2014-09-27, 05:40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtDeepshit
Sådär! Nu har det gått ca 2 veckor, och det bubblar inte mer. Har via en hävert överfört allting förutom bottensatsen +/- 0.5 liter för att vara extra säker till ett nytt, rengjort jäskar.
En sak oroade mig, och det var att på toppen av vinet så låg det ett par stycken bitar av daddelfruktköttet samt jästklumpar, liknande små klumpar av färskjäst man använder till bröd.
Inget hår-liknande på dessa, så det ska inte röra sig om mögel eller dylikt. Hört att detta är vanligt.
Jag blev bara orolig då vinet smakade surt. Inte direkt ruttet surt, utan bara syrligt.
Mätte FG, och den visade 0.993, eller 7 på den svarta skalan ovanför noll på hydrometern.
Originalvärdet var 1.080. Alkoholhalten för mig blir då = (80--7) / 7.4 = 87 / 7.4 = 11.756 % eller avrundningsvis 11.8%.
Detta är förväntat då jag faktiskt valde att tillsätta mindre socker än planerat under fermenteringen, då flickvännen insisterade på att ett fruktigt vin nog smakar bättre utan galet hög alkoholhalt (som jag i originalreceptet planerade, då det skulle landat på 15%).
Det kanske är normalt att det ska smaka lite surt, då en banan utan något socker alls smakar lite beskt/bittert/surt, och jag dessutom hade i tre väldigt generösa matskedar citronsyra.
Jag ska ju eftersöta detta, och jag hoppas att det bättrar sig av det!
Nu har jag det iaf i sekundären, utan fruktkött och bottensats.
Now the waiting game begins.

Jästklumparna behöver du inte oroa dig för, det är bara jäst som flutit upp och lagt sig på ytan under stormjäsningen. Allt som låg och flöt på ytan har du väl om inte annat blivit av med vid omtappningen?

Bra att du inte är rädd för lite spill, det är annars en klassisk nybörjarmiss att vara, som kan resultera i att man får med massa oönskat jox i slutprodukten. Det där filtrerandet, skvättandet och slabbandet för att få ut de där sista dropparna innebär också att man syresätter vinet i onödan. Ja, och så är det förstås den ökade infektionsrisken när man tillför massa extramoment som introducerar mer utrustning och hantering.

Det är inget märkligt att vinet smakar surt heller. Det du känner är helt enkelt syran från frukten, som maskerades av fruktens sötma innan dess sockerinnehåll jäste upp. Tre matskedar citronsyra gör förstås också sitt till, det låter som du säger ganska generöst.

Jag vill nog mena att en högre alkoholhalt - till en viss gräns förstås - lyfter fram smaker, även fruktiga sådana. Ett bananvin kan jag inte tänka mig som något annat än ett dessertvin att sitta och smutta på, och då är i alla fall jag ute efter de där lite kraftigare snarare än de läskande kvalitéerna. Men din idé om det hela kanske är en annan, vad vet jag.

Eftersötningen kommer göra underverk för smaken; det kommer inte bara balansera syran, utan även ge vinet mer kropp. Lite lagring på det sen, så har du nog ett riktigt kanonvin
Citera
2014-09-27, 14:04
Medlem
SgtDeepshits avatar
Min guru har talat!
Ja, det är inte min första "rodeo", så jag offrar hellre en halvliter/liter av produkten för att inte få med bottensmutset. Har gjort massor av viner innan fast bara i kits, och därför blir man ju extra noggran då man gjort detta from scratch i varje aspekt ^^
Jag tror jag kommer "isolera" ungefär 0.7 liter av den färdiga produkten innan jag tillsätter jäststopp, fär jag tänkte som sagt testa att tvångskarbonera detta ^^
2.5 bars i tryck på ett corneliusfat med lite rullande. Hoppas på någon form av ett halvtorrt mousserande vin
Citera
2014-09-28, 00:43
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Min guru har talat!
Ja, det är inte min första "rodeo", så jag offrar hellre en halvliter/liter av produkten för att inte få med bottensmutset. Har gjort massor av viner innan fast bara i kits, och därför blir man ju extra noggran då man gjort detta from scratch i varje aspekt ^^
Jag tror jag kommer "isolera" ungefär 0.7 liter av den färdiga produkten innan jag tillsätter jäststopp, fär jag tänkte som sagt testa att tvångskarbonera detta ^^
2.5 bars i tryck på ett corneliusfat med lite rullande. Hoppas på någon form av ett halvtorrt mousserande vin

Haha, mousserande bananvin, det låter hemskt! Men men, man vet inte säkert förrän man testat. Hoppas det blir bra, kanske har du uppfunnit nästa stora grej?
Citera
2014-09-28, 22:04
Medlem
SgtDeepshits avatar
Haha yeah, blir nog spännande!
Det enda jag nu är osäker på.....är hur ska man eftersöta.
Så viner gjorts annars för att få fyllning är att man använder ickefermenterad vätska som man hade tidigare, i mitt fall nu banan/ananas/dadelsaft som jag kokade, och tillsätter lite socker.

Då man bara tillsätter strösocker så kan det ju döda de smaker av frukt man vill ha.
Funkar det nu att alltså tillsätta lite banan/ananas/dadeljuice som jag kan koka, tillsammans med lite socker? Allt är stabiliserat då :P
Citera
2014-09-28, 23:06
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Haha yeah, blir nog spännande!
Det enda jag nu är osäker på.....är hur ska man eftersöta.
Så viner gjorts annars för att få fyllning är att man använder ickefermenterad vätska som man hade tidigare, i mitt fall nu banan/ananas/dadelsaft som jag kokade, och tillsätter lite socker.

Då man bara tillsätter strösocker så kan det ju döda de smaker av frukt man vill ha.
Funkar det nu att alltså tillsätta lite banan/ananas/dadeljuice som jag kan koka, tillsammans med lite socker? Allt är stabiliserat då :P

Vitt socker är mer eller mindre aromneutralt, det tillför bara sötma, och kommer inte förstöra någon fruktsmak. Sötman förstärker om något den.

Ren spekulation; att man använt ofermenterad vätska har nog mer med kostnad och tillgång på vitt socker att göra än något annat, raffinerat socker är faktiskt ett ganska nytt påfund. En vinodlare har däremot mängder av just vindruvor, dessutom helt gratis, att använda ojäst vindruvsjuice att eftersöta med faller sig naturligt

Helt uppriktigt tror jag ojäst juice kommer påverka smaken mer än strösocker. Jag hade undvikit det, och kokat en mättad sockerlag på bara socker och vatten.

Vad det gäller tekniken; ett förslag är att du tar ett gäng prover, kokar en sockerlag, räknar ut hur mycket du behöver tillsätta av sockerlagen till ett prov för att höja temperaturen säg 1 oechslegrad. Sedan sötar du proverna, säg till -10, -5, 0, 5, 10, 15 och 20 grader, och smakar av dem för att hitta den sötma du tycker blir bäst. Sedan kan man ju efterjustera om man vill hamna nånstans mellan. När du hittat din optimala sötma kan du dubbelkolla genom att mäta provet, och sedan är det bara att söta upp hela laddningen till samma nivå.

Jag brukar dock göra det lite enklare för mig, jag pytsar i sockerlag utefter vad jag tror blir lagom, och ökar dosen tills jag tycker mig hittat rätt. I det läget mäter jag oechslegraderna, räknar ut hur mycket socker jag behöver för att söta hela satsen till samma temperatur, och kokar en ny lag på sagda mängd socker. Nackdelen med den metoden är dock att man ju inte testar hela spannet från för torrt till för sött, så man vet ju inte säkert om det kunde bli ännu godare med ytterligare lite socker när man tror sig hittat rätt.
Citera
2014-09-29, 13:34
Medlem
SgtDeepshits avatar
Alrighty! Nu har jag eftersötat. Jag gjorde lite som du sa, dock så använda jag inte hydrometer.
Jag tog 2 dl vin och testade mig fram med kryddmått tills jag nått en baland som smakade LITE sött, men inte blaskigt, vilket var 1 tesked per 2 deciliter.
Så 375 ml för 15 liter. Jag tog 340ml strösocker, samt 35 ml Farinsocker för att få lite en speciell karamel-touch på vinets fruktsmak.
Dock kan jag säga att jag kunde inte känna någon direkt banansmak, utan det var fortfarande lite syrligt, samt en hint av ananas som är i sig ganska syrligt.
Detta kanske kommer med tiden av lagring då.
Något som gör mig lite irriterad är att det ibland bubblar i jäskaret efter jag öppnat locket och gjort någonting, trots att det låg på 0.993 OCH jag tillsatte jäststopp för 20 liter, i en 15litersbrygd.
Detta kanske är p.ga att det ändå fångas lite syre i karet, och då jag rör ner saker där i så sker någon sorts reaktion som ändå behöver avlasta lite tryck, inte nödvändigtvis CO2.
Citera
2014-09-29, 13:58
Medlem
SgtDeepshits avatar
Jag tror jag delvis har "screwed up" detta tyvärr.
Jag lyssnade på min polare som sa att han hade 4msk citric acid i sin sats, och jag ville vara på den säkra sidan och ta 3msk istället. Dock refererar de flesta recept till 3-4 TESKEDAR, dvs 35% av det jag använt. Vinet smakar ganska syrligt fortfarande. Är detta något du tror kommer att fixa sig?
Jag gjorde ju 50% större kvantitet än de recept som använt 4teskedar.
Många väljer ju också att inte eftersöta sitt vin, vilket jag nu gjort för att jämna ut syrligheten.
Citera
2014-10-02, 03:11
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Alrighty! Nu har jag eftersötat. Jag gjorde lite som du sa, dock så använda jag inte hydrometer.
Jag tog 2 dl vin och testade mig fram med kryddmått tills jag nått en baland som smakade LITE sött, men inte blaskigt, vilket var 1 tesked per 2 deciliter.
Så 375 ml för 15 liter. Jag tog 340ml strösocker, samt 35 ml Farinsocker för att få lite en speciell karamel-touch på vinets fruktsmak.
Dock kan jag säga att jag kunde inte känna någon direkt banansmak, utan det var fortfarande lite syrligt, samt en hint av ananas som är i sig ganska syrligt.
Detta kanske kommer med tiden av lagring då.
Något som gör mig lite irriterad är att det ibland bubblar i jäskaret efter jag öppnat locket och gjort någonting, trots att det låg på 0.993 OCH jag tillsatte jäststopp för 20 liter, i en 15litersbrygd.
Detta kanske är p.ga att det ändå fångas lite syre i karet, och då jag rör ner saker där i så sker någon sorts reaktion som ändå behöver avlasta lite tryck, inte nödvändigtvis CO2.

Det är omöjligt att mer än gissa, men troligast är nog att det är frågan om kolsyra som gått ur lösning när du agiterat vinet.

Citat:
Jag tror jag delvis har "screwed up" detta tyvärr.
Jag lyssnade på min polare som sa att han hade 4msk citric acid i sin sats, och jag ville vara på den säkra sidan och ta 3msk istället. Dock refererar de flesta recept till 3-4 TESKEDAR, dvs 35% av det jag använt. Vinet smakar ganska syrligt fortfarande. Är detta något du tror kommer att fixa sig?
Jag gjorde ju 50% större kvantitet än de recept som använt 4teskedar.
Många väljer ju också att inte eftersöta sitt vin, vilket jag nu gjort för att jämna ut syrligheten.

Som du säger, sötman balanserar syran till en viss del, och syran brukar också avta med lagring.

En lite vildare approach kunde ju vara att göra det kemiskt, och neutralisera syran med en bas. Vinkrita (kalciumkarbonat) är nog det bästa alternativet, det är tried and true, och det går säkert att hitta doseringsinformation på nätet om man inte vill räkna stökiometri. Ett lite mer tillgängligt alternativ är natriumvätekarbonat, som säljs i mataffären som bikarbonat. Kalcium- eller natriumhydroxid funkar förmodligen också utmärkt.
Citera
2014-10-02, 17:49
Medlem
SgtDeepshits avatar
Det blev vinkrita för min del för att minska syran! Redan vid omtappning så smakade vinet efter sin sötning MYCKET bra om jag får säga det själv, så jag är grymt peppad inför att se hur det kommer att smaka efter ett halvår eller så!
Jag eftersötade som sagt i ett nytt jäskar, och det hängde med små proportioner jäst, så jag undvek att ta den sista litern i detta jäskar när jag tappade på flaska, bara för att vara säker.
Vinet har en gul finish, och är glasklart.
Ja, bedöm själva!
http://s8.postimg.org/clwbuxxs4/Bananvin.jpg
Citera
2014-10-03, 00:09
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Det blev vinkrita för min del för att minska syran! Redan vid omtappning så smakade vinet efter sin sötning MYCKET bra om jag får säga det själv, så jag är grymt peppad inför att se hur det kommer att smaka efter ett halvår eller så!
Jag eftersötade som sagt i ett nytt jäskar, och det hängde med små proportioner jäst, så jag undvek att ta den sista litern i detta jäskar när jag tappade på flaska, bara för att vara säker.
Vinet har en gul finish, och är glasklart.
Ja, bedöm själva!
http://s8.postimg.org/clwbuxxs4/Bananvin.jpg

Kul att det blev bra till sist! Matchar det bananvinet som fick igång dig på detta?

Vinet ser kort sagt jäkligt snyggt ut!
Citera
2014-10-03, 15:45
Medlem
SgtDeepshits avatar
Det gör det! Det har en liten sötma, men också en halvtorrhet, med fruktig finish.
Det sticks inte i näsan, och har en ljuv men torr lukt, ungefär som Stonleigh som finns på systemet.
På tungan (trots tanniner och jäst etc som behöver lagras bort) så var det mjukt.
Lär bli ett kanonvin då det får lagras några månader eller år!
Jag svalvade innan flaskning, så de ska nog kunna lagras länge!
Tack så mkt för all hjälp dude!
Citera
2014-10-03, 23:07
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Det gör det! Det har en liten sötma, men också en halvtorrhet, med fruktig finish.
Det sticks inte i näsan, och har en ljuv men torr lukt, ungefär som Stonleigh som finns på systemet.
På tungan (trots tanniner och jäst etc som behöver lagras bort) så var det mjukt.
Lär bli ett kanonvin då det får lagras några månader eller år!
Jag svalvade innan flaskning, så de ska nog kunna lagras länge!
Tack så mkt för all hjälp dude!

Hmm, kanske skulle ta och sätta en sats när cidern och ölen som är på gång nu är flaskad och klar. Blev faktiskt lite nyfiken på detta.

Det var så lite, alltid kul att kunna hjälpa en bryggarbroder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in