Citat:
Ursprungligen postat av
cq
Har börjat äta grönkål till varje måltid på senaste tiden då jag hört att det är den nyttigaste kålväxten.
Brukar dock alltid koka den eftersom jag inte gillar konsistensen när den är rå.
Förlorar man mycket av näringen vid kokning?
Hur skulle ni annars rekommendera att man tillagar grönkålen?
Stuvad grönkål gillar jag.
Sedan skall du nog tagga ner lite med att äta enbart "det nyttigaste".
Finns folk som vunnit bodybuildingtävlingar på hög internationell nivå som bara ätit sk husmanskost.
Elitidrottsmän som också enbart äter husmanskost.
Och sedan handlar det om livskvalité. Vad är meningen med att hoppa över all god och nyttig mat bara för att de befinner sig på plats 2+ på listan?
Men du är garanterat ung, det är då man brukar få dessa fixa idéer, men rådet jag ger dig är tänk om och tänk rätt och ät i stället varierat av alla nyttiga matvaror. Äter man för mycket av dessa superkostvaror kan man faktiskt i vissa extrema fall få en förgiftning som följd.
Redan vid en kontinuerlig konsumtion av endast ~400 g grönkål/dag för en man föreligger det risk för leverskador pga A-vitaminförgiftning. Då oräknat alla ytterligare nyttigheter han kan stoppa i sig.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...n-A/Vitamin-A/
Så ta en timeout och fundera lite var denna hysteri kommer ifrån, tala med en dietist och en kurator om nödvändigt om vad denna lätt skadliga fixering vid nyttig mat beror på för det verkar inte helt nyttigt och är det inte heller i det långa loppet om du surfar runt på grönkål till allt du äter.