2014-09-10, 14:47
Medlem
TheDevilFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyClover
Vilka fantasisummor ni nmner.
Det finns fantastiskt bra programmerare frn tex Indien som skulle kunna stta ihop en fungerande webbsida som Tradera p mindre n 2 veckor fr ett par tusenlappar.

Sen fr du lgga till ytterligare fr designen sklart. Jag skulle ven lta andra programmerare g igenom koden fr att upptcka ev. skerhetshl.

Dumheter.

Det gr att hitta betydligt billigare utvecklare i Indien men srskilt bra blir det inte och ett par tusenlappar fr du inte en sida som tradera fr. Snarare ett par hundra tusen.
Citera
2014-09-10, 14:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyClover
Men varfr ska man ha en anstlld programmerare p heltid om det inte behvs? Klart det kommer behva fixas buggar osv, nya funktioner men det finns ingen anledning att anstlla ngon direkt. Man vet ju inte ens om ens id kommer fungera som man tnkt sig.
Nr du sade 300k per r antog jag givetvis att du menade en heltidstjnst 25k per mnad.
Citera
2014-10-28, 00:56
Medlem
Om vi bara skulle jmfra med en annan auktionshemsida. Tex Bukowskis Market. r det ngot strre projekt som krvs d? Jag tnker att hemsidan mste fortfarande ha live budgivning och allt det hr men hemsidan r betydligt mindre n Tradera. Har ngon en uppskattning?
Citera
2014-10-28, 03:07
Medlem
Billigast r om du tar dig tid att lra dig om PHP, SQL(fr databaser) och lite basic html. Att koda ihop en vldigt basic budgivningssida r inget strre projekt tills man behver skala upp all kod s att den klarar av att servera en vldigt stor mngd kunder. Du mste bertta lite mer om vad dina ml med siten r fr att man ska kunna ge en prisbild. Jag tycker det r lite ljligt att dra upp siffror som 300,000 kr och uppt frn man har ngon aning om vad exakt som behver gras.

Jag slr vad om att det redan finns att kpa frdiga system fr det du letar efter precis som man kan kpa frdiga forum.
Citera
2014-10-28, 03:17
Medlem
tangerinetrees avatar
Gottfrid kodade thepiratebays tracker p 3 dagar, han skulle nog kunna slnga ihop en tradera site ganska enkelt. vet inte vad han skulle ta betalt dock..
Citera
2014-10-28, 06:37
Medlem
lasternassummas avatar
Nyckeltal - Tradera
Ngra nyckeltal frn 2013 kan ge en fingervisning (m=miljoner)
Omsttning: 142 m
Anlggningstillgngar: 12,7 m
Antal anstllda: 58
Skulder: 30,7 m

Om man uppskattar lnekostnader, lokaler, personalens datorer,
etc. till ca 1 m per anstlld s blir det totalt ca 58 m/r.

Genom att bestlla rsredovisningar borde det g att f
mer detaljerad information om hur mycket som har spenderats
tidigare och som spenderas rligen p IT-utveckling.

Det skulle frvna mig om det inte r betydligt mer n tre
dagars arbete

Skulle jag gissa, skulle jag sga att Traderas IT-utveckling
kostat ca 100-200 m hittills.

Drmed inte sagt att det r omjligt att ta fram en motsvarande
teknisk lsning billigare.

mvh/Bo
Citera
2014-10-31, 22:27
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nyckeltal - Tradera
Ngra nyckeltal frn 2013 kan ge en fingervisning (m=miljoner)
Omsttning: 142 m
Anlggningstillgngar: 12,7 m
Antal anstllda: 58
Skulder: 30,7 m

Om man uppskattar lnekostnader, lokaler, personalens datorer,
etc. till ca 1 m per anstlld s blir det totalt ca 58 m/r.

Genom att bestlla rsredovisningar borde det g att f
mer detaljerad information om hur mycket som har spenderats
tidigare och som spenderas rligen p IT-utveckling.

Det skulle frvna mig om det inte r betydligt mer n tre
dagars arbete

Skulle jag gissa, skulle jag sga att Traderas IT-utveckling
kostat ca 100-200 m hittills.

Drmed inte sagt att det r omjligt att ta fram en motsvarande
teknisk lsning billigare.

mvh/Bo
Jo, fast nu jobbar ju inte alla anstllda med utvecklingen av siten...

Troligen s r det max 20 personer som faktiskt arbetar med utveckling. Detta inkluderar d designers och rena buggfixare. Resten r mnniskor som jobbar administrativt, till exempel revisorer, marknadsfring, och sljare som fixar annonsrer, etc...

Sen kostade ju inte sidan miljoner att driva direkt frn scratch, serverkostnader rampas ju upp i takt med kad kundkrets, och med kad kundkrets kommer kade intkter... Dvs, sidan betalar till viss del fr sig sjlv, om man nu har rtt marknadsmodell.

Dessutom r tekniken gtt framt sedan Tradera startade sin verksamhet, det kostar verkligen inte lika mycket idag att utveckla en sdan sida som det gjorde nr de startade upp d mnga frdiga system finns att tillg nu.

S att bara frska visa Traderas siffror och sga att det kommer kosta s mycket r ju ren idioti
Citera
2014-10-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBApp
Att f en frdig produkt r inte viktigt eller svrt. Att f den att vara skalbar, optimerad, sker och tillfrlitlig r viktigt och komplicerad.

4-6 miljoner, 1-2 r utveckling om du har 2-3 utvecklare. Kortare tid om du har erfarna programmerare.

BTW Kolla din inbox!
Vad ska dom ha en miljon om ret var d? Lt ju som en lite vl saftig ln om du frgar mig.
Citera
2014-11-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinetree
Gottfrid kodade thepiratebays tracker p 3 dagar, han skulle nog kunna slnga ihop en tradera site ganska enkelt. vet inte vad han skulle ta betalt dock..

Det handlar inte om att f gjort saker s snabbt som mjligt om det skall vara en sajt som Tradera. En tracker, som ett projekt, r betydligt mer simpelt och timmarna som behver lggas ned r inte i nrheten av varandra.

Lite off-topic, men den nuvarande trackermjukvaran r inte ens skriven av Gottfrid. Du kanske syftade p den gamla som anvndes fr ett rtt bra tag sedan?
Citera
2014-11-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Vad ska dom ha en miljon om ret var d? Lt ju som en lite vl saftig ln om du frgar mig.

1000 000 p ett r = 83k i mnaden
P en mnad gr det 160 arbetstimmar, vilket resulterar i en timdebitering p 520kr, inte alls ngon hg siffra inom denna branchen, snarare rtt lgt.

Sen r det ju inte direkt s att utvecklaren kan stoppa alla pengarna i fickan, utan mycket gr ju ivg till staten. Sen ska denna debitering tcka in kontorskostnader, semester, datorer, telefoner och s vidare..
Citera
2014-11-02, 03:58
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinetree

Javisst, men d finns i princip inga skerhetsfuktioner, inga loggar eller funktioner som myndigheterna krver, Paypal r ett exempel som en joltdrickande snubbe med kepsen bak och fram kodar ihop rtt snabbt, men de har miljoner och miljoner timmar nerlagda p tester och skerhet fr att f ett vattenttt system.
Citera
2014-11-07, 01:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Mrks att det finns flera hr som inte har en aning om vad det innebr att skapa en site som tradera. Det handlar inte bara om att snickra ihop lite html och javascript, d fr man bara ytan som anvndaren ser. Frmodligen har inte ngon hr i trden kommit upp till de summorna som hela siten med bakomliggande system kostat i utveckling hittills.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-07 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in