• 1
  • 2
2014-09-04, 23:30
Medlem
Satt och glodde lite på Jamie Oliver nu ikväll och blev förvånad över hur mycket olivolja karln använder.

Han avslutade varenda rätt med att ringla över "some olive oil" (läs 2-3dl).

Har även noterat andra "kändiskockar" som håller på såhär.

Vad är det som är så speciellt med olivolja att man verkar kunna "piffa till" varenda maträtt med det?
Överanvänder ni också olivolja såhär?
Citera
2014-09-04, 23:37
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag har också noterat detta och blir äcklad av att se dom ringla sin olivolja över allting. Olja går att steka eller fritera i. Jag kan möjligen använda det till en salladsdressing, men att ringla olivolja över färdiglagad mat skulle aldrig falla mig in.
Citera
2014-09-04, 23:37
Medlem
Starfishs avatar
Yes, jag har olivolja på nästan allt för det är gott som fan och hälsosamt.
Citera
2014-09-04, 23:45
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starfish
Yes, jag har olivolja på nästan allt för det är gott som fan och hälsosamt.
Inte på typ svensk husmanskost, men på sallader, pasta, grillat, fisk osv, så ringlar även jag gärna över olivolja. Men det skall vara en kallpressad jungfruolja av hög kvalité. Just nu har jag snöat in på en olja från Kreta som kosta skjortan, men är så jädra god att det är det enda man behöver ha som pålägg på surdegsbrödet.
Citera
2014-09-05, 00:01
Medlem
Iloveludas avatar
Jag kan inte fatta det heller. Men å andra sidan så hatar jag oliver. Tycker dom smakar vidrigt och bör användas till att göra biodiesel.
Citera
2014-09-05, 00:01
Medlem
Starfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Inte på typ svensk husmanskost, men på sallader, pasta, grillat, fisk osv, så ringlar även jag gärna över olivolja. Men det skall vara en kallpressad jungfruolja av hög kvalité. Just nu har jag snöat in på en olja från Kreta som kosta skjortan, men är så jädra god att det är det enda man behöver ha som pålägg på surdegsbrödet.

Steker min svenska husmankost i olivolja Steker allt i olivolja, tror det vart nog en 20 år sen man använde margarin/smör sist.
Man får ju pynta lite mer för en god olja, och precis som du säger att det passar utmärkt till surdegsbröd, smarrigt! Gör även underverk i en sallad.
Äter väldigt mycket vegetariskt så för min del så ringlas det på flitigt, bränner nog en flaska i månaden.
Vad heter oljan från Kreta?

Nu blev jag hungrig av allt detta prat.
Citera
2014-09-05, 00:03
Medlem
JerryCottons avatar
Jamie Oliver och vissa andra är ju sponsrade av branschen, samma med flingsalt. Nu har ju "hysterin" klingat av. Mest i äldre repriserade program där oljan används i överflöd och dessutom oftast på fel sätt.
Citera
2014-09-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag har också noterat detta och blir äcklad av att se dom ringla sin olivolja över allting. Olja går att steka eller fritera i. Jag kan möjligen använda det till en salladsdressing, men att ringla olivolja över färdiglagad mat skulle aldrig falla mig in.

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag kan inte fatta det heller. Men å andra sidan så hatar jag oliver. Tycker dom smakar vidrigt och bör användas till att göra biodiesel.
Håller med er båda. Förutom det där med biodiesel, det har jag ingen aning om och får läsa på

Men sen har vi också er som verkar tycka det är rysligt gott. Man kanske borde ge olivoljan en chans - i måttliga mängder. Inte i överflöd.
Senast redigerad av Strumprunkare 2014-09-05 kl. 00:12.
Citera
2014-09-05, 00:08
Medlem
Bylines avatar
Den heter Kontomari och är så vitt jag förstått direktimporterad från Kreta utan en liten firma utanför Hofors. Den finns i vissa Ica och Konsumbutiker här runt Gävle med omnejd.
Citera
2014-09-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprunkare
Satt och glodde lite på Jamie Oliver nu ikväll och blev förvånad över hur mycket olivolja karln använder.

Han avslutade varenda rätt med att ringla över "some olive oil" (läs 2-3dl).

Har även noterat andra "kändiskockar" som håller på såhär.

Vad är det som är så speciellt med olivolja att man verkar kunna "piffa till" varenda maträtt med det?
Överanvänder ni också olivolja såhär?

Min olivoljeanvändning är nära noll, men så lagar jag väldigt lite mat från regionen där den används. Det kan väl sägas att Jamie Oliver är värst av alla. Det spelar ingen större roll vad han lagar; det är olivolja på oavsett. Jag vet inte direkt om det gäller alla TV-kockar, visserligen.
Citera
2014-09-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Jamie Oliver och vissa andra är ju sponsrade av branschen, samma med flingsalt. Nu har ju "hysterin" klingat av. Mest i äldre repriserade program där oljan används i överflöd och dessutom oftast på fel sätt.
Ja flingsalt är lite av samma sak. Fast där får jag nog erkänna att även jag överdriver nog lite med det.

Hur menar du med att olivoljan används på "fel sätt"?
Citera
2014-09-05, 00:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprunkare
Ja flingsalt är lite av samma sak. Fast där får jag nog erkänna att även jag överdriver nog lite med det.

Hur menar du med att olivoljan används på "fel sätt"?
Antar att man steker i den, inte alls en bra olja för sånt.

Smör är utmärkt att steka i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in