• 1
  • 2
2014-09-05, 22:53
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
När jag jobbade i hemtjänsten såg jag att många av gamlingarna hade sitt smör framme. De köpte vanligtvis ett helt kg-paket smör och sen togs pappret bort och den lades i en särskild behållare. Ofta en porslinsbotten med rektangelform och ett lock ovanpå - dvs i samma form som smörpaketet.

Men borde inte smöret härskna i rumstemperatur då?
vad jag vet finns det inga yngre än 75 som fortfarande gör så, även om jag sett att liknande smörbehållare fortfarande säljs.

De brukade väl förvaras i sk skafferi.
Fanns dt andra liknande sk färskvaror som brukade stå framme, men som vi idag aldrig skulle velat ha utanför en kyl en längre period?
Citera
2014-09-05, 23:02
Medlem
Jag gör så. Men inte under sommaren. Jag bytte ut allt vad margarin heter mot smör, men det är ju hårt som en jävla tegelsten när man tar det ur kylen. Kom ihåg att mormor alltid hade det i skafferiet, och jag har ett gammalt välventilerat skafferi så... Det funkar fint. Lagom hårt. Det härsknar inte under sin livstid hos mig. Det enda man märker är att det blir något mörkare gult på ytan om det stått orört några dar, men ingen konstig lukt eller smak.
Citera
2014-09-05, 23:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Jag gör så. Men inte under sommaren. Jag bytte ut allt vad margarin heter mot smör, men det är ju hårt som en jävla tegelsten när man tar det ur kylen. Kom ihåg att mormor alltid hade det i skafferiet, och jag har ett gammalt välventilerat skafferi så... Det funkar fint. Lagom hårt. Det härsknar inte under sin livstid hos mig. Det enda man märker är att det blir något mörkare gult på ytan om det stått orört några dar, men ingen konstig lukt eller smak.
Men för var ju smöret dessutom opastöriserat.
Det är inget du provat på?
Det hade nog blivit en mäktig doft där i ditt skafferi, oavsett hur välventilerat det nu är ...
Citera
2014-09-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men för var ju smöret dessutom opastöriserat.
Det är inget du provat på?
Det hade nog blivit en mäktig doft där i ditt skafferi, oavsett hur välventilerat det nu är ...
Jag har en bit kvar till 75 så jag tror inte det. Jag köper arlas vanliga smör, och det funkar iaf.

F.ö. är det väl en hel massa grejer vi knör in i kylen i onödan. Alla grönsaker ligger väl inte kyldisk i affären, men det hamnar oftast där när vi kommer hem. Ägg är väl inte heller en kylvara egentligen.
Det var ju inte frågeställningen, jag vet, bara funderar lite...
Citera
2014-09-05, 23:27
Medlem
TrotsTrollets avatar
Va... va... va... ? Men alltså va?

Jag gör så och inte fan härsknar smöret (din jubelidiot!). Visst, det skulle säkert härskna om det stod framme i några veckor. Men det gör det ju aldrig. Kan ju tillägga att jag är runt tjugo, för att hålla mig Ont.

Senast redigerad av TrotsTrollet 2014-09-05 kl. 23:30.
Citera
2014-09-05, 23:36
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Va... va... va... ? Men alltså va?

Jag gör så och inte fan härsknar smöret (din jubelidiot!). Visst, det skulle säkert härskna om det stod framme i några veckor. Men det gör det ju aldrig. Kan ju tillägga att jag är runt tjugo, för att hålla mig Ont.

Bor du på landet?
Ja, det gör du, eller hur
Citera
2014-09-05, 23:45
Medlem
Citat:
Jag har en bit kvar till 75 så jag tror inte det. Jag köper arlas vanliga smör, och det funkar iaf.

F.ö. är det väl en hel massa grejer vi knör in i kylen i onödan. Alla grönsaker ligger väl inte kyldisk i affären, men det hamnar oftast där när vi kommer hem. Ägg är väl inte heller en kylvara egentligen.

Ägg håller dubbelt så länge om det förvaras i kyl jämfört med rumstemp.
Citera
2014-09-05, 23:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Äggs hållbarhet som anges på paketet är i rumstemp.

Och jag ställer aldrig in smöret utan har det i en bytta.
Har inte härsknat för mig någonsin.
Citera
2014-09-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Ägg håller dubbelt så länge om det förvaras i kyl jämfört med rumstemp.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Äggs hållbarhet som anges på paketet är i rumstemp.

Och jag ställer aldrig in smöret utan har det i en bytta.
Har inte härsknat för mig någonsin.
Ägg verkar hålla en evighet. Jag har aldrig koll på hur gamla de blir, men uppenbarligen gör slut på dem innan de tar slut, sas. Som oftast iaf.

Jag knäckte faktiskt upp ett ruttet ägg för ett kort tag sen. Det var bland de sista i förpackningen. Men jag blev så jävla äcklad av stanken att allt hamnade i soptunnan på direkten. Och jag hade inte en tanke på datummärkningen. Men jag tror mer på att det var skadat för så väldans länge har jag dem inte, och jag förvarar i kylen.
Citera
2014-09-06, 00:19
Medlem
StigAllans avatar
Har man ett skafferi med ventil till yttervärlden så sätter man självklart smörbyttan där!

Nu bor jag tyvärr i en lägenhet utan den möjligheten och måste då ha smöret i kylen.
Användningsområdet för smör är då begränsat och jag får bre mina mackor med Bregott istället.
Senast redigerad av StigAllan 2014-09-06 kl. 00:22.
Citera
2014-09-06, 00:40
Medlem
JoeDevolas avatar
Fett är en utomordentlig konservator. En äggula håller kanske i 4-7 dagar i ett kylskåp, men slå en majonnäs på den färska gulan och den står sig säkert i en månad.

Skulle inte förvåna mig om smör står sig 6 veckor i en bra förpackning i rumstemperatur,
Senast redigerad av JoeDevola 2014-09-06 kl. 00:43.
Citera
2014-09-06, 02:42
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Off topic: vad är egentligen skillnaden mellan smör och margarin (jag är vegan)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in