Citat:
Ursprungligen postat av
SgtDeepshit
Alrighty! Detta är vad jag hade tänkt att göra!
10l ~17%
3kg bananer (skalade)
300g dadlar
500g Ananas
6 citroner saften / Citronsyra
2kg socker 1kg + 1kg
1st stor kopp te för tannin.
2g jästnärsalt
1tsk pectolase
starkvinsjäst
Dag 1
mosa + koka bananerna, Ananas, dadlar (mixa dadlar innan). Filtrera genom ostnät och låt rinna av försiktigt och noggrant. Tillsätt 1kg socker och pectolase.
Dag 3
Tillsätt jästen.
Dag 5
Förhoppningsvis en kontinuerlig bubbling på 1/2 ggr sekunden
Dag 10
Omtappning, undvika bottensats. Tillsätt 500g socker
Dag 12
Tillsätta lite mer jäst
Dag 14
Jäsningen borde minskat och blivit relativt långsam
Dag 16
Tillsätta klarningsmedel om så behövs.
Antingen har jag detta ståendes i en månad så jag slipper använda klarningsmedel eller jäststopp, eller så använder jag både jäststopp och klarningsmedel någonstans mellan dagarna 16-18.
Sedan omtappning och på butelj.
Låter detta bra tycker du?
I stort verkar det vettigt. Några funderingar/synpunkter bara:
Pectolase behöver du inte tillsätta om du ska koka/filtrera en saft du sedan jäser. Det tillsätter man för att bryta ner pektinet i cellväggarna, vilket hjälper till att frigöra saft som är bunden i frukten, men det jobbet gör du ju redan mekaniskt så att säga.
Varför vänta så länge med att tillsätta jästen? Innan jästen kommit igång, så är brygden väldigt känslig för infektioner. Du vill få en stark jästkultur så snart som möjligt, när väl pH sjunkit lite, och det blivit några procent alkohol i det hela, så är det mycket okänsligare, och jästen har etablerat dominans i brygden, så det blir mycket svårare för annan skit att få fäste. Få i jästen så snart temperaturen tillåter det är min rekommendation.
Omtappningen vid 10 dagar är förmodligen helt onödig, och vinet kommer ofelbart ta upp lite syre som försämrar det. Utöver det är det ett riskmoment när det kommer till infektioner. Du kommer inte få något fruktmos att skilja av med din metod, och stora delar av jästcellerna har bara blivit inaktiva på grund av sockerbristen, när du puttar i mer socker kommer de komma igång igen. Spara hellre omtappningen tills det lugnat ner sig efter den andra sockergivan börjar närma sig utjäst.
Jag tycker du ska vänta tills det är naturligt utjäst och klarnat, det kan och kommer förmodligen ta mer än en månad. Smaka av vinet, och testa olika sötningsgrader. Det kan väl vara lämpligt att testa sötningar med intervall på 5 oechslegrader eller något, och när du hittat en sötma du tycker är lämplig, så kan du finjustera.
Om du eftersötar kan det vara en bra idé att köra jässtopp, för den väldigt osannolika händelsen att jäsningen kommer igång igen när det är så starkt. Trist med flaskexplosioner.
En annan variant tappa om det, eftersöta det, och låta det ligga kvar på jäskärl några veckor, just in case. Mät öx och smaka av när du precis sötat, och sedan igen efter ett par veckor, har de inte ändrats då är det lugnt att flaska det. Men jag minns hur det var när man var ny i gemet, helvete vad bråttom man hade
Ska du ändå använda jässtopp och klarningsmedel, så tillsätter du jässtoppet ett par dagar innan klarningsmedlet, så jässtoppet verkligen hinner ta skruv, sedan är du jäkligt noga med att ruska ur all löst kolsyra från jäsningen ur vinet, annars funkar inte klarningsmedlet. Jag brukar hålla på en dag eller två, och ruska hinken kraftigt säg en gång i timman eller så.
Angående omtappningar förresten, som jag sa kommer vinet ta upp syre när du gör det. Enligt boken bör man försöka undvika att skvalpa med vinet, och låta det rinna nedför väggarna i kärlet man tappar till. Använd en tillräckligt lång slang, och försök ha dess mynning under ytan i mottagarkärlet i den mån det går. Och ja, försök minimera antalet omtappningar, jag brukar tänka så att jag tappar om när jag tror att det jag vill undvika är sämre för vinet än omtappningen i sig själv är.