Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-09, 14:36
  #1
Medlem
Hej!
ligger ämnet fel så kan den flyttas. men nu är det såhär att jag nyss fick ett sms från Wifog att jag kan ta del av aktier för 900 kr styck. nu är jag nybörjare på aktier, men jag vet att Wifog är väldigt nytt och att många lockas till det för att det är gratis. så vad säger ni, är det en bra ide att slänga 900 kronor på en aktie?

Rätta mig mer än gärna eller tryck in annan värdefull info i mitt huvud.

Tack på förhand!
Citera
2014-09-09, 14:56
  #2
Medlem
Irrelevantnames avatar
Wifog aktier

"Det finns totalt 10.000 aktieposter. Varje aktiepost innehåller 1000 aktier. Aktiepriset är 90 öre/aktie dvs. 900 kronor per aktiepost. Du kan teckna dig för minst 1 och max10 aktieposter. "

Från Wifogs hemsida.
Citera
2014-09-09, 15:05
  #3
Medlem
tommpaboys avatar
Jag hoppade på, tog 1 aktiepost. Hade lite pengar över ändå. För 900kr köper man inte en aktie, utan 1000aktier som kostar 90öre/styck.
Citera
2014-09-09, 16:11
  #4
Medlem
Funderar på att köpa en aktiepost, vet dock ingenting om aktier
Citera
2014-09-09, 16:52
  #5
Medlem
Flikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WASDWASD123
Funderar på att köpa en aktiepost, vet dock ingenting om aktier

Då bör du inte fundera på att köpa aktier. Bättre att läsa på om företaget och hur aktier fungerar i allmänhet innan du kastar pengar på något som kan gå precis hur som helst.
Citera
2014-09-09, 17:00
  #6
Medlem
King Pins avatar
1) De meddelar ju inga siffror = omöjligt att utvärdera. Då är det sannolikt skit.

2) Jag tror det är olagligt att göra ägarspridning på detta sätt utan prospekt. Orkar någon kolla om de har ett? Annars kanske man skulle tipsa finansinspektionen att ta en liten koll...
Citera
2014-09-09, 17:30
  #7
Avstängd
cramors avatar
Jag fick också det smset blev lite nyfiken. Men mod borde flytta tråden till (FB) Värdepapper, valutor och råvaror där folk har mer koll

Det känns lite spännande men samtidigt är 900kr mycket pengar. Wifog känns lite ostabilt med deras reklamportal som krånglar m.m men gratis är gott och dom har många användare
Citera
2014-09-09, 17:52
  #8
Medlem
Ticklas avatar
Så man vet ingenting om hur det går om företaget, inte hur mycket aktier ledning har köpt, vad pengarna går till, inget prospekt.

Mitt tips, köp trisslotter istället.

Här är hemsidan förövrigt: http://wifog.com/wifogaktien/
__________________
Senast redigerad av Tickla 2014-09-09 kl. 17:55.
Citera
2014-09-09, 18:50
  #9
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsson
Hej!
ligger ämnet fel så kan den flyttas. men nu är det såhär att jag nyss fick ett sms från Wifog att jag kan ta del av aktier för 900 kr styck. nu är jag nybörjare på aktier, men jag vet att Wifog är väldigt nytt och att många lockas till det för att det är gratis. så vad säger ni, är det en bra ide att slänga 900 kronor på en aktie?

Rätta mig mer än gärna eller tryck in annan värdefull info i mitt huvud.

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
"Det finns totalt 10.000 aktieposter. Varje aktiepost innehåller 1000 aktier. Aktiepriset är 90 öre/aktie dvs. 900 kronor per aktiepost. Du kan teckna dig för minst 1 och max10 aktieposter. "

Från Wifogs hemsida.
Totalt tiotusen poster, med 1000 aktier i varje med värde 900 kronor styck?

10000 (poster) X 900 = 9 000 000 kr?


Vad säger de kunniga?
Vad är det för aktier?
Oregistrerade som i det där fina pyramidspelet som var nyss?
Varför behöver wifog 9 000 000 kronor? (snarast?)
Få saker säljs med reklamen, utan varumärken kan snarare "hålla kontakten" som ICA, STATOIL, IKEA.

Eller har det större påverkan än vi tror?

Appen är lika dum, dumt programmerad och tidskrävande som vanligt.

En trisslott?
Citera
2014-09-09, 19:09
  #10
Medlem
Swe1227s avatar
Intressant. Man kanske skulle hoppa på och skaffa sin första aktiepost. Man måste ju någon stans börja.

Även om det visar sig att det inte blir så god lönsamhet så kan de ju utveckla företaget. Om de får in 9 milj. i kapital nu så kan jag som kund ha nytta av det. Nå, kan man vänta sig någon utdelning första tiden? :0
__________________
Senast redigerad av Swe1227 2014-09-09 kl. 19:12.
Citera
2014-09-09, 19:11
  #11
Medlem
stilltons avatar
Betala inte in några pengar!
Såhär går det verkligen inte till om man ska sälja sitt företag.
Citera
2014-09-09, 19:51
  #12
Medlem
Det är visserligen en intressant ide och koncept, men ni som investerar, förbered er inte på att se någon utdelning inom närmaste decennium. Hade tänkt att ringa dem och frågat vad de faktiskt värderar bolaget till, detta är en central fråga. De värderar nog inte hela bolaget till nio miljoner utan säljer av x antal % av bolaget för denna summa.

Andra relevanta frågor är:

Hur mycket tjänar de per kund, är de rimligt att de får kanske 50 tusen kunder som krävs för lönsamhet?

Hur många användare har de i dagsläget.

Vad hindrar en mobiljätte att kopiera deras ide, det här konceptet att finansiera mobiltjänster med reklam omfattas inte av någon immaterialrätt.

Sen finns givetvis mer, men innan de kan svara på de här frågorna köper jag inte iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback