• 1
  • 2
2014-09-09, 01:19
Medlem
Min frga r egentligen enkel men nd s svr.

Jag undrar helt enkelt hur mycket det hade kostat om jag hade gtt till en webbyr och sagt "jag vill ha en likadan(liknande) hemsida som tradera, kan ni bygga en sdan och hur mycket skulle det kosta?" Allt runtomkring som kundsupport osv rknar jag inte in. Det r sjlva designen och programmeringen jag syftar p. Dremot finns det andra saker som exempelvis att man betalar sin annons med sms eller via bankdosa som jag grna inkluderar i utrkningen.

r det ngon som r kunnig i omrdet som kan uppskatta priset?

Frutom det undrar jag om detta r projekt som en "vanlig" programmerare eller webbutvecklare/designer skulle kunna fixa eller krvs det ett helt team och ngra mnader?

Jag sjlv funderar p att brja lsa programmering p universitetet trots att jag r totalt okunnig s drfr bl.a. jag undrar. Kanske har glmt ngon frga men d stller jag den senare i trden dr ni frhoppningsvis hjlpt mig att f lite svar.

Mvh,
Citera
2014-09-09, 01:24
Bannlyst
Du fr nog rkna med ett par hundra tusen.
Citera
2014-09-09, 01:40
Medlem
svallerbyttans avatar
4-6 miljoner skulle jag tippa p om du vill ha ngot bra.
Senast redigerad av svallerbyttan 2014-09-09 kl. 01:43.
Citera
2014-09-09, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
4-6 miljoner skulle jag tippa p om du vill ha ngot bra.

Oh, herrejesus!! S med andra ord inget man kan ge sig p sjlv direkt? 4-6 miljoner lter vldigt mycket. Vad r det som kostar d? Jag menar stter man en snubbe p att jobba heltid med detta i ett r kan man ju avlna honom 300.000kr och d borde han ju ha mjlighet att kunna avklara mycket?
Citera
2014-09-09, 02:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Du fr nog rkna med ett par hundra tusen.

Du skmtar eller? Det fr man betala fr en frhllandevis enkel hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Oh, herrejesus!! S med andra ord inget man kan ge sig p sjlv direkt? 4-6 miljoner lter vldigt mycket. Vad r det som kostar d? Jag menar stter man en snubbe p att jobba heltid med detta i ett r kan man ju avlna honom 300.000kr och d borde han ju ha mjlighet att kunna avklara mycket?

Tradera har mngder av funktioner som tar vldigt mnga timmar att koda och buggtesta. Rkna p all programmering, hur lng tid det tar och en rimlig timtaxa och se vad du landar p.
Citera
2014-09-09, 03:18
Medlem
FBApps avatar
Att f en frdig produkt r inte viktigt eller svrt. Att f den att vara skalbar, optimerad, sker och tillfrlitlig r viktigt och komplicerad.

4-6 miljoner, 1-2 r utveckling om du har 2-3 utvecklare. Kortare tid om du har erfarna programmerare.

BTW Kolla din inbox!
Senast redigerad av FBApp 2014-09-09 kl. 03:23.
Citera
2014-09-09, 23:39
Medlem
Kan tnka mig det! Vad skulle ni sga r bst att gra om man vill skapa en sdan hemsida. Att sl sig ihop med ngon som kan programmera och 2-3st dela p "fretaget" eller att ta 100% sjlv men att lta en firma gra jobbet?

Hur hade ni tnkt i detta fallet?

Citat:
Tradera har mngder av funktioner som tar vldigt mnga timmar att koda och buggtesta. Rkna p all programmering, hur lng tid det tar och en rimlig timtaxa och se vad du landar p.
Citera
2014-09-10, 13:56
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Kan tnka mig det! Vad skulle ni sga r bst att gra om man vill skapa en sdan hemsida. Att sl sig ihop med ngon som kan programmera och 2-3st dela p "fretaget" eller att ta 100% sjlv men att lta en firma gra jobbet?

Hur hade ni tnkt i detta fallet?
Ingen kommer vilja jobba med dig om du endast har en id och ingen kunskap inom ngot relevant omrde. S det kan du nog slppa d det inte verkar som du har mycket koll p det hela.

Om du nu har pengarna till att finansiera siten s br du g runt bland firmor och be om prisberkningar fr tnka arbetet. Sen kan du dubbla det priset och om du inte har cash nog till det s har du inte rd. Tnk ocks p att arbetet tar lng tid och du ska leva samtidigt.
Citera
2014-09-10, 14:13
Medlem
Vilka fantasisummor ni nmner.
Det finns fantastiskt bra programmerare frn tex Indien som skulle kunna stta ihop en fungerande webbsida som Tradera p mindre n 2 veckor fr ett par tusenlappar.

Sen fr du lgga till ytterligare fr designen sklart. Jag skulle ven lta andra programmerare g igenom koden fr att upptcka ev. skerhetshl.
Citera
2014-09-10, 14:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
En erfaren programmerare kostar fasen d mycket mer n 300k per r. Sg istllet 1,5-2 miljoner kronor och du ligger nrmare sanningen.
Citera
2014-09-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
En erfaren programmerare kostar fasen d mycket mer n 300k per r. Sg istllet 1,5-2 miljoner kronor och du ligger nrmare sanningen.

Men varfr ska man ha en anstlld programmerare p heltid om det inte behvs? Klart det kommer behva fixas buggar osv, nya funktioner men det finns ingen anledning att anstlla ngon direkt. Man vet ju inte ens om ens id kommer fungera som man tnkt sig.
Citera
2014-09-10, 14:34
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyClover
Vilka fantasisummor ni nmner.
Det finns fantastiskt bra programmerare frn tex Indien som skulle kunna stta ihop en fungerande webbsida som Tradera p mindre n 2 veckor fr ett par tusenlappar.

Sen fr du lgga till ytterligare fr designen sklart. Jag skulle ven lta andra programmerare g igenom koden fr att upptcka ev. skerhetshl.
Pft, ja om du outsourcar till indien s fr du skert en "fungerande" hemsida fr ngra tusenlappar... Dock s mste en riktig programmerare bygga om hela skiten eftersom indierna inte kan ngonting om skerhet, s du kommer fortfarande inte undan mycket billigare...

EDIT: Nu sa jag faktiskt fel, indierna kan lika mycket om skerhet som ngon annan, dock s saknar de tid och moral nog fr att bygga sidan ordentligt. De sitter under s mycket press dr borta att de inte har tid att fixa buggar och rena fel i bygget.
Senast redigerad av winINC 2014-09-10 kl. 14:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in