2014-11-07, 19:03
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Mrks att det finns flera hr som inte har en aning om vad det innebr att skapa en site som tradera. Det handlar inte bara om att snickra ihop lite html och javascript, d fr man bara ytan som anvndaren ser. Frmodligen har inte ngon hr i trden kommit upp till de summorna som hela siten med bakomliggande system kostat i utveckling hittills.
Som jag konstaterat i tidigare inlgg s r inte det helt relevant. Pratar man om utveckling av just tradera s har den kostat hundratals miljoner, dock s r detta inte relevant d man talar om en sida som tradera. Det r en enorm skillnad. Sen har tradera ocks dragit in pengar under tiden d man utvecklat siten, bde p frontend-sidan och backend.

Hur som helst, vad jag vill sga r att det r helt jvla idiotiskt att frska rkna p en mngrig sidas utvecklingskostnad och jmfra det med nyutveckling av en site.
Citera
2014-11-07, 20:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Som jag konstaterat i tidigare inlgg s r inte det helt relevant. Pratar man om utveckling av just tradera s har den kostat hundratals miljoner, dock s r detta inte relevant d man talar om en sida som tradera. Det r en enorm skillnad. Sen har tradera ocks dragit in pengar under tiden d man utvecklat siten, bde p frontend-sidan och backend.

Hur som helst, vad jag vill sga r att det r helt jvla idiotiskt att frska rkna p en mngrig sidas utvecklingskostnad och jmfra det med nyutveckling av en site.

Det finns mycket som okunniga mnniskor missar, bl.a. att denna utveckling r det som gjort siten till det den r idag. Om du jmfr med hur det sg ut och hur den fungerar bakom fasaden nr den lanserades s var det ngot helt annat.

Att bara rkna med kostnaderna fr den frsta versionen r allts att jmfra med ngot helt annat n det vi tnker p nr vi idag sger "en site som tradera".
Citera
2014-11-08, 18:08
Medlem
Skrivbordslampas avatar
tskilliga miljoner.

Tnk p att tradera, som det ser ut idag, har genomgtt mnga rs kontinuerlig utveckling p lpande kostnad fr att bli spass stabilt och vl fungerande.
Siter med mnga anvndare utvecklas kontinuerligt. Om du bara vill betala en engngskostnad fr att f en websida kommer den snabbt bli kass.

Det gr fort att bygga en site som till synes har all funktionalitet som tradera och gr att anvnda p din egen dator
Men fr att f ngot som fungerar i alla lgen, pallar flera anvndare, har maintainable kod, stdjer olika upplsningar etc. s tar det ofantligt mycket mer tid.
Tnk p regeln att "90% av den tiden gr t till 10% av arbetet".
Fr att bygga en BRA site som kan konkurrera s fr man lgga dom dr 90%:en p att polera

Alla som har utvecklat stora webprojekt vet att det kan en dag att gra ngot som skulle funka fr eget bruk men fr att f det veckor fr att gra samma sak s att det funkar klockrent fr en verksamhet.

Mycket av tiden gr dock frsts t till customiseringar. Om man har en klar vision om hur man ska bygga ngot s blir det oftast att man vljer att bygga mycket frn scratch och finjustera grejor tar lng tid.
Om man dremot skulle kunna bestmma att man ska skita lite i detaljerna s skulle man kunna spara grymt mycket tid p att bara lyfta in frdiga komponenter.
Har man tur och hittar komponenter som funkar bra tillsammans frn scratch s skulle det g betydligt fortare n de som bygger frn scratch.
Problemet r d att man fr mindre kontroll p sin produkt och kan komma i skiten senare.
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2014-11-08 kl. 18:24.
Citera
2014-11-09, 14:07
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns mycket som okunniga mnniskor missar, bl.a. att denna utveckling r det som gjort siten till det den r idag. Om du jmfr med hur det sg ut och hur den fungerar bakom fasaden nr den lanserades s var det ngot helt annat.

