Citat:
Sådär! Nu har det gått ca 2 veckor, och det bubblar inte mer. Har via en hävert överfört allting förutom bottensatsen +/- 0.5 liter för att vara extra säker till ett nytt, rengjort jäskar.
En sak oroade mig, och det var att på toppen av vinet så låg det ett par stycken bitar av daddelfruktköttet samt jästklumpar, liknande små klumpar av färskjäst man använder till bröd.
Inget hår-liknande på dessa, så det ska inte röra sig om mögel eller dylikt. Hört att detta är vanligt.
Jag blev bara orolig då vinet smakade surt. Inte direkt ruttet surt, utan bara syrligt.
Mätte FG, och den visade 0.993, eller 7 på den svarta skalan ovanför noll på hydrometern.
Originalvärdet var 1.080. Alkoholhalten för mig blir då = (80--7) / 7.4 = 87 / 7.4 = 11.756 % eller avrundningsvis 11.8%.
Detta är förväntat då jag faktiskt valde att tillsätta mindre socker än planerat under fermenteringen, då flickvännen insisterade på att ett fruktigt vin nog smakar bättre utan galet hög alkoholhalt (som jag i originalreceptet planerade, då det skulle landat på 15%).
Det kanske är normalt att det ska smaka lite surt, då en banan utan något socker alls smakar lite beskt/bittert/surt, och jag dessutom hade i tre väldigt generösa matskedar citronsyra.
Jag ska ju eftersöta detta, och jag hoppas att det bättrar sig av det!
Nu har jag det iaf i sekundären, utan fruktkött och bottensats.
Now the waiting game begins.
En sak oroade mig, och det var att på toppen av vinet så låg det ett par stycken bitar av daddelfruktköttet samt jästklumpar, liknande små klumpar av färskjäst man använder till bröd.
Inget hår-liknande på dessa, så det ska inte röra sig om mögel eller dylikt. Hört att detta är vanligt.
Jag blev bara orolig då vinet smakade surt. Inte direkt ruttet surt, utan bara syrligt.
Mätte FG, och den visade 0.993, eller 7 på den svarta skalan ovanför noll på hydrometern.
Originalvärdet var 1.080. Alkoholhalten för mig blir då = (80--7) / 7.4 = 87 / 7.4 = 11.756 % eller avrundningsvis 11.8%.
Detta är förväntat då jag faktiskt valde att tillsätta mindre socker än planerat under fermenteringen, då flickvännen insisterade på att ett fruktigt vin nog smakar bättre utan galet hög alkoholhalt (som jag i originalreceptet planerade, då det skulle landat på 15%).
Det kanske är normalt att det ska smaka lite surt, då en banan utan något socker alls smakar lite beskt/bittert/surt, och jag dessutom hade i tre väldigt generösa matskedar citronsyra.
Jag ska ju eftersöta detta, och jag hoppas att det bättrar sig av det!
Nu har jag det iaf i sekundären, utan fruktkött och bottensats.
Now the waiting game begins.
Jästklumparna behöver du inte oroa dig för, det är bara jäst som flutit upp och lagt sig på ytan under stormjäsningen. Allt som låg och flöt på ytan har du väl om inte annat blivit av med vid omtappningen?
Bra att du inte är rädd för lite spill, det är annars en klassisk nybörjarmiss att vara, som kan resultera i att man får med massa oönskat jox i slutprodukten. Det där filtrerandet, skvättandet och slabbandet för att få ut de där sista dropparna innebär också att man syresätter vinet i onödan. Ja, och så är det förstås den ökade infektionsrisken när man tillför massa extramoment som introducerar mer utrustning och hantering.
Det är inget märkligt att vinet smakar surt heller. Det du känner är helt enkelt syran från frukten, som maskerades av fruktens sötma innan dess sockerinnehåll jäste upp. Tre matskedar citronsyra gör förstås också sitt till, det låter som du säger ganska generöst.
Jag vill nog mena att en högre alkoholhalt - till en viss gräns förstås - lyfter fram smaker, även fruktiga sådana. Ett bananvin kan jag inte tänka mig som något annat än ett dessertvin att sitta och smutta på, och då är i alla fall jag ute efter de där lite kraftigare snarare än de läskande kvalitéerna. Men din idé om det hela kanske är en annan, vad vet jag.
Eftersötningen kommer göra underverk för smaken; det kommer inte bara balansera syran, utan även ge vinet mer kropp. Lite lagring på det sen, så har du nog ett riktigt kanonvin