• 1
  • 2
2005-09-05, 11:20
Bannlyst
Mycket tankevrd text versatt frn danskan av Av Naser Khader, medlem av Danska Folketinget / Radikale Venstre (vnsterpartiet)

Invandrare och deras efterkommare fr alltmer sin information frn arabiska satellitkanaler

En ung man i min familjs bekantskapskrets uttalade efter terrorhandlingarna i London: Det skulle jag ocks ha kunnat gra .... Jag blev alldeles skakad. Den unge mannen med arabisk bakgrund r fdd och uppvuxen i Danmark, och han hller p med en bra utbildning. S vad i all vrlden har ftt honom till att inte bara sga sdana saker, utan ocks att knna sig st p terroristernas sida och nstan nska att han hade varit med om de fruktansvrda handlingarna i London?

Den frgan har spkat i mitt bakhuvud nda sedan dess, och jag kan bara gissa kring frklaringarna. Men en av de saker som jag har kunnat konstatera under de senaste ren r att invandrare och efterkommare som bor i Danmark i allt hgre grad fr sin information frn de arabiska satellitkanalerna. Srskilt hemlndernas officiella kanaler.

Och vilka sanningar r d det? Dr man r van vid att kanaler som t ex CNN visar vderprognoser frn hela vrlden eller bilder frn diverse hotell i pauserna mellan sina nyheter, s r det helt andra pausfglar som rullar ver skrmen p hemlndernas kanaler. Hr visas ofta Palestinas och Irak-krigens offer, grna dda barn som i slowmotion till tonerna av sorgemusik brs i armarna p sina frkrossade frldrar omgivna av lika frtvivlade familjemedlemmar. Ett klipp med en av de strsta arabiska politiskt medvetna skdespelarna, som mellan dessa bilder om och om igen sger: Varfr r arabiskt blod billigare n Vsts? Varfr stter man ansikte, namn osv. p alla vsterlnningar och israeler som dr i Irak och Palestina? Men inte p alla araber som dr varje dag i Irak och Palestina?

Det r dessa bilder, som r gjorda fr att tala till knslorna och inte frnuftet, som givetvis inprntas p nthinnan hos mnniskor som den nmnde unge mannen. Han r skrmmande lttpverkad! Jag r glad att det inte finns ngon fanatisk koranskola i nrheten fr hans barn. Frresten slog han ocks snder TV:n en dag i desperation ver vad han sg.

Jag tvivlar inte en sekund p att vsterlndska TV-kanaler kan vara lika enkelspriga och vinklade. Se bara p den amerikanska kanalen FOX. Men i vra inhemska kanaler r vi dock relativt frskonade frn den sortens knslomanipulationer – med vissa misstag emellant. Men i regel avsljas och diskuteras de.

Problemet r dock att vr unge man inte alls tittar p vra egna TV-kanaler. Och skulle han rka zappa in under en av de danska nyhetsutsndningarna, r han redan s enkelsprig att han betraktar dessa som uppenbar vsterlndsk propaganda. Men han sitter vl inte hela dagen och tittar p TV dr hemma, tnker ni kanske. Han gr trots allt en utbildning och r omgiven av studiekamrater och lrare som har kunnat utmana hans sikter och startat en dialog.

Men hr mste jag gra er besvikna. Typer som denne unge man gr visserligen genom en utbildning, men de omger sig inte med andra n sina mentala likasinnade p fritiden – och s givetvis TV. De utvar inte mnga fritidsintressen med danska barn och ungdomar, och de inhmtar p det hela taget inte mycket input frn det omkringliggande danska samhllet. ven om denna typ av unga mnniskor r f, r det otroligt sorgligt att de inte fr ordentligt medhugg och mothugg. Att satellitkanalerna har blivit deras auktoriteter i linje med far, mor och den lokale imamen.

Satellit-TV r visst en vlsignelse som kar vr kunskap om omvrlden och gynnar globaliseringen, men den har ocks visat sig vara en frbannelse fr en del isolerade sjlar. ven om satellitkanalerna problematiserar en del uppenbara orimligheter, kan vi se att de kan uppmuntra till nnu orimligare reaktioner. Exemplet visar ocks med all tydlighet vikten av att det danska utbildningssystemet ger de unga en demokratisk orientering och en vrdemssig reflektion, s att de kan hantera all information. Vidare har etnisk isolering aldrig varit bra. Vi mste fortfarande bli bttre p att rra oss p samma platser i vardagen, ven om vi gr till olika stllen p sndagen ... lrdagen eller fredagen.
Citera
2005-09-05, 12:07
Medlem
pentrys avatar
Intressant detta med att det kade utbudet av TV- och nyhets-kanaler som istllet fr att bredda kunskap och olika synstt kan verka till det motsatta. Detta r ngot jag sjlv funderat ver mnga gnger nr man gtt igenom invandrartta omrden dr en parabol hnger frn varje lgenhet. Risken blir ju sjlvklart att man endast fljer det egna landets rapporteringar. Tyvrr kan man ju sjlv inte flja med i de vinklingar de arabiska kanalerna har utan endast flja med i den svenska, engelska och amerikanska nyhetsfrmedlingen. Skulle vara intressant dock att kunna gra detta fr att bilda sig en uppfattning.....
Citera
2005-09-05, 12:15
Medlem
Katarina Gunnarsson p radion gjorde ett reportage om en frort i Norrkping (?) dr mnga invandrare vht inte visste om att Estonia frlist, den strsta nyheten i flera mnader.
Citera
2005-09-05, 12:27
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
...

