2014-10-07, 10:14
Medlem
Poro_poikas avatar
Jag brukar ofta göra en härlig grönkålssallad som är otroligt lätt att slänga ihop.

River sönder grönkålen i mindre bitar, citronsaft, peppar, salt och avokado som man sedan masserar in i grönkålen. Väldigt gött!
Citera
2014-10-07, 14:04
Medlem
blowns avatar
Min mor brukar göra en enkel gräddstuvad grönkål. Först steker hon i smör så att den mjuknar men också lite knaprig på sina ställen, sen slår hon över en skvätt grädde och låter det bubbla i några minuter. Salta, peppra och servera direkt.
Citera
2014-10-07, 14:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Min mor brukar göra en enkel gräddstuvad grönkål. Först steker hon i smör så att den mjuknar men också lite knaprig på sina ställen, sen slår hon över en skvätt grädde och låter det bubbla i några minuter. Salta, peppra och servera direkt.
Låter som långkål. Löjligt gott!
Citera
2014-10-07, 14:20
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Låter som långkål. Löjligt gott!

Så kan det vara, det är alltså ingen strimlad eller hackad historia, utan hela blad.

Viktigt i min mening att inte ha för mycket grädde. De ska vara lite kletigt, men inte såsigt.
Senast redigerad av blown 2014-10-07 kl. 15:08.
Citera
2014-10-09, 00:54
Medlem
Stek den tills den smälter ihop och får bra konsistens, blanda ner i pasta med en näve rostade nötter och 50gram brynt smör och ett stänk citronsaft.. Kalasgott
Citera
2014-10-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Så kan det vara, det är alltså ingen strimlad eller hackad historia, utan hela blad.

Viktigt i min mening att inte ha för mycket grädde. De ska vara lite kletigt, men inte såsigt.

Hela blad? Skojar du? Grönkål har ju blad som rabarber. Stjälken är fingertjock.

Du repar bladen och grovhackar.
Citera
2014-10-09, 01:09
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Hela blad? Skojar du? Grönkål har ju blad som rabarber. Stjälken är fingertjock.

Grovhacka grönkål? Sinnessjukt.

Ont: stek i en panna, kasta i lite vatten, montera med valfri lub.
Recept på lub: allt som går att emulgera, viktigt att den är fet, salt och syrlig som fan.
Mycket peppar är gott.
Citera
2014-10-09, 07:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke

Inte hela som i hela, utan hela bitar. Man ska definitivt inte hacka.
Citera
2014-10-16, 02:36
Medlem
Varför inte prova en grönkålsgratäng med pumpa: http://alltommat.se/recept/gronkalsgratang/
Citera
2014-10-22, 18:22
Medlem
gehumbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Redan vid en kontinuerlig konsumtion av endast ~400 g grönkål/dag för en man föreligger det risk för leverskador pga A-vitaminförgiftning. Då oräknat alla ytterligare nyttigheter han kan stoppa i sig.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...n-A/Vitamin-A/

400g grönkål är sjukt mycket. Jag har börjat använda färdigskuren och färdigsköljd grönkål på påse istället för tråkig sallad. 2 liter sådan grönkål väger typ 100g...
Citera
2014-10-23, 02:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gehumbale
400g grönkål är sjukt mycket. Jag har börjat använda färdigskuren och färdigsköljd grönkål på påse istället för tråkig sallad. 2 liter sådan grönkål väger typ 100g...
Kokar du ihop den blir det inte så mycket faktiskt imho.
Och över en dag på 3 måltider får du i dig det lätt om du vill.

Anledningen att jag anmärkte det är att du har alltid folk som går till överdrift.
Är något supernyttigt måste ju mer vara bättre, så att säga.
Citera
2014-10-23, 13:13
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kokar du ihop den blir det inte så mycket faktiskt imho.
Och över en dag på 3 måltider får du i dig det lätt om du vill.

Anledningen att jag anmärkte det är att du har alltid folk som går till överdrift.
Är något supernyttigt måste ju mer vara bättre, så att säga.

Om du hade brytt dig om att läsa hela sidan du länkade och inte bara valda stycken för att stödja din tes, hade du sett att det finns två typer av a-vitamin: retinoider och karotenoider. Skillnaden mellan dessa är de ena kommer från djurriket och de andra kommer från växtriket och behandlas i kroppen på två helt olika sätt.

"Karotenoider finns i morötter, bladgrönsaker och frukter och bidrar till färgen hos dessa. Det går inte att överdosera vitamin A genom att äta karotenoider, beroende på att upptaget av karotenoider i mag-tarmkanalen minskar i takt med att intaget ökar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in