• 1
  • 2
2014-09-12, 11:42
Medlem
Tack för svaren.
Citera
2014-09-12, 18:09
Medlem
Erk Swedes avatar
Bromsskivor är det nog knappast just någon skillnad på,men dom ska köras in något folk sällan tänker på.
bromsbelägg finns det ju olika hårdhet på ,vilket kan upplevas olika ,dels att vissa slits fortare,och vissa känns mjukare att bromsa med.
Förr har jag varit skeptisk till Biltemas belägg,men tycker att nu är skillnaden minimal,speciellt med jämförelse av priset.
Citera
2014-09-12, 18:21
Moderator
Det är jättestor skillnad på olika skivor och belägg. Så är det.
Hur Biltemas saker är beror antagligen på vilken tillverkare de köpt av, för jag misstänker att de med jämna mellanrum gör upphandlingar med sina olika leverantörer, och jag tror inte att Biltema har en egen kravspec som de använder utan de litar på tillverkarnas uppgift om att sakerna möter EN-kravet ditten och datten utan att kolla det så noga.

Däremot har givetvis de stora tillverkarna stränga kravspecar som deras saker lever upp till. ATE, Girling, Bosch, Brembo, Ferodo mfl. håller en jämn, hög kvalitet, man vet att man får samma kvalitet från gång till annan.
När det gäller bromsar anser jag att det är dumt att chansa, bromsbelägg och skivor håller upp till 20000 mil, beroende på körsätt och användningssätt. Att snåla in på belägg är i skenet av det ganska småsnålt.
Citera
2014-09-12, 19:28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är jättestor skillnad på olika skivor och belägg. Så är det.
Hur Biltemas saker är beror antagligen på vilken tillverkare de köpt av, för jag misstänker att de med jämna mellanrum gör upphandlingar med sina olika leverantörer, och jag tror inte att Biltema har en egen kravspec som de använder utan de litar på tillverkarnas uppgift om att sakerna möter EN-kravet ditten och datten utan att kolla det så noga.

Däremot har givetvis de stora tillverkarna stränga kravspecar som deras saker lever upp till. ATE, Girling, Bosch, Brembo, Ferodo mfl. håller en jämn, hög kvalitet, man vet att man får samma kvalitet från gång till annan.
När det gäller bromsar anser jag att det är dumt att chansa, bromsbelägg och skivor håller upp till 20000 mil, beroende på körsätt och användningssätt. Att snåla in på belägg är i skenet av det ganska småsnålt.

Mellan belägg kan det nog vara det men mellan skivor är jag mera tveksam. Läs tidigare inlägg i tråden, det finns inte så många sätt att tillverka en skiva på och då finns det heller inte så mycket att spara in på eller kunna fuska med.
Citera
2014-09-12, 20:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Mellan belägg kan det nog vara det men mellan skivor är jag mera tveksam. Läs tidigare inlägg i tråden, det finns inte så många sätt att tillverka en skiva på och då finns det heller inte så mycket att spara in på eller kunna fuska med.
Själva den fysiska framställningen av skivor, gjutning-svarvning av dem är sig ungefär likadan oavsett var de görs.
Men däremot materialet de är gjutna i kan skilja nåt oerhört, en misstanke man kan ha är ju att kineserna inte är så noga på vad de smälter ner och på vilka nivåer av de olika ämnena som finns i legeringarna.
Har personligen råkat ut för falsifierade Kinesiska materialcertifikat på stålmaterial, så billiga kinatillverkade prylar litar jag inte ett dugg på att de ens lever upp till det de ska.
Citera
2014-09-12, 23:24
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Själva den fysiska framställningen av skivor, gjutning-svarvning av dem är sig ungefär likadan oavsett var de görs.
Men däremot materialet de är gjutna i kan skilja nåt oerhört, en misstanke man kan ha är ju att kineserna inte är så noga på vad de smälter ner och på vilka nivåer av de olika ämnena som finns i legeringarna.
Har personligen råkat ut för falsifierade Kinesiska materialcertifikat på stålmaterial, så billiga kinatillverkade prylar litar jag inte ett dugg på att de ens lever upp till det de ska.
Tja. Kinesisk Titan duger till Kvaerner för att slänga i Nordsjön. O deras certificieringskrav är bland de hårdaste i världen efter Alexander Kielland.
Nu tror inte jag så många skivor tillverkas där. Har själv stått o svarvat originaldelar till Volvo för att i slutet av serien börjat svarva samma del utan logga som sedan packats i blanka kartonger.
Jag lovar att vi inte ändrade i materialet o att ställa om en CNC-maskin att göra sämre mått orkade jag inte.
Citera
2014-09-12, 23:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Tja. Kinesisk Titan duger till Kvaerner för att slänga i Nordsjön. O deras certificieringskrav är bland de hårdaste i världen efter Alexander Kielland.
Nu tror inte jag så många skivor tillverkas där. Har själv stått o svarvat originaldelar till Volvo för att i slutet av serien börjat svarva samma del utan logga som sedan packats i blanka kartonger.
Jag lovar att vi inte ändrade i materialet o att ställa om en CNC-maskin att göra sämre mått orkade jag inte.
Allt kinesiskt är inte skit, men när det inte är det, så är det inte heller lika billigt.
Kina är ett stort jävla land, där finns allt möjligt, bra och dåligt. Vill man ha de bra sakerna är det oerhört viktigt att verket man köper från levererar den kvaliteten man ska ha, och då är det inte förvånansvärt billigt utan i paritet med Europeiska priser. Om man däremot inte bryr sig om genuina materialcert så kan det bli allt från billigt till väldigt billigt...

Har sett allt från sintrad volfram med alldeles för mycket luft i, till magnetisk och rostande 1.4301... Och som tidigare nämnt, material med falskt certifikat, där allt var förfalskat förutom kontaktuppgifterna från det ursprungiga verket, som inte alls ville veta av varken material, certifikat eller påskrift.
Om lågprisföretagen inte själva gör materialanalys på skivor från Kina kan de inte garantera materialval i dem. Jag är övertygad om att de inte gör det, får de billiga skivor som funkar så tar de dem, utan krav på cert (som ju f.ö. inte garanterar nåt om man inte dubbelkollar.)
Citera
2014-09-13, 10:28
Medlem
zoombos avatar
Resonemanget håller om man tar no-name eller företag/märken som bara har planerat att finnas på marknaden ett kort tag, men ett märkesföretag - oavsett nästan vilken prisklass dom ligger i - har inte råd att chansa på den här punkten för då är det vinna eller försvinna.
Förknippas märket med skräp så självsaneras det snart. Inte minst genom information via alla forum.
På en jättemarknad (läs: USA) där det kan finnas hundratals märken av en produkt är det svårare för konsumenten att välja och lättare för skräpprodukterna att existera eftersom man "vet" att många som köper inte har koll på produkterna och lagstiftningen inte är så uppstyrd som i vissa europeiska länder.
Marknaden är helt enkelt så stor att man kan sälja efter devisen "den siste idioten är inte född än".
Citera
2014-09-13, 12:13
Medlem
groovesnuss avatar
Körde ett 24-timmarslopp med en 850 Turbo. Volvo original bromsbelägg höll 12 timmar, Biltemas 3 timmar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in