Intressant och oroande, globaliseringen leder ju som frfregende skribent antydde till att budskap frs fram i mer n en riktning. Frgan r hur detta kan motverkas. I Malm frskte man ju tydligen lansera en lokal websajt p arabiska, som d skulle behandla ven lokala malmitiska och svenska nyheter, och inte bara irakiska. Mnga hr p FB protesterade mot detta, men det kanske r en variant? Den unge invandraren som beskrevs i artikeln kommer ju inte att pltsligt finna Claes Elfsberg trovrdig...

Kafir, du kommer med mnga intressanta artiklar frn Danmark. Kanske kunde du citera dem i original? Mindre jobb fr dig och naturligare fr oss (och jag tror inte bara fr de av oss som bor i Skne).
Citera
2005-09-05, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Katarina Gunnarsson p radion gjorde ett reportage om en frort i Norrkping (?) dr mnga invandrare vht inte visste om att Estonia frlist, den strsta nyheten i flera mnader.

- Typiskt fenomen. Jag vet flera exempel frn Malm. ex En pojke blev ddad av ett tg vid en station (invandrartt). Sydsvenskan skrev spaltmeter om denna lokala hndelse. Sedan gick reportrarna dit fr att interjuva de boende i omrdet om hndelsen. Ingen de frgade hade en aning om att en pojke ddats bara 2 dagar tidigare p stationen.

DN, Sydsvenskan, GP osv har inte mnga prenumeranter bland invandrare.
- Ju fler invandrare desto frre lsare. Sydsvenskans ekonomi ligger mycket risigt till.

Det r mycket orovckande att hemlandsstaterna snder s otroligt mycket enkelsprig propaganda till invnadrarna i vst. De verkar nrmast ska en konflikt. - Arabvrlden r vrldens strsta producent och konsument av konspirationsteorier.
Citera
2005-09-05, 21:07
Medlem
Citat:
Arabvrlden r vrldens strsta producent och konsument av konspirationsteorier.

Nej du tnker p Hristo Stoichkov, men arabvrlden r god tva.
Citera
2005-09-05, 21:11
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
Nej du tnker p Hristo Stoichkov, men arabvrlden r god tva.
Citera
2005-09-06, 03:01
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
....

Mkt intressant artikel. Jag tror faktiskt att Sverige skulle m bra av lite sdana resonemang i vra morgon-/dags-/kvllstidningar. Men det skulle nog inte anses PK fr fem re och den skribenten skulle f den kvasiintellektuella vnstern och FI efter sig ganska omgende!! Plus parabolgarna frsts....
Citera
2005-09-06, 09:35
Medlem
Megaforces avatar
Hr i Gteborg r det tydligen gratistidningen Metro som ver huvudtaget lses av invandrare..
Citera
2005-09-06, 18:01
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Mkt intressant artikel. Jag tror faktiskt att Sverige skulle m bra av lite sdana resonemang i vra morgon-/dags-/kvllstidningar. Men det skulle nog inte anses PK fr fem re och den skribenten skulle f den kvasiintellektuella vnstern och FI efter sig ganska omgende!! Plus parabolgarna frsts....
Hehe, typisk FB-reaktion: "oj, en bra text som jag hller med om. Den kan inte vara PK, eftersom jag sjlv r en av f fria sjlar som hller stnd mot PK-maffian". Jag tycker nog att den dr texten tveklst kvalar in som politiskt korrekt, noterade du ht att den var skriven av en vnsterpartist tillika blatte...?

Vettigt skrivet hursomhelst, parabolerna r ett jkla gissel. Det r inte bara det att invandrarna sitter och glor p anti-vst-propaganda, de missar ocks en prima chans att lra sig svenska.
Citera
2005-09-06, 20:25
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Manhattan
Hehe, typisk FB-reaktion: "oj, en bra text som jag hller med om. Den kan inte vara PK, eftersom jag sjlv r en av f fria sjlar som hller stnd mot PK-maffian". Jag tycker nog att den dr texten tveklst kvalar in som politiskt korrekt, noterade du ht att den var skriven av en vnsterpartist tillika blatte...?

Vettigt skrivet hursomhelst, parabolerna r ett jkla gissel. Det r inte bara det att invandrarna sitter och glor p anti-vst-propaganda, de missar ocks en prima chans att lra sig svenska.

Exakt. S faktum kvarstr, vad ska vi gra t elndet, annat n att bara sitta framfr skrmen och tycka att det r hemskt? Kafir kanske har ngra frslag?
Citera
2005-09-06, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Exakt. S faktum kvarstr, vad ska vi gra t elndet, annat n att bara sitta framfr skrmen och tycka att det r hemskt? Kafir kanske har ngra frslag?

- Nope, jag har inga bra frslag. Efter ver 10 r i Malms invnadrartta omrden s VET jag att muslimer r helt ointegrerbara som grupp.
Vi har importerat fel slags invandrare helt enkelt. Framtidens terrorister kommer inte frn mellanstern, de kommer frn vra (av politikerna) konstruerade ghetton.

Enda alternativet r ngon form av repartiering, vilket inte borde vara s
svrt d ver 95% r ickeflyktingar. Kan ske under humana former, startbidrag etc. Annars r enda alternativet ngon form av inbrdeskrig ala Balkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in