2005-09-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Exakt. S faktum kvarstr, vad ska vi gra t elndet, annat n att bara sitta framfr skrmen och tycka att det r hemskt? Kafir kanske har ngra frslag?

Jag tror det r svrt att gra nt i stort. Det r redan krt. Men det r intressant att studera ett samhlle i frfall. En pervers njutning, som en dekandenspoet p opium som sakta sjunker nert men samtidigt gr skarpa iakktagelser.

Multikultisamhllet r smre n folkhemmet men INTRESSANTARE.
Citera
2005-09-06, 22:12
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Jag tror det r svrt att gra nt i stort. Det r redan krt. Men det r intressant att studera ett samhlle i frfall. En pervers njutning, som en dekandenspoet p opium som sakta sjunker nert men samtidigt gr skarpa iakktagelser.

Jo, men man vill nd tro att det finns mjligheter bortom den eleganta men ngot sjlvgoda kulturkonservativa estetiska ddsdansen.

Det GR visst att integrera muslimer, ven om det skert gr lttare med vissa grupper (bosnier, iranier, muslimska thailndare) n med andra (kurdiska bergsbor, somaliska analfabeter). Multikulturalism, ett ord som fungerar bttre inom politisk filosofi (Kymlicka m.fl.) n som slagord fr politiker som verkligen r PK (d.v.s. metod, inte sikt) betyder INTE att vi mste acceptera oskick som hedersmord, hustrubrnning eller getutkastning ur spanska kyrktorn. Det r en total missuppfattning som skapats av att idioter som Mona Sahlin klr sig i slja p mten med kurdiska freningen. Termen borde inte anvndes utanfr en rent akademisk diskussion dr den inte riskerar att kidnappas av lskunniga men cyniska rdgivare till icke-lskunniga och cyniska politiker som Mona Sahlin.

Parabolernas makt i frorten minskar med svenska kompisar och arbetande frldrar. Vi kan allts inte gra ngot t parabolerna som isolerad freteelse, mer n kanske att erbjuda ett och annat menlst mediealternativ. Det r strre tgrder som behvs, som riktar sig mot ghettoiseringen och mot arbetslsheten som sdan. Malm gr snder delvis p grund av invandringspolitiken och den icke-existerande integrationspolitiken. Frys flyktinginvandringen till Malm till att brja med, och p lngre sikt br delar av Rosengrd tmmas. Jag kan tnka mig inkvotering av relativt nyanlnda invandrare frn Malm till mindre kommuner i nrheten. Mer om det i ngon annan trd.
Citera
2005-09-06, 22:24
Medlem
pentrys avatar
Citat:

OT men ack i samma tankar som jag har! Inte visste jag att Mr.Baleout hade ett spass perverst intresse av samhllets frfall ver lag. Ser ocks med viss skrckblandad frtjusning vad det som i grunden var mlet med den genom modern historia och dess sedemera kollaps skapade ordning i "folkhemmets trygga vr". Vi r dock bara ibrjan av denna ordning. Den unika svenska positionen som neutrala och vnsterinriktad funkade tydligen en bra bit, men nr man likt en liten "vrldfrbttrande" utvald skara sg sig som svaret p all vrldens problem skapade man en unik geners invandringspolitik dr man inte nnu sett vidden och konsekvenserna av detta projekt. Sverige r det land i Europa som tagit emot flest flyktingar per capita. Vi brjar nu skrda det vi sdde. Det mngkulturella samhllet skapar inte sammanhllning , vi har istllet skapat ytterligare skarpa grnser emellan olika folkslag och livsstiler.
Citera
2005-09-06, 23:57
Bannlyst
Fr tusan. Varfr pratas det stndigt om flyktingar? De utgr enbart 3-4% av invnadringen idag. Invandringen domineras idag av giftaslystna muslimer och deras slktingar.

Lgg av med ert flyktingsnack. Flyktingarna kan stanna. Resten fr stanna om
de frsrjer sig sjlva. Resten skall UT.
Citera
2005-09-07, 03:06
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Manhattan
Hehe, typisk FB-reaktion: "oj, en bra text som jag hller med om. Den kan inte vara PK, eftersom jag sjlv r en av f fria sjlar som hller stnd mot PK-maffian". Jag tycker nog att den dr texten tveklst kvalar in som politiskt korrekt, noterade du ht att den var skriven av en vnsterpartist tillika blatte...?

Frfattaren r medlem i Radikale Venstre som r ett vnsterliberalt mittenparti och allts inte motsvaras av vrt vnsterparti. Folkpartiet i Sverige ser 'Radikale Venstre' som sitt systerparti till och med. Snt kan ju vara bra att veta nr man kommenterar andras inlgg i mnet....

