2014-09-06, 18:29
Medlem
devilzeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Hur har hotellet fått till ett förbud mot smällare i närheten?

Medicin ska inte ges till friska individer enbart för att vissa människor ska få roa sig!

Det finns ingen ofarlig medicin! Vi pratar lugnande medicin här, typ benso och det är inget jag vill ge till min hund när han inte är sjuk och behöver det! Denna form av medicinering är i detta fall till för att vissa människor ska få ha kul. Varför ska våra hundar lida av det?
Nu är världen som den är och ibland måste man faktiskt anpassa sig. Du kan tycka vad du vill om sprängandet på nyår men om din hund lider av det så måste du faktiskt göra det bästa för hunden så att den slipper lida. Alltså ev. medicin. Att du är för stolt och med näsan i vädret säger att medicin absolut inte går för sig drabbar ingen annan än hunden. Sen har jag ingen koll på lugnande medel men jag är övertygad om att tar du hunden till en veterinär och ber om hjälp med dosering så är det ofarligt så länge det sker en gång om året.
Citera
2014-09-06, 18:36
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilzeus
Nu är världen som den är och ibland måste man faktiskt anpassa sig. Du kan tycka vad du vill om sprängandet på nyår men om din hund lider av det så måste du faktiskt göra det bästa för hunden så att den slipper lida. Alltså ev. medicin. Att du är för stolt och med näsan i vädret säger att medicin absolut inte går för sig drabbar ingen annan än hunden. Sen har jag ingen koll på lugnande medel men jag är övertygad om att tar du hunden till en veterinär och ber om hjälp med dosering så är det ofarligt så länge det sker en gång om året.

Nu har jag haft hundar förmodligen i fler år än vad du har levt, och "anpassat" mig. Men jag och extremt många -ja faktiskt dom flesta hundägare är trötta på att behöva anpassa sig för att vissa människor ska få ha roligt.
Du kan jämföra detta med att ständigt bli utsatt för passiv rökning som människa. Rökförbud kom i kraft just för att man inte ska skada andra människor med sitt eget behov av att njuta.

Och precis, jag ska faktiskt göra det som är bäst för våra allas hundar, och det är inte medicin. Därav detta topic, som du tydligen har missuppfattat.
Citera
2014-09-06, 18:42
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Hur har hotellet fått till ett förbud mot smällare i närheten?
Nu vet jag inte till hundra procent men jag skulle tippa att det inte har något med hotellet i sig att göra utan att man antagligen inte får skjuta av fyrverkerier vid Arlanda.

Men nu läste jag på en sida att det har att göra med att dom har ljudisolerade rum för att man ska slippa höra flygplanen.. Men samtidigt så känns det lite farligt med fyrverkerier alltför nära flygplan.

Edit: å andra sidan så vet jag ju inte hur det fungerar med smällare i så fall.
Citera
2014-09-06, 18:48
Medlem
devilzeuss avatar
Citat:
Nu har jag haft hundar förmodligen i fler år än vad du har levt, och "anpassat" mig. Men jag och extremt många -ja faktiskt dom flesta hundägare är trötta på att behöva anpassa sig för att vissa människor ska få ha roligt.
Du kan jämföra detta med att ständigt bli utsatt för passiv rökning som människa. Rökförbud kom i kraft just för att man inte ska skada andra människor med sitt eget behov av att njuta.

Och precis, jag ska faktiskt göra det som är bäst för våra allas hundar, och det är inte medicin. Därav detta topic, som du tydligen har missuppfattat.
Ursäkta, jag trodde det viktigaste var hundens välmående. Så var tydligen inte fallet.

Såklart jag delar din oro för smällandet och för all del dra igång ett korståg för förbud. Även om du lyckas kommer du få uppleva ett antal nyår där dina hundar far illa under tiden. Som du beskrev det lät det fruktansvärt för hunden och att då inte göra allt i sin makt för att den ska få slippa uppleva något liknande igen tycker jag är äckligt, även om det är emot dina principer. Så klart medicin inte är optimalt men om:
är alternativet så har jag svårt att se hur en veterinärövervakad dosering kan vara värre.

Sen grattis till dig som har fått uppleva så många år tillsammans med en hund, hoppas få göra det jag med.
Citera
2014-09-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursäkta, jag trodde det viktigaste var hundens välmående. Så var tydligen inte fallet.

Såklart jag delar din oro för smällandet och för all del dra igång ett korståg för förbud. Även om du lyckas kommer du få uppleva ett antal nyår där dina hundar far illa under tiden. Som du beskrev det lät det fruktansvärt för hunden och att då inte göra allt i sin makt för att den ska få slippa uppleva något liknande igen tycker jag är äckligt, även om det är emot dina principer. Så klart medicin inte är optimalt men om:
är alternativet så har jag svårt att se hur en veterinärövervakad dosering kan vara värre.

Sen grattis till dig som har fått uppleva så många år tillsammans med en hund, hoppas få göra det jag med.

Det verkar som att du har svårt att förstå, men så är det ju med dom som aldrig själv har haft hundar tyvärr eller med dom som inte kan tänka själv. Tråkigt för dig.

Att du därmed inte heller fattar att jag just gör allt i min makt för att inte bara mina hundar ska ha det bra, men även andras hundar är ju ditt problem. Det finns ingen rättighet att ha kul på andras bekostnad, oavsett om det handlar om djur eller människor.

Du ska få fortsätta smälla dina raketer ett tag till, men (och inte för att det beror på mig) så kommer du se ett förbud mot raketer i framtiden oavsett.

Väx upp.
Citera
2014-09-06, 19:14
Medlem
Citat:
Vad rolig du är, det är ju just detta jag sysslar med just nu. Sen har jag förövrigt hund själv men du är välkommen att fortsätta anta saker om mig.

Du får gärna droga ner dina hundar om du vill, men vi andra kämpar heller gärna lite extra för att våra hundar ska må bra. På riktigt.

Någon som har adekvata råd att ge, när det gäller att få till ett smällförbud inom en kort tidsram på nyår?
Citera
2014-09-06, 19:19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Du får gärna droga ner dina hundar om du vill, men vi andra kämpar heller gärna lite extra för att våra hundar ska må bra. På riktigt.

Någon som har adekvata råd att ge, när det gäller att få till ett smällförbud inom en kort tidsram på nyår?

Nej, för det finns antagligen inget vettigt råd att ge.
Hundägare har i alla tider försökt att få bot med smällandet, men inte ens det förbud mot smällare som kom för några år sen har hjälpt.
Det har snarare blivit värre sen dess.

Och även om du skulle få kommunen att gå med på att förbjuda fyrverkerier på nyårsafton, inte en jävla sportmössa att folk skulle bry sig. Det skulle smälla lika jävla mycket ändå. Enda skillnaden skulle vara att du skulle vara argare eftersom du nu tar det mer personligt.

Ge hundarna lugnande eller stick till en plats där det inte pangas är nog enda alternativen.
Citera
2014-09-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, för det finns antagligen inget vettigt råd att ge.
Hundägare har i alla tider försökt att få bot med smällandet, men inte ens det förbud mot smällare som kom för några år sen har hjälpt.
Det har snarare blivit värre sen dess.

Och även om du skulle få kommunen att gå med på att förbjuda fyrverkerier på nyårsafton, inte en jävla sportmössa att folk skulle bry sig. Det skulle smälla lika jävla mycket ändå. Enda skillnaden skulle vara att du skulle vara argare eftersom du nu tar det mer personligt.

Ge hundarna lugnande eller stick till en plats där det inte pangas är nog enda alternativen.

Vettigt och vettigt....kanske detta ligger i fel forum, men jag söker tillvägagångssätt till hur man gör för att ansöka om ett smällförbud några timmar på dag/kväll. Jag pratar inte om ett totalförbud på nyårsafton, utan endast en tidsram där hundägare kan rasta hundarna inför natten utan att riskera livet/psyket på sina hundar.

Jag tror dessutom du har fel. Visserligen kommer det ta tid innan folk som inte bryr sig -rättar sig efter lagen, men med rejäla böter så kommer det ändras med tiden.
Citera
2014-09-06, 19:27
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Skillnaden på dig och mig är att jag "gnäller" för att djur ska må bra medan du inte bryr dig ett skit. Din "tradition" är något som kommer försvinna i framtiden, så passa på att njuta medan du kan.
Möjligt att det försvinner i framtiden, troligtvis inte under min livstid dock. Du redan fått råd, ge hundarna benso.
Även om du skulle skicka iväg ett "kolla på mig, jag är missnöjd och jätteviktig gnäll-brev" och med det lyckas få till något slags förbud så kan du knappast räkna med att någon bryr sig därför att som jag skrev, det är tradition och alla bryr sig mer om det än dina hundar.

För övrigt känns din avatar rätt passande
Citera
2014-09-06, 21:25
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Jag pratar inte om ett totalförbud på nyårsafton, utan endast en tidsram där hundägare kan rasta hundarna inför natten utan att riskera livet/psyket på sina hundar.

I relativt många kommuner (inte alla) finns faktiskt det, även om det inte direkt efterlevs. Det finns diverse facebookgrupper om fyrverkeriförbud där det finns länkar till de ordningsregler som finns gällande fyrverkerier. I många kommuner får man faktiskt bara smälla på kvällen, inte på dagen. men inte precis nån som bryr sig om att bötfälla folk precis. Och man får ju inte heller fyra av dem i folksamlingar, men det efterlevs ju inte heller...
Citera
2014-09-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
I relativt många kommuner (inte alla) finns faktiskt det, även om det inte direkt efterlevs. Det finns diverse facebookgrupper om fyrverkeriförbud där det finns länkar till de ordningsregler som finns gällande fyrverkerier. I många kommuner får man faktiskt bara smälla på kvällen, inte på dagen. men inte precis nån som bryr sig om att bötfälla folk precis. Och man får ju inte heller fyra av dem i folksamlingar, men det efterlevs ju inte heller...

Intressant, skulle vara kul att veta hur dom har fått till det. Ska kolla runt på facebook samt kontakta länsstyrelsen.
Även om det är svårt att få till ett förbud som efterlevs, så är det iallafall en början. Ju fler kommuner som gör det, och ju fler hundägare som orkar engagera sig -ju bättre kommer det att bli framöver. Det är jag övertygad om.
Citera
2014-09-06, 23:55
Medlem
Kan ju börja med att säga att jag också har hund.
Jag gillar fyrverkerier på nyårsafton, och vill verkligen att det ska finnas kvar. De kan dock börja försäljningen först den 30/12.
Smällandet nuförtiden är ju bara en bråkdel av det var när man var ung, (tiden med ryssar, kinapuffar etc) i alla fall där jag bor (Malmö).

Vi har vår hund på dagis när vi jobbar. Hämtade honom en dag, då det hade varit ett riktigt åskväder. Personalen hade haft ett helsike 30% av hundarna hade kissat och/eller bajsat inomhus, ett antal var så rädda att de bara låg och skakade. Kompisen hund är livrädd för sopbilen, andra reagerar på rasslande kundvagnar. Min är numera rädd för hästar (fick en stöt av ett elstängsel för 4v sedan).
Min äldste son led av kraftig hundfobi fram tills han var 9år. Vet inte hur många gånger han kom hem och hade kissat på sig för att en hund hade varit för närgången. Inte skrek jag om hundförbud för det, utan vi fick jobba med honom. Nu 4år senare, busar han med vår 45kg Ridgeback utan problem.

Världen är full av ljud, händelser och saker som vissa tycker är obehagliga och skrämmande, men är förbud rätt väg att gå?

Lite frågor till TS: (inget nedlåtande eller någon kritik, bara nyfiken)

Varför är han rädd, har det smällt väldigt nära honom, någon som slängt smällare efter honom?

Hur reagerar han när det åskar?

Kan ni titta på film hemma, tex krigsfilm på hög volym ?

Vad händer om ni sätter på en skiva med fyrverkeriljud?

Är det visslandet / tjutandet han reagerar på eller smällen, eller är det ljuset?

Har du provat att lämna bort honom till någon annan över Nyår, ibland kan människors rädsla/agerande spilla av sig på hunden ( säger INTE att så är fallet här)?

Om din hund lider finns det tre saker att göra:

* Lämna honom på ett pensionat utanför stan. Boka snarast, "vårt" dagis är redan fullbokat
* Medicinering.
* Träna bort det, tar tid om det ens är möjligt.

Samt, skaffa en sele till honom istället för halsband, så han inte kan ta sig fri och springa bort om han skulle få panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in