• 1
  • 2
2014-09-11, 18:29
Medlem
Tänkte köpa nya bromsskivor och bromsbelägg..

Undrar dock om det är stor skillnad på kvaliteten om man skulle jämföra exempelvis ett "lågprismärke" mot exempelvis ATE och BOSCH?

Skiljer sig cira 650kr totalt..... är det värt? Rostar de lika snabbt under färd på våra "saltiga" vägar under vinterperioden.
Citera
2014-09-11, 19:21
Medlem
Servigins avatar
Till mina gamla bilar har jag köpt på biltema och jag har inte upplevt några problem. Sålänge man använder bilen är ju inte rost ett problem. Sen beror det ju naturlligtvis på vad för bil du har.
Citera
2014-09-11, 19:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_H

Undrar dock om det är stor skillnad på kvaliteten om man skulle jämföra exempelvis ett "lågprismärke" mot exempelvis ATE och BOSCH?

Skiljer sig cira 650kr totalt..... är det värt? Rostar de lika snabbt under färd på våra "saltiga" vägar under vinterperioden.

Personligen tror jag det skiljer ganska mycket mellan lågprismärken och original.

Var det inte Uppdrag Granskning som genomförde ett test med bromsreservdelar för franska bilar? Det visade sig att även dom auktoriserade verkstäderna sålde billigt piratskräp som förpackades i originalkartonger.
Citera
2014-09-11, 19:33
Medlem
De e ingen sportbil, mindre randombil. Gillar henne liksom, vill att hon ska få ta på sig lite finare skor, undrar dock om det är psykiskt?

Är det stor skillnad på kvaliteten? Undrar om det är stor skillnad på råmaterialet och så.
Är vissa legeringar, även om stål är standard (gissar jag på).
Citera
2014-09-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Personligen tror jag det skiljer ganska mycket mellan lågprismärken och original.

Var det inte Uppdrag Granskning som genomförde ett test med bromsreservdelar för franska bilar? Det visade sig att även dom auktoriserade verkstäderna sålde billigt piratskräp som förpackades i originalkartonger.

Ska leta, länka gärna till UG om du hittar.
Citera
2014-09-11, 19:40
Medlem
Ganska stor skillnad skulle jag säga, köpte på biltema och dom slets ner ganska mycket snabbare än original
Citera
2014-09-11, 20:03
Medlem
provocative77s avatar
Det finns tre kostnader i att göra en bromsskiva.
1. Material.
2. Gjutning
3. Bearbetning.

De kostnader alla har lika är gjuterikostnad samt bearbetning. Med dagens maskiner kostar det lika mkt att göra kvalitet som skit. Kan inte tänka mig att någon, medvetet skulle fuska med toleranser.
Då är det bara materialkostnaden som skiljer o där pratar vi kronor mellan bra o dåligt material.
Jag skulle inte kunna tänka mig att billigare skivor ska ha såmre kvalitet än dyrare.
Skeva skivor beror nog oftare mer på montören än tillverkaren.
Citera
2014-09-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det finns tre kostnader i att göra en bromsskiva.
1. Material.
2. Gjutning
3. Bearbetning.

De kostnader alla har lika är gjuterikostnad samt bearbetning. Med dagens maskiner kostar det lika mkt att göra kvalitet som skit. Kan inte tänka mig att någon, medvetet skulle fuska med toleranser.
Då är det bara materialkostnaden som skiljer o där pratar vi kronor mellan bra o dåligt material.
Jag skulle inte kunna tänka mig att billigare skivor ska ha såmre kvalitet än dyrare.
Skeva skivor beror nog oftare mer på montören än tillverkaren.

Tack för svaret. Hur är det när det gäller bromsbelägg?
Citera
2014-09-11, 22:12
Medlem
Citat:

Har du kollat på ProMeister-skivor? Kan rekommendera de skivorna faktiskt, de har fin ytfinish och dessutom svartmålade nav och kanter. Billigare än Brembo och faktiskt enligt min erfarenhet bättre (Vi kör numera Promeister som förstahandsval om det finns istället för Brembo). Finns på MECA, men tror även att Mekonomen säljer dem. Varken Bosch eller Brembo har målade nav eller kanter, därför rostar naven direkt på dem och det ser förjävligt ut.
Citera
2014-09-11, 23:36
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Tack för svaret. Hur är det när det gäller bromsbelägg?
Jag gillar Biltema o har just nu Mekonomens belägg. Båda märkena dammar. Men jag har aldrig kört slut på Biltemas odå hade jag dem på en S60 T5 somofta fick bekänna färg.
Citera
2014-09-11, 23:47
Medlem
k0rv3ns avatar
Jag kör med biltemas klossar och dom biter allt.
Det dumma är att jag bytte dom för cirka ett år sedan och när jag bytte så la jag märke till att skivorna var slut men bytte klossar ändå. Ska inom snar framtid byta skivor och då får det bli biltema. Har även tänkt att antagligen byta bil inom ett år så då vill jag inte köpa dyra delar till bilen
Citera
2014-09-12, 10:20
Medlem
zoombos avatar
Jag håller med proactive77, det finns inte så många sätt att tillverka en bromsskiva på så jag tror inte att kvalitén är speciellt varierande oavsett märke.
Däremot så kan nog bromsklossarna vara det för där går det nog att göra på flera sätt. Men Biltemas verkar ju funka.

Mitt tips är annars att handla i Tyskland - inte bara bromsdelar - mycket billigare och välkända märken. Finns trådar här om detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in