Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 09:52
  #1849
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Publik IPv4 - det betyder att du inte NAT:as bakom en brandvägg där flera delar på samma IPv4. Jag vet inte hur OpenVPN fungerar här, om det är så att du faktiskt får din publika IP-adress lagd på det lokala tun-interfacet i OpenVPN, eller om OVPN har lagt så att man fortfarande får en intern IP i själva open-VPN-interfacet, men man får en dedicerad IP-adress utåt och alla portar är öppna.
Du får ditt publika ipv4 mappat på tun-interfacet.

Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
sedan undrar jag om någon här råkar bo i malmö/lund området med gbit lina från bredband2 i sådana fall vad får ni ut för hastighet med ovpn? undrar mest bara för borde ju få lagom fina hastigheter när man bara har typ 1hop till vpn servern...

Jag har 250/100 och kan maxa min hastighet iaf.
Citera
2015-06-27, 11:26
  #1850
Medlem
Har provat Ovpn ett tag och är nöjd med hastigheten. Jag tycker dock att beskrivningarna på sidan angående vad de olika tilläggstjänsterna bidrar med är lite diffusa (är inte så tekniskt insatt).

För att vara i princip 100% anonym (eller så anonym som är möjligt) räcker "standard" versionen eller krävs någon ytterliggare tilläggstjänst?

Är en kontroll på DNSleaktest.com och IPleak.net tillräcklig kontroll och vad bör man göra om ens nätvärks "private iPv4" visas?

Tacksam för svar
Citera
2015-06-27, 11:42
  #1851
Medlem
Anuslovers avatar
Jag har nu tjänsten multihopp som tilläggstjänst.
Hur mycket förbättrar det anonymiteten? och kan man se så att det verkligen fungerar med multihopp? i kontrollpanelen står det endast: multihopp aktiverat.
Citera
2015-06-27, 12:03
  #1852
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluskharen23

Är en kontroll på DNSleaktest.com och IPleak.net tillräcklig kontroll och vad bör man göra om ens nätvärks "private iPv4" visas?

Tacksam för svar

Har du Firefox så kan du skriva about:config i adressfältet och hitta media.peerconnection.enabled och högerklicka sen välja växla. Starta om webläsaren så är det fixat.

Vill minnas att det även finns nåt addon som fixar det också.
Citera
2015-06-27, 12:44
  #1853
Medlem
Mitsouflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
Jag har nu tjänsten multihopp som tilläggstjänst.
Hur mycket förbättrar det anonymiteten? och kan man se så att det verkligen fungerar med multihopp? i kontrollpanelen står det endast: multihopp aktiverat.

Det skulle skydda mot leverantörer som går rogue. Timing-attacker blir svårare eftersom angriparen måste avlyssna båda datahallarna.
https://www.ovpn.se/features/multihop/
Citera
2015-06-27, 13:13
  #1854
Medlem
Anuslovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitsoufly
Det skulle skydda mot leverantörer som går rogue. Timing-attacker blir svårare eftersom angriparen måste avlyssna båda datahallarna.
https://www.ovpn.se/features/multihop/

Jo men hur testar jag att tjänsten jag betalat för: multihopp fungerar?
Finns det något sätt att kolla?
Citera
2015-06-27, 13:51
  #1855
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
Jo men hur testar jag att tjänsten jag betalat för: multihopp fungerar?
Finns det något sätt att kolla?

Jag använder mig inte av multihopp själv men borde inte vara så att om du kopplar upp dig till tex Stockholm så borde du få en ipadress från en annan datorhall tex Malmö om du kikar på ipleak.net? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2015-06-27, 13:59
  #1856
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
Jo men hur testar jag att tjänsten jag betalat för: multihopp fungerar?
Finns det något sätt att kolla?

Använd dig av funktionen tracert, m.h.a kommandotolken om du använder Windows.
1. UTAN VPN: Tracert google.se - notera hur många servrar du ansluter till utan VPN på
2. MED VPN: tracert google.se - Notera och jämför hur många servrar du ansluter till med VPN påslagen
3. MED VPN OCH MULTIHOPP - tracert google.se notera och jämför hur många servrar du ansluter till kontra utan VPN och med VPN utan multihopp

Uppenbarligen ska du ansluta till flest servrar med VPN påslaget och multihopp aktiverat
__________________
Senast redigerad av st0ckis 2015-06-27 kl. 14:01.
Citera
2015-06-27, 14:49
  #1857
Medlem
Men i guiden "https://www.ovpn.se/blog/webrtc-kan-exponera-din-ip-adress-trots-vpn/" presenteras detta problem som att det endast är risk för windows. Då jag använder mac bör jag inte behöva göra något, men ändå visas min privata iPv4-adress?
Citera
2015-06-27, 16:03
  #1858
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluskharen23
Men i guiden "https://www.ovpn.se/blog/webrtc-kan-exponera-din-ip-adress-trots-vpn/" presenteras detta problem som att det endast är risk för windows. Då jag använder mac bör jag inte behöva göra något, men ändå visas min privata iPv4-adress?

I Windows syns din riktiga ipadress också... I mac och Linux syns bara den privata ipadressen(172.xx 192.xx 10.xx etc). Så var det för mig i alla fall då jag använder både Windows och Linux.
Citera
2015-06-27, 18:35
  #1859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
I Windows syns din riktiga ipadress också... I mac och Linux syns bara den privata ipadressen(172.xx 192.xx 10.xx etc). Så var det för mig i alla fall då jag använder både Windows och Linux.

Är den privata iPv4 adressen något som kan kopplas till min lokala IP eller är det ett betydelselöst nummer för andra som inte använder det lokala nätverket?
Citera
2015-06-27, 19:31
  #1860
Medlem
Jag har aldrig tidigare hört någon rapportering om att det framgår att man kommer från Tyskland när man är ansluten. Skicka gärna IP-adressen ni har när detta sker till vår supportmail (support@ovpn.se) så blir det lättare att undersöka. Troligast är att någon tjänst som säljer IP-data har felaktigt angett att några av våra IP-adresser är tyska.

Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
Jag vet att det står lite information, men eftersom det just är extratjänster så antar jag att de tillför ett extra skydd på olika sätt? Räcker det inte med vanliga Ovpn nu längre?
Tack för att du berättar att du anser att vi inte har tillräckligt med information på hemsidan. Vi arbetar just nu väldigt mycket på hemsidan för att förbättra funktionaliteten, driften, säkerheten och informationen. Jag ska säkerställa att vi förbättrar informationen om tilläggstjänsterna när vi lanserar uppdateringen.

För att svara på din fråga så räcker det gott och väl med grundtjänsten för att vara säker. Tilläggstjänsterna finns för att uppfylla specifika behov som vissa kunder har. Multihop är den enda tilläggstjänsten som bidrar med ett starkare skydd än grundtjänsten. Multihop är säkrare än standardtjänsten just eftersom din trafik åker igenom flera av våra datahallar och krypteras om på vägen.

Multihop 'distansierar' dig även mer från din trafik då den sista servern i Multihopkedjan inte vet att det är din trafik som hanteras och kan således inte korreleras till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
Jo men hur testar jag att tjänsten jag betalat för: multihopp fungerar?
Finns det något sätt att kolla?
Ett simpelt sätt att testa att det fungerar är genom att ansluta till en server i Stockholm och därefter gå till IPleak.net. Om IP-adressen du har tillhör Bredband2 så har din trafik tunnlats via Stockholm till Malmö. Detsamma gäller om du ansluter till en server i Malmö och det står att IP-adressen tillhör Obenetwork på IPleak.

Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
finns det några planer på att göra det möjligt att köpa endast proxy tjänsten för folk som inte har behovet av vpn?
Vi kommer inte att sälja proxytjänsten utan ett VPN-abonnemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Sluskharen23
Är den privata iPv4 adressen något som kan kopplas till min lokala IP eller är det ett betydelselöst nummer för andra som inte använder det lokala nätverket?
Din privata IPv4-adress är helt meningslös för utomstående som inte befinner sig i det lokala nätverket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback