Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-11, 10:26
  #1
Medlem
xtrftw1337s avatar
Läste denna artikel idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19512882.ab

Då såg jag detta citat:
Citat:
IS hette tidigare al-Qaida och bildades som ett svar på USA:s invasion i Irak 2003.

Är detta verkligen sant? Låter oerhört konstigt isf.. med tanke på att al-Qaeda och IS har varit två st helt olika rörelser. IS kommer väll från rebellerna mot Syrianska regimen Asaad.. som dessutom USA har sponrat med vapen och diverse saker till dessa rebeller.. om jag inte är helt fel ute.
Citera
2014-09-11, 10:41
  #2
Medlem
Delar av al CIAda är med i ISIL ja.

Samma spons från USA.

Om du tycker detta är konstigt så ber jag dig omvärdera din världsuppfattning.
Citera
2014-09-11, 10:56
  #3
Medlem
IIIDraculs avatar
Nej.
Al-Qaida i Irak gick och blev ISIL, när de reste till Syrien för att mörda och våldta kallades det ISIS, nu är det IS alltihop.
Citera
2014-09-11, 12:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Nej.
Al-Qaida i Irak gick och blev ISIL, när de reste till Syrien för att mörda och våldta kallades det ISIS, nu är det IS alltihop.

Vad jag förstått så är det en utbrytning ur al queda , det är alltså inte alla i al queda i irak som gått med i ISIS , det är vad jag fattat , utan det är en grupp ur den gruppen så att säga.
Citera
2014-09-11, 12:59
  #5
Medlem
yggdrazils avatar
Det är nog högst vanskligt att hoppas på att motiveringar, personer och mål följer officiella organisationer. Det finns säkert visst overlap men försöker man dra slutsatser efter det kommer man förmodligen dra förhastade sådana.
Citera
2014-09-11, 15:43
  #6
Medlem
Maestermintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Läste denna artikel idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19512882.ab

Då såg jag detta citat:


Är detta verkligen sant? Låter oerhört konstigt isf.. med tanke på att al-Qaeda och IS har varit två st helt olika rörelser. IS kommer väll från rebellerna mot Syrianska regimen Asaad.. som dessutom USA har sponrat med vapen och diverse saker till dessa rebeller.. om jag inte är helt fel ute.

Aftonblaskans journalister brukar inte vara de mest pålästa...
Citera
2014-09-11, 15:46
  #7
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Den aktuella gruppen verkar byta namn typ lika ofta som sverigedemokrater på flashback gnäller om yttrandefrihet.

En period hette de al qaeda i iraq (inofficiellt i alla fall, egentligen hade de ett långt omständligt namn) men bytte till nåt annat för typ 8 år sen.
Citera
2014-09-11, 17:41
  #8
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Delar av al CIAda är med i ISIL ja.

Samma spons från USA.

Om du tycker detta är konstigt så ber jag dig omvärdera din världsuppfattning.

Nu kritiserade jag just uttalandet från media, inte hur jag själv uppfattar hur "verkligheten" ser ut.
Citera
2014-09-11, 22:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Delar av al CIAda är med i ISIL ja.

Samma spons från USA.

Om du tycker detta är konstigt så ber jag dig omvärdera din världsuppfattning.


Så lite text du skrev och ändå så mycket fel det blev.

1. USA har aldrig sponsrat IS, det är vad vänstertomtar och pundare som kollar för mycket på YT tror.
USA och väst har sponsrat FSA med vapen och utbildning, tyvärr har en del av deras folk gått över till IS och självklart tagit med sig sina gevär.
det är inget ovanligt att fotsoldater byter sida bland olika milis/terror grupper.
Inte så mycket ledare från de inre kärnor som byter sida dock.
De tyngre amerikanska vapnen kom IS över när Irakiska armén flydde hals över huvud och lämnade dem efter sig.

2. Kärnan av IS ledarskap kommer från vad pressen kallar AQ in Irak men egentligen hette dem Tanzim Qaidat al-Jihad fi Bilad al-Rafidayn.
Kärnan består av militära ledare som var i Iraks armé under Saddams ledning.
Dessa blev arbetslösa när USA vann och därmed förlorade allt inflytande samt status de haft innan kriget.
Dessa herrar är kunniga krigare/ledare så de behöver inte tränas av USA eller Israel.

USA har hela tiden vetat om vad IS sysslar med och var rätt nöjda när de gick från Irak till Syrien för att strida, men de skulle aldrig sponsra dem.
Inte med tanke på hur mycket problem de har haft med dem i Irak.

Sen hävdar du att CIA är inblandade i AQ.
Bara för att de gav stinger missiler till Mujahedin under Sovjet invasionen betyder inte att de är inblandade i AQ.
På den tiden så fick mujahedin missiler för att skjuta ner helikoptrar så kunde USA få delar från dessa helikoptrar som kunde studeras.

Självklart fick de inga mera vapen när ryssen drog sig undan, då blev Uncle Binny lite putt på USA och på den vägen är det.

Tycker du ska sluta röka brajj och omvärdera din egna världsuppfattning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback