2014-09-01, 10:03
Medlem
Mikojans avatar
Några timmar in på älgjakten kommer redan rapporten om första dödsskjutningen. Plats: skogen kring Kristineberg i Västerbottens inland.

http://www.vk.se/1265378/jagare-dod-efter-vadaskott
Citera
2014-09-01, 10:21
Medlem
Larmet kom in 0605, olyckan kan ju hänt betydligt tidigare innan man har förstått vad som har hänt. Säkerligen bristande vapenhantering från en ringrostig jägare som fick iväg ett vådaskott när denne skulle ladda sitt vapen på första passet.

Edit: Kan ju även vara en "övertaggad" Lars-Einar 93år också som fick kornet på en lite vilsen passkytt och trodde det var en älg.
Senast redigerad av sunnis 2014-09-01 kl. 10:26.
Citera
2014-09-01, 11:08
Medlem
acerblazerlols avatar
det hela verkar vara en hemsk olycka, det verkar som att skytten och den avlidne inte tillhörde samma jaktlag, dvs att kulan färdats över gränsen, när man sitter i skogen har man koll på var mans jaktkamrater är för att inget sånt här ska hända, men det är svårare att hålla koll på grannjaktlagets passare, troligtvis har skytten brustit i sitt omdöme vad gäller kulfång, eller så har kulan ändrat riktning ganska rejält, vilket inte är helt ovanligt.
Citera
2014-09-01, 11:37
Medlem
Pulpas avatar
Citat:
En tragisk dödsolycka har inträffat nu på morgonen i trakterna av Kristineberg i Västerbotten. En jägare från Småland, född -86, har skjutits till döds under jakt.

Olyckan inträffade i anslutning till en gräns mellan två jaktlag. Skytten som är i 45-årsåldern och är hemmahörande i Skellefteåtrakten tillhör grannlaget till det jaktlag där den omkomne jägare jagade.

Polisen är på vägs till platsen för att göra teknisk utredning samt hålla förhör med berörda personer, uppger polisen i Umeå

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=19548&avd1=0
Citera
2014-09-01, 11:40
Medlem
tzjs avatar
-Jag skall fälla årets första älg.

Kan tänka mig att det existerar jägare med den tanken så här i starten. Mycket tragiskt.
Citera
2014-09-01, 11:44
Bannlyst
Mycket tagisk start på denna folkfest/tradition. Med tanke på tiden så lär ju inte alkohol vara inblandat.

Off topic. Jag brukar fundera på hur svårt det skulle vara att dräpa någon när man jagar. Jag menar "olyckor" sker ju hela tiden. Måste ju hänt att någon kommit undan med en "olycka".
Citera
2014-09-01, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i574n8u11
Mycket tagisk start på denna folkfest/tradition. Med tanke på tiden så lär ju inte alkohol vara inblandat.

Off topic. Jag brukar fundera på hur svårt det skulle vara att dräpa någon när man jagar. Jag menar "olyckor" sker ju hela tiden. Måste ju hänt att någon kommit undan med en "olycka".
Nu för tiden är det inte alkohol med i bilden, om det är en seriös jaktledare och jaktlag. Den som kommer full eller bakis får åka hem.
Citera
2014-09-01, 12:37
Bannlyst
Skytten var ju inte så gammal så någon halvblind gubbe som tagit fel verkar det inte vara fråga om.
Citera
2014-09-01, 13:09
Medlem
Läste båda nyheterna
Den omkomne var från Småland och bara 28 år, så tragiskt och skytten från Skellefteå är 45. Idag har tillvaron slagits itu för många människor. Någon kanske har förlorat sin pappa, son eller man. Och tänk att vara den som vådaskjutit någon, det går inte att ta in.
Citera
2014-09-01, 13:15
Medlem
Public Enemys avatar
Det är osannolikt att skjut någon man inte siktar på. Så skytten har förmodligen misstagit offret för en älg eller björn. Anledningen till ett sådant misstag kan vara flera, dåligt ljus, alkohol, dåligt synfält, mm
men i allt väsentligt är det en vårdslös skytt som inte borde få ha vapenlicens.
Citera
2014-09-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Det är osannolikt att skjut någon man inte siktar på. Så skytten har förmodligen misstagit offret för en älg eller björn. Anledningen till ett sådant misstag kan vara flera, dåligt ljus, alkohol, dåligt synfält, mm
men i allt väsentligt är det en vårdslös skytt som inte borde få ha vapenlicens.

kan man resonera så? Visst kan jägaren varit ovarsam men det behöver varit så att han sköt mot mannen som upplevd älg.
Kulfång vid älgjakt är ett eget kapitel. Men mannen satt knappast i ett älgtorn som är den säkraste platsen att jaga ifrån med hänvisning till kulfång.
Citera
2014-09-01, 13:24
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Riskmallar och dess beräkning är lite av en vetenskap.
Dmax och V0, typ av skog, typ av ammunition, hur hård eller mjuk marken är. Hur mycket stenbunden mark det är i terränglådan. Trädens "stabilitet" och ålder. Kulfånget och dess beskaffenhet och djup, hur lutar marken, mot eller ifrån dig? osv, osv.

Efter ett antal riskmallars producerande och ett stort antal års med anfalls och försvarsskjutningar så sket jag "knäck" när jag såg en riskmall för ett jaktlag.

Det som de betraktade som ett kulfång skulle aldrig ens ha stoppat en stenkula ifrån en slangbella.
Att kulorna viner in i andra jaktlagsområden förvånar mig INTE ett piss.
Familjen har totalt skogsförbud när dessa jaktlag tar "befälet" i skogen. Att inte fler dör i "korselden" mellan jaktlagen förvånar mig varje år.

Det är ju bara att beklaga sorgen och hoppas vid Gudarna att det snäpps upp satan på riksmallstjänsten innan fler okunniga som litar blint på dessa genomskinliga riskmallar går åt.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-09-01 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in