2014-09-17, 07:30
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast nu är det ju ingen i denna tråd som ens varit i närheten av att påstå något liknande, har du sett något sådant snack så är det inte här.
Admin påstod att öppen källkod är mindre säkert; admin har fel, och att han överhuvudtaget gör ett sådant påstående, indikerar att admin helt enkelt inte har koll på hur programmering fungerar.

Citat:
Vad du påstod var att Flashback inte skulle patcha kända hål i gamla vBulletin med förklaringen att admin inte är tekniskt kunnig.
Nej. Jag påstod att eftersom Flashback har modifierat vBulletin 3.x och gafflats vidare från en gammal vBulletinversion, är sannolikheten stor att Flashback fortfarande dras med gamla säkerhetshål som har patchats i senare vBulletinversioner. Att admin är tekniskt okunnig är en annan femma.

Citat:
Det är ju så att det är inte admin som fixar det tekniska, det sköter våra skickliga tekniker som också byggt om programvaran Flashback använder sig av.
Jag är mycket väl medveten om att det inte är admin som sköter underhållandet av Flashback's kodbas. Admin förstår ju ingenting om mjukvara och han litar på det hans utvecklare säger (som talar i egenintresse). Att Flashback använder HTTPS är ju bra för säkerheten men det innebär inte att säkerhetshålen försvinner bara för det.

Citat:
Hittills finns inga tecken på att Flashbacks databas blivit hackat, men du har alldeles rätt i att det vore dumt att tro att det aldrig skulle kunna ske. Därav uppmaningen till alla att använda anonym e-postadress som används enbart här samt unika användarnamn och lösenord.
Får man tag på databasen så kommer man få tag på användarnas IP adresser också, eftersom vBulletin loggar det, och jag tror inte att admin har stängt av IP-loggningen. Visserligen går det att använda TOR och liknande anonymiseringstjänster, men majoriteten av medlemmarna gör ju inte det.

Citat:
Edit: Glömde länken
(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Har lyssnat på den tidigare.
Senast redigerad av EliasAlucard 2014-09-17 kl. 07:51.
2014-09-17, 09:17
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag är mycket väl medveten om att det inte är admin som sköter underhållandet av Flashback's kodbas. Admin förstår ju ingenting om mjukvara och han litar på det hans utvecklare säger (som talar i egenintresse). Att Flashback använder HTTPS är ju bra för säkerheten men det innebär inte att säkerhetshålen försvinner bara för det.

Rent krasst så känns det som att du skriver i egenintresse att Flashback måste uppgradera till vBulletin 4.

Jag sätter min tillit till att ZZpac och gänget är tillräckligt kunniga för att hålla oss säkra, men 100% blir det aldrig, vilken version man än använder eller vad man än gör.
2014-09-17, 09:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Rent krasst så känns det som att du skriver i egenintresse att Flashback måste uppgradera till vBulletin 4.
Nejdå, tvärtom, tycker jag att det är bra att Flashback kör med en uråldrig version av vBulletin; jag vill inte att Flashback skall bli bättre. Det fanns en period då jag ville förbättra Flashback, en period då jag fortfarande trodde på Flashback, men numera gör jag inte det efter att admin fullkomligt kört Flashback i botten. Således tycker jag det är bra att Flashback numera är ett döende forum som räds utveckling. Precis som admin, vill jag inte att Flashback skall bli bättre.

Dessutom finns det för mig inget egenintresse i att se Flashback köras på senaste vBulletin; tvärtom tycker jag att det är bra att Flashback stampar vidare på stenåldersteknologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag sätter min tillit till att ZZpac och gänget är tillräckligt kunniga för att hålla oss säkra, men 100% blir det aldrig, vilken version man än använder eller vad man än gör.
Eftersom Flashback har gafflat vBulletin är det numera de fåtal tekniker som jobbar för admin, som underhåller koden här, istället för faktiskta forumutvecklare. Det säger sig självt att dessa grabbar inte är lika skickliga i att underhålla koden som de som har det här till yrke.
2014-09-17, 12:43
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nejdå, tvärtom, tycker jag att det är bra att Flashback kör med en uråldrig version av vBulletin; jag vill inte att Flashback skall bli bättre. Det fanns en period då jag ville förbättra Flashback, en period då jag fortfarande trodde på Flashback, men numera gör jag inte det efter att admin fullkomligt kört Flashback i botten. Således tycker jag det är bra att Flashback numera är ett döende forum som räds utveckling. Precis som admin, vill jag inte att Flashback skall bli bättre.

Dessutom finns det för mig inget egenintresse i att se Flashback köras på senaste vBulletin; tvärtom tycker jag att det är bra att Flashback stampar vidare på stenåldersteknologi.
Du har ingen aning alls om vilken kod forumet rullar på. Det är definitivt ingen "uråldrig version av vBulletin" utan något helt annat. Du fabulerar.
Citat:
Eftersom Flashback har gafflat vBulletin är det numera de fåtal tekniker som jobbar för admin, som underhåller koden här, istället för faktiskta forumutvecklare. Det säger sig självt att dessa grabbar inte är lika skickliga i att underhålla koden som de som har det här till yrke.
Du vet ju inget om vilka de är och deras kompetens, så du fabulerar bara vilt.
2014-09-17, 14:07
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
Fjant.
Om något är fjantigt så är det att låtsas vara Anonymous. Förmodligen har du aldrig ens använt IRC, som de flesta Anonymousmedlemmar använder för kommunikation.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du har ingen aning alls om vilken kod forumet rullar på.
Det har inte du heller.

Citat:
Det är definitivt ingen "uråldrig version av vBulletin" utan något helt annat.
Jo det är definitivt en uråldrig version av vBulletin (absolut inte nyare än vB3.6), och det är givetvis inte "något helt annat"; det där är bara admin's skitsnack. När man gafflar om mjukvara, tar det väldigt lång tid innan kodbasen blir "något helt annat", detta är speciellt sant för stor och komplex kod.

Vad Flashbackteknikerna har gjort, är att kanske ha ändrat lite på databashanteringen från MySQL till MariaDB eller MongoDB, och lite andra finjusteringar, men i det stora hela är det fortfarande en (saboterad) vBulletingaffel som körs här.

Poängen är att det med hög sannolikhet finns många säkerhetshål på Flashback som går att utnyttja, och de hackare Researchgruppen har anlitat, kan mycket väl ha gjort det.

Citat:
Du fabulerar.
Och du talar givetvis sanning

Citat:
Du vet ju inget om vilka de är och deras kompetens, så du fabulerar bara vilt.
Jag behöver inte veta något om deras kompetens (de är säkert duktiga på vad de gör), vad jag behöver veta är att hackare ofta, om inte alltid, är mer kompetenta än de flesta olika tekniker som jobbar för olika IT-företag. Ju bättre säkerhet, desto bättre hackare.
2014-09-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Hur vet du om "ingen bryr sig"?
Poängen är att ingen nätterrorist, oavsett vilken form av apart politisk eller moralisk åskådning de har, skall kränka människors rätt till anonymitet.

Även en politiker bör ha möjlighet att föra fram och diskutera privata åsikter.

Men politiker har förtroendeuppdrag, när de då framför åsikter på nätet som går emot uppdraget är det inte längre en fråga om "privata åsikter" men propaganda.

Det de gör är utnyttjar (suger ut) anonymiteten och nätet som opinionsbildande plattform för att själva vinna på det, sådana manipulationer bör de aldrig komma undan med.

Tro inte för en sekund att dessa politiker ens bryr sig om anonymiteten för dig eller mig, eller den dagen det gäller skulle sitta och försvara den åt oss alla. De utnyttjar det de anser är "vår svaga punkt".
2014-09-17, 18:17
Medlem
('Researchgruppen','martin.fredriksson@research.nu ','4aa9e4da0ccbf563beca550834da9655','slaskit88')
2014-09-18, 17:03
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Jag tror tvärtom, om de hade haft uppgifterna hade de publicerat allt i samarbete med Expressen före valet. Roligt är att Researchgruppen säger sig ha Flashbacks databas över medlemmar och sedan får de se sin (Piscatus) egna databas delvis utlagd på just Flashback.
Nej varför det, dde kan få massor av SD-riksdagsledmöter sparkade genom att göra såhär. Liksom visa vilket genomrasistiskt parti SD är och få bort mängder med riksdagsmän och lokalpolitiker pga den där nolltoleransen som visserligen är bra men inte bör gälla retroaktivt.

Hörde Fredricksson från RG säga att de har fått fram 300 namn på politiker via FBs databas i programmet MEdierna i P1.
2014-09-18, 17:36
Bannlyst
Flashback användare kan ta det helt lugnt har dom/ RS inte droppat ett enda namn hitills så har dom inga.

Vänstern behöver ju all hjälp dom han få just nu dom är så deperata så dom t.om demonstrerar EFTER valet (Göteborg)
2014-09-18, 17:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hörde Fredricksson från RG säga att de har fått fram 300 namn på politiker via FBs databas i programmet MEdierna i P1.

Ja, han säger det här, i denna halvtimmeslånga intervju:

Citat:
Hela intervjun med Researchgruppens Martin Fredriksson

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5965900

Han upprepar det flera gånger. Och han verkar så säker på sin sak att det skulle vara konstigt om det är ett rent påhitt. 300 politiker är identifierade, enligt Fredriksson.
2014-09-18, 18:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Flashback användare kan ta det helt lugnt har dom/ RS inte droppat ett enda namn hitills så har dom inga.

Vänstern behöver ju all hjälp dom han få just nu dom är så deperata så dom t.om demonstrerar EFTER valet (Göteborg)

Verkar troligt,men blev nog lite mer kostsamt än vad man förutsett att Reta Flashback,så då var väl den här intervjun ett sätt att delvis rädda ansiktet.
Men nu får vi se om det bara är tomt snack eller ett sätt att försöka få terrorbalans mot hackarna..
2014-09-18, 18:52
Medlem
En hel del användare har blivit outade/gått upp i rök de senaste månaderna. Användare som jag tvivlar har identifierbara mail... Så då är frågan om de har hela kittet med ip eller om de outats på andra sätt.

De kan ju också ha fått enstaka användare genom att ha lösenord till folks mail och beställt återställning av lösenord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in