• 1
  • 2
2014-09-04, 13:58
Medlem
Commodores avatar
Hej!

När jag här om dagen installerade Pidgin på min dator så strulade det till när jag skulle koppla mitt Facebook-konto till applikationen. Så jag testade att byta mitt Facebook-lösenord och ta bort alla specialtecken men förhoppning att detta skulle lösa problemet.

Typiskt nog så glömde jag bort vad jag bytte till några dagar senare och återställde mitt lösenord så jag skulle kunna komma åt mitt konto igen. Då möts jag av detta (se länk till skärmdump).

http://oi60.tinypic.com/2lwage1.jpg

Den vill att jag ska ladda upp en ID-fil och kontakta Facebook? Vad är denna ID-fil för något? Har testat att Googla men utan resultat.

Cheers.
Citera
2014-09-04, 14:09
Medlem
LadyGanjas avatar
Ser ut som en webbinject, det vill säga ett program har lagt till data i din webbläsare...
Citera
2014-09-04, 15:45
Medlem
Trotts att det känns sjukt suspect att sidan kräver ID, så hittade jag detta på facebooks help sidor:
https://www.facebook.com/help/182439941814828. Du kan inte verifiera med mobilen bara?

Tydligen kan det även triggas av "suspicious activity", te.x. att lösenord byts lite fram och tillbaka tillsammans med nya program (pidgin) som försöker accessa din FB.
Senast redigerad av DragomirFM 2014-09-04 kl. 15:46. Anledning: Jag var rörig som fan
Citera
2014-09-04, 15:46
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGanja
Ser ut som en webbinject, det vill säga ett program har lagt till data i din webbläsare...

Intressant.. körda i Inkognito (Chrome) och helt plötsligt så gick det! Vad rekommenderar ni? Ominstallera hela Chrome eller bara se över plugins?

Edit: Rensade Cookies och andra webbplats- och plugin-data samt Cachade bilder och filer. Sen fungerar det! Kan en cookie eller cachade filer gjort detta?
Senast redigerad av Commodore 2014-09-04 kl. 15:50.
Citera
2014-09-04, 15:47
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragomirFM
Trotts att det känns sjukt suspect att sidan kräver ID, så hittade jag detta på facebooks help sidor:
https://www.facebook.com/help/182439941814828. Du kan inte verifiera med mobilen bara?

Tydligen kan det även triggas av "suspicious activity", te.x. att lösenord byts lite fram och tillbaka tillsammans med nya program (pidgin) som försöker accessa din FB.

Tack för länken! Men förstår inte vad den vill ha för ID-fil? När jag klickar för att välja fil vill den så klart att jag ska browsa fram en men den begär ingen specifik fil utan bara *Alla filer, alltså inte endast *.id-filer. Så man har ju inte en blekaste aning om vad man ska skicka in...
Citera
2014-09-04, 15:50
Medlem
Den vill ha en bild på ditt faktiska ID kort du har i plånboken för att verifiera att du är den du utger dig för att vara. Men jag skulle vara jävligt skeptisk till att ladda upp det! Det finns ingen knapp där du istället kan verifiera med ett sms till mobilen istället bara?
Citera
2014-09-04, 16:18
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Den vill ha en bild på ditt faktiska ID kort du har i plånboken för att verifiera att du är den du utger dig för att vara. Men jag skulle vara jävligt skeptisk till att ladda upp det! Det finns ingen knapp där du istället kan verifiera med ett sms till mobilen istället bara?

Nej ingen sådan knapp... jag har ju authenticate på mobilen.. förstår inte varför den tjafsar.. men det är ju löst nu! men intressant att veta vad det var :P
Citera
2014-09-05, 01:36
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Nej men du kan ringa in, riktigt kul att köra account checkers mot facebook för dom låser allas konton och sen får folk sitta och krångla sig in

(Dock så har dom riktigt bra system för att känna av när något är fel. Brukar bara gå att logga in på ett konto med samma ip om fel lösenord skrivs in på lite olika konton inom kort tid)
Citera
2015-09-15, 11:28
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Nu har jag också fått det, hur kommer jag runt detta? Har inget id att ladda upp som stämmer med min profil...
Citera
2015-09-15, 14:05
Medlem
BreakingBads avatar
Osäker på om det nu handlar om detta, men facebook vill att man ska legitimera sig rätt ofta när man ska göra mer djupgående ändringar på sitt konto. Har själv fått fota av passet vid några tillfällen och skicka in den till dom.

Samma fenomen hos andra företag (bl.a. Blizzard, Paypal, mfl).
Citera
2015-09-15, 14:13
Medlem
sebnies avatar
Du skall ladda upp en JPG, PDF eller PNG på ditt körkort, pass eller legitimation.
Inget konstigt.

Att köra mobilverifiering utesluter alla med "hemligt nummer" (dvs inte finns med i telefonkatalogen) eller som har kontantkort.
Det är det som twitter & WyWallet kör. (Men lyckades fuska mig förbi den kontrollen genom att först regga mig, och sedan portera numret från ett abonnemang till ett oregistrerat kontantkort, wywallet & Twitter kollar nämligen inte om numret är "eligible" efter att verifieringen är slutförd)
Citera
2015-09-15, 23:28
Medlem
det är jag.. negern i webbläsaren... mouahuahauha

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem