2014-09-11, 21:59
Medlem
SgtDeepshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nepp, alla eventuella vildjästkulturer från frukten är döda i och med kokningen, så dem behöver du inte göra nåt åt.

Skulle du kört på färsk frukt, så är annars klassikern att man helt enkelt börjar med att slå över kokande vatten för att ta död på eventuellt jox, och sedan toppa upp med kallvatten om receptet kräver mer dylikt, och låta det svalna till lagom temp att putta i jästen.

Tror faktiskt även det är overkill om man använder en vital (läs: färsk) vinjäst, den kommer i de allra flesta fall få ett övertag gentemot eventuell vildjäst väldigt snabbt.

Awesome! Jag ska nog vara extra försiktig iaf, för jag tänkte ta med bananskal i kokningen.
Jag har köpt ekologiska bananer som inte ska vara besprutade, men de kan ju kommit i kontakt med skit "along the way".
Men sweet! I'll keep you updated på hur det går! Ska bara vänta en 1-2 dagar tills bananerna blir lite övermogna, så kör jag igång!

Justja! En sista fråga! Sett att folk säger att de svalvar innan de tappar upp sitt vin, och att detta är bra om man vill ha det lagrat under en längre tid. Borde detta göras, eller tar jäststoppet hand om detta?
Senast redigerad av SgtDeepshit 2014-09-11 kl. 22:20.
Citera
2014-09-12, 01:59
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtDeepshit
Awesome! Jag ska nog vara extra försiktig iaf, för jag tänkte ta med bananskal i kokningen.
Jag har köpt ekologiska bananer som inte ska vara besprutade, men de kan ju kommit i kontakt med skit "along the way".
Men sweet! I'll keep you updated på hur det går! Ska bara vänta en 1-2 dagar tills bananerna blir lite övermogna, så kör jag igång!

Justja! En sista fråga! Sett att folk säger att de svalvar innan de tappar upp sitt vin, och att detta är bra om man vill ha det lagrat under en längre tid. Borde detta göras, eller tar jäststoppet hand om detta?

Intressant. Ska skalen med enligt receptet? Bananskal innehåller nog en rejäl dos tannin - smaka på en liten bit, det är ganska astringerande - så du kanske bör ta en extra funderare på om det är lämpligt eller ej ifall det är ditt eget påhitt att ta med dem, så det inte blir för mycket av det goda eller vad man ska säga.

Det råder väl dubbla meningar om det där med vinsvavla. Jag använder det helst inte, men många tycker det är ett rent måste, så kan inte ge dig något rakt svar. Det är väl om inte annat en av de roliga prylarna med bryggning; människan har hållit på med det i tusentals år, men fortfarande är det inte fulländat till den grad att det finns ett enda definitivt sätt att gå tillväga. Man kan fortfarande komma på nya grejer
Citera
2014-09-12, 07:28
Medlem
SgtDeepshits avatar
Citat:
Intressant. Ska skalen med enligt receptet? Bananskal innehåller nog en rejäl dos tannin - smaka på en liten bit, det är ganska astringerande - så du kanske bör ta en extra funderare på om det är lämpligt eller ej ifall det är ditt eget påhitt att ta med dem, så det inte blir för mycket av det goda eller vad man ska säga.

Det råder väl dubbla meningar om det där med vinsvavla. Jag använder det helst inte, men många tycker det är ett rent måste, så kan inte ge dig något rakt svar. Det är väl om inte annat en av de roliga prylarna med bryggning; människan har hållit på med det i tusentals år, men fortfarande är det inte fulländat till den grad att det finns ett enda definitivt sätt att gå tillväga. Man kan fortfarande komma på nya grejer

Hittade ett recept där en kille hade struntat i att ta med en pint med svart te, och istället körde 4 st hackade bananskal. Han gjorde iof ett 15litersrecept där han hade 4.5kg bananer också.
Tror du att 4 st bananskal gör för mycket? Tänkte smaktesta progressivt med först 2 skal.

Sett andra som faktiskt har haft skalet kvar på varje banan, och bara skivar bananerna och kokar som de är, som denna kille t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=0b63xIyRQlc
Citera
2014-09-12, 11:40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Hittade ett recept där en kille hade struntat i att ta med en pint med svart te, och istället körde 4 st hackade bananskal. Han gjorde iof ett 15litersrecept där han hade 4.5kg bananer också.
Tror du att 4 st bananskal gör för mycket? Tänkte smaktesta progressivt med först 2 skal.

Sett andra som faktiskt har haft skalet kvar på varje banan, och bara skivar bananerna och kokar som de är, som denna kille t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=0b63xIyRQlc

Ah, ja, utbytet av te mot bananskal kan vi nog se som en bekräftelse på att de senare är tanninrika

Ingen aning om vilken dosering som är lämplig, bara reflekterade över att bananskal ju är astringerande, och således kanske innehåller tannin. Har ingen aning om hur mycket, eller vad som kan tänkas vara lagom i ett bananvin. Det är nog ingen dum idé att testa dig fram, men du får tänka på att det innebär fler öppningar av hinken. Skär inte heller ner skalen i för små bitar, så du lätt kan fiska ut dem om du tycker det blivit nog med tannin i byttan.
Citera
2014-09-12, 15:15
Medlem
SgtDeepshits avatar
Citat:
Ah, ja, utbytet av te mot bananskal kan vi nog se som en bekräftelse på att de senare är tanninrika

Ingen aning om vilken dosering som är lämplig, bara reflekterade över att bananskal ju är astringerande, och således kanske innehåller tannin. Har ingen aning om hur mycket, eller vad som kan tänkas vara lagom i ett bananvin. Det är nog ingen dum idé att testa dig fram, men du får tänka på att det innebär fler öppningar av hinken. Skär inte heller ner skalen i för små bitar, så du lätt kan fiska ut dem om du tycker det blivit nog med tannin i byttan.

I will! Ska fixa bilder o posta i denna tråd under tiden ^^
Btw, min sista fråga är detta. Borde jag svavla någonting innan jag tappar på flaska? Sett att folk säger att det är nödvändigt, men om jag nu använder jäststopp så kanske detta inte behövs?
Citera
2014-09-12, 15:31
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
I will! Ska fixa bilder o posta i denna tråd under tiden ^^
Btw, min sista fråga är detta. Borde jag svavla någonting innan jag tappar på flaska? Sett att folk säger att det är nödvändigt, men om jag nu använder jäststopp så kanske detta inte behövs?

Svarade på precis samma fråga i en annan tråd, och jag säger samma sak här, att åsikterna går isär om den saken. Vad som rekommenderas beror helt på vem du frågar.

Själv tycker jag inte det är nödvändigt, men då är jag också noga med vad jag gör under själva jäsningen och hanteringen av vinet, samt hur jag förvarar det efter flaskningen. Kan tänka mig att vinet blir mindre känsligt för den sortens problematik om man svavlar det, och att det i en viss mån kan rätta till felsmaker på grund av oxidation.

Var noga med doseringen om du svavlar. För mycket av det goda kan försämra vinet.

Det beror på vad jässtoppet består av. Ofta är det just vinsvavla, campden powder, E224, eller vad man nu valt att kalla kaliumdisulfiten, och då kan det ju hända att det man hällt i för att döda jästen är nog.

Du kan ju annars prova dig fram. Kör hälften med och hälften utan vinsvavla efter flaskningen, eller om du tror mer på ena metoden, nöj dig med ett par flaskor av den andra som referens

Tillägg: Ser fram emot bilder och berättelse! Det är också en väldigt god idé att för egen referens logga allt man gör som kan ha relevans för slutresultatet, så man kan gå tillbaka och komma på vad man gjort rätt och fel i takt med att man lär sig mer om bryggandets ädla konst.
Senast redigerad av Falukropp 2014-09-12 kl. 15:36.
Citera
2014-09-12, 15:59
Medlem
SgtDeepshits avatar
Citat:
Svarade på precis samma fråga i en annan tråd, och jag säger samma sak här, att åsikterna går isär om den saken. Vad som rekommenderas beror helt på vem du frågar.

Själv tycker jag inte det är nödvändigt, men då är jag också noga med vad jag gör under själva jäsningen och hanteringen av vinet, samt hur jag förvarar det efter flaskningen. Kan tänka mig att vinet blir mindre känsligt för den sortens problematik om man svavlar det, och att det i en viss mån kan rätta till felsmaker på grund av oxidation.

Var noga med doseringen om du svavlar. För mycket av det goda kan försämra vinet.

Det beror på vad jässtoppet består av. Ofta är det just vinsvavla, campden powder, E224, eller vad man nu valt att kalla kaliumdisulfiten, och då kan det ju hända att det man hällt i för att döda jästen är nog.

Du kan ju annars prova dig fram. Kör hälften med och hälften utan vinsvavla efter flaskningen, eller om du tror mer på ena metoden, nöj dig med ett par flaskor av den andra som referens

Tillägg: Ser fram emot bilder och berättelse! Det är också en väldigt god idé att för egen referens logga allt man gör som kan ha relevans för slutresultatet, så man kan gå tillbaka och komma på vad man gjort rätt och fel i takt med att man lär sig mer om bryggandets ädla konst.

Alright! Detta är det jäststopp jag valt att använda, och det innehåller svavla, och är anpassat för en 25litare (ska göra 20 liter så jag använder nog som sagt 70-80% av påsen).
Citera
2014-09-12, 17:02
Medlem
SgtDeepshits avatar
Här var länken!
http://www.pgw.se/jasstopp-for-vin.html
Citera
2014-09-15, 22:16
Medlem
SgtDeepshits avatar
Sådärja! Up and going!

Jag har nu allt i sin ordning.
Detta är så jag gjorde.
I en femliterskastrull så kokade jag i omgångar på 3 liter vatten + en del av frukten jag hade i 40 minuter. Detta resulterade i fem totala kokningar för att resultera i femton liter.
Jag testade tre metoder med banan och ananas för att se vad som passade sig bäst, att antingen mosa med sked, skära i tjocka skivor eller väldigt tunna skivor, och det som gav bäst resultat var faktiskt moset, p.ga att det frisätts smakämnen mycket lättare.
Däremot kan det koka över i början väldigt lätt innan man ställer in på lägre värme, så vid detta använde jag mig av en steriliserad blomspruta med vatten för att lugna ner skummet.
Mina dadlar körde jag tillsammans med en deciliter vatten i min mixer, för att resultera i det ni ser i följande bildlänk! Jag kokade sedan detta som en av mina 5 kokningar, och hällde det direkt i jäskaret istället för att filtrera genom syltnätet, för jag vill utvinna sötman av dessa samt smak under hela processen av primärjäsningen.
http://s10.postimg.org/pj6x4t52f/20140914_163609.jpg

I två av koken tog man med två specifikt fina och utvalda bananskal för tanniner, och de gav redan tidigt en fin, gul känsla och lukt till det som kokade. Observera att detta var under tiden jag kokade med de tjockare bananskivorna, vilket resulterade i mindre skum.
http://s30.postimg.org/6o664tbcg/20140914_164808.jpg

Då jag hällde av varje avkokning så gjorde jag det genom ett saftnät som jag installerade över en steriliserad hink.
http://s2.postimg.org/qr59dipug/20140914_164756.jpg

Då droppandet hade börjat avta, ca 30 minuter in på nästkommande kokning så hällde jag över det från hinken ned i jäskaret, och jag tog det resterande som fanns i saftnätet och lade i en skål i kylen med matplast över sig, detta för att kyla visar sig få ut mer fukt/socker av frukten, och att temperaturen anpassas så den kan knådas mer noggrant. Efter all kokning så tog jag allt det jag hade att pressa, och pressade i en enda omgång.
Trots att detta redan hade runnit av sig så fick jag via pressning ut ytterligare nästan en HEL LITER av något som luktade helt underbart.
Här kan ni se i slasken det som jag pressat, tillsammans med fruktskal från tidigare.
http://s21.postimg.org/3p2w4xbli/20140914_185435.jpg

Kan säga att jag smakade lite av denna "bananpuré" som kvarstod efter jag pressat, och jag kunde inte ens känna smaken av någonting. Det var som pappersmassa. Så, vart tog då denna smak vägen? Ner i vår kära brygd såklart!
Här har ni en bild på jäskaret som då hade 14 liter i sig, det blev ca 15.5 liter då jag blandade i sockerlösningen, dvs det socker jag skulle använda, upplöst i varmt vatten.
http://s8.postimg.org/tp0nymk38/20140914_185440.jpg

Det behövdes mer socker än förväntat. Jag ville landa på ett OG (då man mäter förväntad alkoholhalt med hydrometer) på någonstans mellan 1.070 och 1.090, men det låg först på 1.040 (vilket går bra för öl), så jag tillsatte mer socker, och det landade precis i mitten på 1.080.

Jag tillsatte samtidigt 3 matskedar citronsyra samt lite Pectolase. Trots att jag kokat allt så resterar det som sagt dadelgegga i jäskaret, och för säkerhets skull vill jag utvinna dess fulla potential.
Jag tillsatte sedan min vitvinsjäst för fruktigt vin (W0094), samt jästnärsalt när temperaturen efter ett par timmar hade sjunkit ner till 24 grader. Brygden kommer att få fermenteras i konstanta 20 grader, vilket kan öka tidslängden på projektet, men också ge mer tid för att utnå starka smaker och ge jästen den tid den behöver för att komma upp i en hög procent på alkoholen.

Nu har allting stått i ca 20 timmar, och det bubblar var 10:e sekund, och det är REJÄLA bubblor som kommer. Då i vanliga fall brygden kan bubbla till en gång var 2:a sekund efter ett par dagar, så bubblar det nu i 2-3sekundersomgångar var 10:e sekund. Betyder att vi har en redan stadigt gående primärjäsning! Här har vi nu jäskaret igen, och som ni kan se så är allt i full gång!
http://s14.postimg.org/hxfvh4gow/20140915_154536.jpg

Bottensatsen som är väldigt flytande cirkulerar runt och stiger upp till ytan för att sedan sjunka igen, i harmoniska omgångar. Det sker liv där inne! Har planerat att försöka landa på en 3-4 veckor på min primärjäsning, och att inte först då denna är klar avlägsna bottensatsen. Sett att bottensats kan vara "perfectly fine" upp till 2-3 månader, så jag vill kunna utfå så mycket smak som möjligt under kommande månad! Sedan blir det omtappning till damejeanne för sekundärjäsning. Om jag nu låter vinet jäsa ut sig självt och klarna naturligt, eller om jag kör kiselsol + gelantin + lite svavla återstår att se!
Citera
2014-09-15, 22:55
Moderator
Falukropps avatar
Med den entusiasm du verkar gå in för det här med så kan det ju inte bli annat än bra. Försök nu bara att låta vinet klart innan du börjar tulla på det

Den enda lilla kommentaren jag har att komma med är nog att pectolasen förmodligen fortfarande var överflödig trots att det var lite fast dadelgegga kvar. Men men, lite onödig pectolas gör nog inte vinet sämre i slutändan.

Ja, och jag antar att du bara har jäspytsen framme i dagsljus för fotots skull? Annars är det en god idé att ställa den på något mörkt ställe.

Gillar att du skriver så levande förresten, absolut inte så formellt och tråkigt som mina egna bryggloggar - som förvisso bara är för egen referens - tenderar att vara
Citera
2014-09-15, 23:12
Medlem
SgtDeepshits avatar
Citat:
Med den entusiasm du verkar gå in för det här med så kan det ju inte bli annat än bra. Försök nu bara att låta vinet klart innan du börjar tulla på det

Den enda lilla kommentaren jag har att komma med är nog att pectolasen förmodligen fortfarande var överflödig trots att det var lite fast dadelgegga kvar. Men men, lite onödig pectolas gör nog inte vinet sämre i slutändan.

Ja, och jag antar att du bara har jäspytsen framme i dagsljus för fotots skull? Annars är det en god idé att ställa den på något mörkt ställe.

Gillar att du skriver så levande förresten, absolut inte så formellt och tråkigt som mina egna bryggloggar - som förvisso bara är för egen referens - tenderar att vara

Tack så mycket! Ja, pectolasen var kanske lite överflödig, men hörde att folk säger att den inte direkt försämrar smaken ändå :P
Jag hade dunken på samma plats, men öppnade fönster med persienner för att man skulle se bättre ^^
Citera
2014-09-26, 16:25
Medlem
SgtDeepshits avatar
Sådär! Nu har det gått ca 2 veckor, och det bubblar inte mer. Har via en hävert överfört allting förutom bottensatsen +/- 0.5 liter för att vara extra säker till ett nytt, rengjort jäskar.
En sak oroade mig, och det var att på toppen av vinet så låg det ett par stycken bitar av daddelfruktköttet samt jästklumpar, liknande små klumpar av färskjäst man använder till bröd.
Inget hår-liknande på dessa, så det ska inte röra sig om mögel eller dylikt. Hört att detta är vanligt.
Jag blev bara orolig då vinet smakade surt. Inte direkt ruttet surt, utan bara syrligt.
Mätte FG, och den visade 0.993, eller 7 på den svarta skalan ovanför noll på hydrometern.
Originalvärdet var 1.080. Alkoholhalten för mig blir då = (80--7) / 7.4 = 87 / 7.4 = 11.756 % eller avrundningsvis 11.8%.
Detta är förväntat då jag faktiskt valde att tillsätta mindre socker än planerat under fermenteringen, då flickvännen insisterade på att ett fruktigt vin nog smakar bättre utan galet hög alkoholhalt (som jag i originalreceptet planerade, då det skulle landat på 15%).
Det kanske är normalt att det ska smaka lite surt, då en banan utan något socker alls smakar lite beskt/bittert/surt, och jag dessutom hade i tre väldigt generösa matskedar citronsyra.
Jag ska ju eftersöta detta, och jag hoppas att det bättrar sig av det!
Nu har jag det iaf i sekundären, utan fruktkött och bottensats.
Now the waiting game begins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in