Att bara rkna med kostnaderna fr den frsta versionen r allts att jmfra med ngot helt annat n det vi tnker p nr vi idag sger "en site som tradera".
Jo, men exakt detta r ju det jag frsker sga. Drfr fr man kolla p funktionaliteten av dagens sida och frska rkna p hur lng tid detta skulle ta och nyutveckla, man kan inte alls kolla p hur mycket Tradera faktiskt kostade eller har kostat till denna dag.

S att diskutera hur mycket Tradera har kostat r helt irrelevant.
Citera
2014-11-09, 14:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo, men exakt detta r ju det jag frsker sga. Drfr fr man kolla p funktionaliteten av dagens sida och frska rkna p hur lng tid detta skulle ta och nyutveckla, man kan inte alls kolla p hur mycket Tradera faktiskt kostade eller har kostat till denna dag.

Jag har inte sagt ngot annat heller men jag pongterat att man inte endast kan ta med kostnaderna fr den frsta versionen av Tradera eftersom det var en helt annan site n idag.

Citat:
S att diskutera hur mycket Tradera har kostat r helt irrelevant.

Detta r ett pstende som dremot strider mot allt det som alla agila metoder tar fasta p, nmligen att vi inte kan skapa ngot slutgiltigt p en gng.

Vi behver iterera fram lsningar fr att till slut f ngot bra. Det r just detta som Tradera och alla andra siter har gjort och att helt bortse frn kostnaderna dessa iterationer har kostat leder inte till ngon rimlig kostnadsuppskattning.
Citera
2015-08-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nr du sade 300k per r antog jag givetvis att du menade en heltidstjnst 25k per mnad.

Nej, totalt fr att f upp en fungerande sida. Men som sagt kommer du nog i framtiden behva hyra en programmerare fr att fixa buggar, skerhetshl osv. Jag hller stndigt kontakt med ett antal programmerare som jag vet r riktigt bra. S jag tycker inte det finns ngon anledning att anstlla folk p heltid direkt innan man mrker att sidan gr runt!
Citera
2015-08-26, 11:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Min frga r egentligen enkel men nd s svr.

Du har uppenbarligen ingen koll p hur branschen fungerar, s bst r nog om du helt enkelt kper en frdig plattform och sen tar det drifrn. Hr har du en lista p mjliga plattformar, har dock inte provat ngon. Men du kommer spara en massa pengar om du kr p en sdan istllet, ven om det innebr diverse begrnsningar: http://ecommerce-platforms.com/ecomm...e-marketplaces
Citera
2015-08-26, 11:32
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBApp
Att f en frdig produkt r inte viktigt eller svrt. Att f den att vara skalbar, optimerad, sker och tillfrlitlig r viktigt och komplicerad.

4-6 miljoner, 1-2 r utveckling om du har 2-3 utvecklare. Kortare tid om du har erfarna programmerare.

BTW Kolla din inbox!

r inte bara utveckligen som kostar... UX/UI och massa mer.
Citera
2015-08-26, 16:23
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
r inte bara utveckligen som kostar... UX/UI och massa mer.
UI och UX r ju del av utvecklingen...

Du har dock rtt i att det r mer som kostar n bara utvecklingen, men ditt exempel r kass. Merkostnader r till exempel server, support, marknadsfring, vidareutveckling, etc.
Citera
2015-08-27, 12:52
Medlem
prozacstars avatar
Det mrks att en hel del inte har koll p hur avancerad en hemsida som Tradera r.

Lt oss sga att vi startar upp det hr projektet och varfr det skulle bli dyrt.

Frenklat ungefr shr:

Frst gr byrn/fretaget en vergripande kravlista p vad som behvs, utifrn vad du tror att du vill ha. Nr ni bda accepterat den och gjort ett avtal brjar det riktiga arbetet. Hr kommer det vara experter p att ta fram krav, de kommer korsfrhra dig om allt och f fram en miljon saker du knappast tnkt p.

Nu grs kravlistan extremt detaljerad, verkligen varje funktionalitet ska vara genomtnkt, detaljerat beskriven och fra nytta. Detta grs fr att undvika kommunikationsfel och andra fel i framtiden.

Ett projekt som detta tillstts frmodligen tv till tre backend-utvecklare och en frontend utvecklare/designer. Men frmodligen r det fler involverade.

Innan utvecklingen brjar s ska utvecklarna tillsamman med systemarkitekten modellera systemet. Anvndardiagram, klass diagram osv osv. ven saker som tekniker, servermilj, kommunikation ska lsas hr.

Nr det r klart pbrjas det faktiska programmerandet.
Det mnga inte inser nu r programmeringen kommer spridas fr att bygga systemet. Man mste ju ocks bygga ett skrddarsytt fil-baserat CMS (content management system) fr att hantera systemets data.
De som tror att WP eller joomla ska hantera detta kan ju slnga sig i vggen. ven administration fr trafik, statistik osv ska byggas.

Sen tillkommer tekniska utmaningar som hur frvarar du en miljon anvndares bilder. Om varje anvndare gr fyra annonser per r med tre bilder i varje annons och systemet tillter en max vikt p 0,5mb per bild. Det blir 12 miljoner bilder som maximalt blir 60 000 000mb. Tror ni att one.com servrar rcker ?

Det ska ju finnas en backup p all data med.

Det kommer krvas en serverhall fr att frvara enbart bilder, sen tillkommer all annan data.
Hur gr ni fr att f fram en snabb respons nr ni ska hmta en specifik bild? Tnker inte ta upp det hr men d mste man bestmma sig fr vettiga skalgoritmer osv.

Utveckla systemet kommer vara extremt utmanade, det ska kunna anvndas av miljoner mnniskor samtidigt,med en responstid p max 0,4-0,6 MS. Systemet hanterar uppgifter som gr under PUL och skerheten mste vara hg.

Nr systemet brjar ta form testas varje rad kod. D ska en testbdd skapas och sen ska man skapa testkod som man kan testa systemet och ingenting pushas vidare frrn det uppntt frvntat resultat.

Nr systemet nr Beta ska det testar p riktiga anvndare, dvs de som vill slja och kpa skit. S det behvs frmodligen en interaktionsdesigner frn projektets start som jobbar med utvecklarna och stndigt testar grnssnittet s det faktiskt r ltt att hantera. Ingen kommer ngonsin anvnda ngot som r jobbigt och tro mig, utveckla saker som r ltta att anvnda r svrt.

Nu r projektet klart. Tror ni att ett sdant hr system skter sig sjlvt? Nope, icke, det mste frvaltas av utvecklare som stndigt tar hand om buggar, bygger ut osv. Sen mste det anstllas administratrer som skter det dagliga arbetet i systemet. exempel kan vara kundsupport, hantera obetalda fakturor osv.

En it-tekniker mste ju skta serverummet och byta ut trasig hrdvara och ven frvalta mjukvaran som skter hrdvaran.

Helt pltsligt r inte 4-6m och 1-2 r helt orealistiskt. Men killen i indien lser nog detta fr en hundring.

Detta var nu en vldigt frenklat men s frstr skert storleken p dessa projekt. Dessa projekt har ven en strre chans att misslyckas eftersom att man alltid hamnar ver budget. Alltid.

Frskringskassan r ett exempel dr de frlorade runt 150m p ett system de utvecklade som sedan aldrig kom att anvndas.
Citera
2015-08-28, 05:40
Medlem
nitlott123s avatar
4-6 miljoner ver 2 r lter lite mycket i mina ron. jag kan bara bidra med en jttegissning men jag tnker mig 3 brudar som inte har ngot definierat jobb att g till p dagarna.

brud 1: webbdesign
-hon kan JS, HTML5 och CSS3. hon skter klientsidan

brud 2: hrdvara
-hon bygger serverhallen. frutom hrdvara och hur databaser arbetar kan hon alla linux server OS. hon har ven kunskap inom IT-skerhet

brud 3: programmering
-hon kan MVC, PHP5.6, MySQL mm. hon skter server-sidan

brud 2 behver en budget men annars tnker jag mig kanske en mnad.
Citera
2015-08-28, 14:11
Medlem
Povels avatar
Har folk gissat klart nu? Den hr trden knns lite slut.

/p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in