Fri sjl eller inte, men jag anser inte att artikeln med svenska mtt r PK. Dr tycker vi olika helt enkelt.
Citera
2005-09-07, 05:52
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Frfattaren r medlem i Radikale Venstre som r ett vnsterliberalt mittenparti och allts inte motsvaras av vrt vnsterparti. Folkpartiet i Sverige ser 'Radikale Venstre' som sitt systerparti till och med. Snt kan ju vara bra att veta nr man kommenterar andras inlgg i mnet....

Fri sjl eller inte, men jag anser inte att artikeln med svenska mtt r PK. Dr tycker vi olika helt enkelt.
Ah, jag noterar, tack fr ppekandet. Det gr det dock inte ett enda gram mindre kul att se FB:s anti-PK-maffia-grupp vrdnadsfullt buga infr en mttfull text skriven av en riksdagspolitiker.

Fr vrigt mste du ha missat en av delkurserna i FB:s studiecirkel i PK-maffiakunskap. Det r nmligen s att en invandrare fr kritisera invandrarfenomen hur mycket som helst, det r fullstndigt politiskt korrekt. Kolla Stockholm Live i SVT om du inte tror mig.
Citera
2005-09-07, 06:13
Medlem
L.Skugges avatar
Jag r halvtysk och ser bara p Fox News.
Dr har jag lrt mig allt om hur dligt och kallt det r i Sverige. Eller var det Schweiz? Skitsamma. Dligt var det iallafall.
Ibland torkar jag mig i rven med metro, men bara om jag bajsar i tunnelbanan. Det r det nrmsta jag kommer svenska medier.
Citera
2005-09-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
OT men ack i samma tankar som jag har! Inte visste jag att Mr.Baleout hade ett spass perverst intresse av samhllets frfall ver lag.

Jas, bara fr att jag inte nyttjar lika starkt och lika ofta som andra hr p bygden...?!!

Nu r det inte en livshllning men det finns ett tema som dyker upp med viss regelbundenhet i mitt inre, ofta inspirerat av vissa engelska TV-serier etc. "Brideshead Revisited" och liknande. Engelsk verklass som ser sig sjlv som omsprungen av tiden, men ingen kan ta ifrn dom deras stil och betraktelser ver just detta. Harriet Lwenhielm som sitter lungsiktig p ett sanatorium...

Stort mne, nnting fr filosofi kanske, pentry?

PS: jag har inte varit inne p Bukowskigrejen fr den har knts fr grabbig...
Citera
2005-09-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Jo, men man vill nd tro att det finns mjligheter bortom den eleganta men ngot sjlvgoda kulturkonservativa estetiska ddsdansen.

Jag r heller inte S pessimistisk i stort, men jag tycker att det kriminella och icke-integrerbara grupperna har blivit fr stora och fr krvande. Helt i ondan. Med en mer strikt politik hade de aldrig ftt det spelrummet, den naturliga processen med assimilation hade gtt sin lugna gng.

Sen r jag ju kulturkonservativ estetiker, knappast mer eller mindre sjlvgod n nn annan dock...
Citera
2005-09-07, 11:58
Medlem
trass avatar
Citat:
Jag r heller inte S pessimistisk i stort, men jag tycker att det kriminella och icke-integrerbara grupperna har blivit fr stora och fr krvande. Helt i ondan. Med en mer strikt politik hade de aldrig ftt det spelrummet, den naturliga processen med assimilation hade gtt sin lugna gng.

Sen r jag ju kulturkonservativ estetiker, knappast mer eller mindre sjlvgod n nn annan dock...

Visst, jag kan ju inte ens skylla p att jag r srskilt estetisk.

Det blev nog lite fr mycket lite fr fort under en period. Men nu r de hr och d fr man gra det bsta av det, frska hitta ppningar o.s.v.
Citera
2005-09-07, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Ehhh, Radikale Venstre kallas fr akademikervnstern i Danmark. Dvs vnstervridna invandringsvnliga personer som sjlva fredrar att bo
i ariska arabfria omrden och stter sina barn i privatskolor utan araber.
Motsvarar mycket vl miljonrsvnstern/PKiterna i innerstan i Sverige idag.

Du syftar nog p partiet Venstre. Radikale venstre r nt helt annat.
Citera
2005-09-07, 15:36
Medlem
Zildijans avatar
Hm, om man lser ordentligt behver man inte upprepa det andra har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in