2014-09-05, 00:37
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprunkare
Ja flingsalt är lite av samma sak. Fast där får jag nog erkänna att även jag överdriver nog lite med det.

Hur menar du med att olivoljan används på "fel sätt"?

Förmodligen att den kombineras med grejer den inte passar till och/eller tar över smaken på.
Vet att folk hade roligt i nån tråd för några år sen när jamie oliver var i sverige, åt att han hällde olivolja på "gravalaxen", det är väl ett ganska "bra" exempel.
Citera
2014-09-05, 00:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprunkare
Ja flingsalt är lite av samma sak. Fast där får jag nog erkänna att även jag överdriver nog lite med det.

Hur menar du med att olivoljan används på "fel sätt"?

T.ex. att fritera i jungfruolja är ju inte alls att rekommendera.
Citera
2014-09-05, 19:37
Medlem
Olivolja är direkt olämplig att steka i då den vid hög upphettning bildar cancerogener.
Citera
2014-09-05, 19:43
Medlem
Skulle inte falla mig in att använda olivolja till något.
Citera
2014-09-05, 19:45
Medlem
Det här säger väl det mesta.

http://www.nyttigt.eu/olivolja-ar-en...-inflammation/
Citera
2014-09-05, 19:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deppen
Det här säger väl det mesta.

http://www.nyttigt.eu/olivolja-ar-en...-inflammation/

Tja, för vem? finns ju andra som säger att det är lika bra att käka det vi är vana vid.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nor...medelhavsdiet/

Ska du ha antioxidanter så käka bär. Finns gratis i skogen.

Olivljan kan vara bra till vissa saker, men absolut inte till allt.
dom dräller ju den överallt dessutom.

Ger mig fan på att om dom skulle poppa popcorns så skulle det vara i olivolja
Tja, det kanske var att ta det lite väl långt. Men nästan i alla fall.
Senast redigerad av christery 2014-09-05 kl. 19:51.
Citera
2014-09-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, för vem? finns ju andra som säger att det är lika bra att käka det vi är vana vid.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nor...medelhavsdiet/

Ska du ha antioxidanter så käka bär. Finns gratis i skogen.

Olivljan kan vara bra till vissa saker, men absolut inte till allt.
dom dräller ju den överallt dessutom.

Ger mig fan på att om dom skulle poppa popcorns så skulle det vara i olivolja
Tja, det kanske var att ta det lite väl långt. Men nästan i alla fall.

Tack den var intressant. Håller med att olja inte behövs till allt , men när man använder den bättre och nyttigare med kallpressad olja.
Citera
2014-09-05, 19:53
Medlem
dePauls avatar
Det här är ett ämne som i olika varianter dyker upp med jämna mellanrum.

Till exempel: (FB) Matlagning med kallpressad olivolja.

~Paul~
Citera
2014-09-05, 20:17
Medlem
Starfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Olivolja är direkt olämplig att steka i då den vid hög upphettning bildar cancerogener.

Då får man lära sig rätt stekmetod, börjar det ryka ur den så kan man hälla ur och börja om på nytt eftersom man förstört oljan.. Men raps och olivolja är de som tål höga temperaturer bäst.

Jag tar gärna en seriös källa från vart du fått den informationen om cancerogena ämnen vid upphettning, trodde/tror att det var en myt.
Har stekt i olivolja senaste 20 åren så kan du bevisa det för mig så bör jag nog överväga och byta stekfett, men fortsätta ringla över maten kall.

Själv steker jag i låga temperaturer, där jag häller i olivoljan i en kall panna och sen värmer upp, inte tvärtom.
Citera
2014-09-05, 20:53
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det går mode i allting. Vi har t ex bearnaisesås som man skulle ha till allting i slutet av 70-talet. Sedan har det varit ute och kommit tillbaka i ropet igen. Pesto är en annan grej som var väldigt hippt under en tid. Vem snackar om Pesto idag? Så har vi detta med fling- och havssalt. Så utomordentligt fånigt. Ni kanske har förslag på andra modegrejer som kommit och gått, och eventuellt kommit tillbaka.

Idag är det alltså olivolja som är i ropet, något som jag tycker är väldigt överskattat. Främst skulle jag aldrig steka i olivolja.
Citera
2014-09-05, 21:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det går mode i allting. Vi har t ex bearnaisesås som man skulle ha till allting i slutet av 70-talet. Sedan har det varit ute och kommit tillbaka i ropet igen. Pesto är en annan grej som var väldigt hippt under en tid. Vem snackar om Pesto idag? Så har vi detta med fling- och havssalt. Så utomordentligt fånigt. Ni kanske har förslag på andra modegrejer som kommit och gått, och eventuellt kommit tillbaka.

Idag är det alltså olivolja som är i ropet, något som jag tycker är väldigt överskattat. Främst skulle jag aldrig steka i olivolja.

Man bör väl använda rätt sak till det dom är bra på. Och inte köra med nån universal-lösning.

Flingsalt med smak av karljohan tycker jag är ganska fräckt att slänga på, men såklart skulle jag kunna hålla mig till att det är ju bara NaCl i alla fall och köpa det billigaste jag hittade.

Så en trevlig olja med rätt smak (om jag vill ha en som smaksättare) i tex en sallad är inte fel tycker jag, serverar salladen kanske med att strö lite flingsalt över dom grillade tomaterna som serveras med en svampsås och en köttbit.

Smak är ju jäkligt svårt att diskutera. Men jag antar att varför kockarna använder det (TV-kockarna) är pga pengar eller (gud förbjude) för att dom inte vet bättre än några på FB.
Citera
2014-09-05, 21:50
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

Och vem kan glömma de soltorkade tomaternas storhetstid för ca tio år sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in