eftersom jag inte gillar konsistensen när den är rå.
Grönkålschips är mums och jättenyttigt. Enkla att göra är de också.
Finns hur många som helst arbetsbeskrivningar av hur du går till väga i Google.
Enda rådet jag kan ge, är att se till att inte bränna dem för då smakar de inget vidare.
Citera
2014-09-13, 01:00
Medlem
loxas avatar
Testa ångkokning, det ska vara bättre för näringen.
Citera
2014-09-13, 17:09
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Jag skulle rekommendera dig att äta vitkål istället. Grönkål är inget att hänga i granen.

Grönkål slår vitkål i alla kategorier av vitaminer och mineraler; tre gånger mer c-vitamin, dubbelt så mycket B1, 11 gånger mer järn, fyra gånger kalcium, dubbelt av kalium, osv osv.

Hur äter du kålen? Jag brukar strimla tunt tunt och sen ha på en god dressing, då brukar konsistensen märkas mindre. Man förlorar en del när man hettar upp den, men grönkålssoppa är fortfarande väldigt nyttigt, Långkål är gudomligt gott, passar till mer än bara till jul.
Citera
2014-09-14, 07:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Stuvad grönkål gillar jag.

Sedan skall du nog tagga ner lite med att äta enbart "det nyttigaste".
Finns folk som vunnit bodybuildingtävlingar på hög internationell nivå som bara ätit sk husmanskost.
Elitidrottsmän som också enbart äter husmanskost.
Och sedan handlar det om livskvalité. Vad är meningen med att hoppa över all god och nyttig mat bara för att de befinner sig på plats 2+ på listan?

Men du är garanterat ung, det är då man brukar få dessa fixa idéer, men rådet jag ger dig är tänk om och tänk rätt och ät i stället varierat av alla nyttiga matvaror. Äter man för mycket av dessa superkostvaror kan man faktiskt i vissa extrema fall få en förgiftning som följd.
Redan vid en kontinuerlig konsumtion av endast ~400 g grönkål/dag för en man föreligger det risk för leverskador pga A-vitaminförgiftning. Då oräknat alla ytterligare nyttigheter han kan stoppa i sig.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...n-A/Vitamin-A/

Så ta en timeout och fundera lite var denna hysteri kommer ifrån, tala med en dietist och en kurator om nödvändigt om vad denna lätt skadliga fixering vid nyttig mat beror på för det verkar inte helt nyttigt och är det inte heller i det långa loppet om du surfar runt på grönkål till allt du äter.
Citera
2014-09-14, 17:51
Medlem
Mongopixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Grönkål slår vitkål i alla kategorier av vitaminer och mineraler; tre gånger mer c-vitamin, dubbelt så mycket B1, 11 gånger mer järn, fyra gånger kalcium, dubbelt av kalium, osv osv.

Hur äter du kålen? Jag brukar strimla tunt tunt och sen ha på en god dressing, då brukar konsistensen märkas mindre. Man förlorar en del när man hettar upp den, men grönkålssoppa är fortfarande väldigt nyttigt, Långkål är gudomligt gott, passar till mer än bara till jul.

Grönkål smakar också femtontusenmiljarder gånger äckligare. Därav äter jag vitkål istället.

Eller jag äter två piller om dagen istället, känns smidigare..
Citera
2014-09-15, 08:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Grönkål smakar också femtontusenmiljarder gånger äckligare. Därav äter jag vitkål istället.

Jag tycker vitkål och grönkål är för olika för att jämföras på det sättet. Grönkål passar utmärkt som tillbehör, exempelvis ångkokt, blancherat eller gräddstuvat. Vitkål används ju på ett annat sätt, i större mängder där kålens smak inte i centrum på samma sätt som för grönkålen.

Grönkålen är underskattad enligt min mening och tyvärr kan det vara svårt att få tag på bra grönkål. Köp hela plantor som säljs per kilo hellre än de torra kvistarna som säljs i plaststrutar.
Citera
2014-09-15, 11:43
Medlem
jajahars avatar
Tycker ändå att du ska testa grönkålssallad. ICA har ett juste recept på detta. Jag föredrar dock grönkålen rå och mycket finstrimlad med apelsin, äpple och valnötter samt russin.
Citera
2014-10-01, 21:50
Medlem
Shintas avatar
Citat:

Ät det inte då. Dina personliga preferenser när det gäller grönkål vs. vitkål var trots allt inte vad TS efterfrågade.
Citera
2014-10-01, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Som jag skrev i detta inlägg:
(FB) Ditt Julbord; favoriter, bottennapp och recept. (Sammanfogad/mod)
  • Grönkål
  • Lök
  • Köttbuljong
  • Tärningar av rökt skinka/bacon
  • Korv av fet och kryddig typ

Dela korvarna på mitten så att de kan ge ifrån sig smak och koka sedan samtliga ingredienser i lämplig mängd vatten (ska vara vätska i grytan men ingen soppa) på låg värme i ett par timmar. Till detta bör man äta kokt potatis och den absolut enda godkända måltidsdrycken är öl. Riktigt gott är det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in