Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-01, 13:29
Medlem
jag skrev förut att skytten inte behövt sikta på en "älg" men det är visst vad polisen tror:
http://norran.se/nyheter/blaljus-nyh...algjakt-257084

Polisen på plats:

- Vi kollar skottvinklar och kulbana, och mäter avståndet till platsen där den skjutne stod, säger han.

Den avlidne är, enligt Jonsson, från södra Sverige. Mannen dog sannolikt ögonblickligen av skottet.

- Han befann sig precis på gränsen mellan två jaktlag. Skytten måste ha trott att det rörde sig om en älg. Han är nu misstänkt för vållande till annans död.

Sjukt tragiskt är det i alla fall.
Citera
2014-09-01, 13:42
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Det är osannolikt att skjut någon man inte siktar på. Så skytten har förmodligen misstagit offret för en älg eller björn. Anledningen till ett sådant misstag kan vara flera, dåligt ljus, alkohol, dåligt synfält, mm
men i allt väsentligt är det en vårdslös skytt som inte borde få ha vapenlicens.

Skidåkaren som blev ihjälskjuten häromåret blev ju det av just en kula som gått in i halsen på en älg, vinklat olyckligt, för att fortsätta in i bröstet på skidåkaren. Därmed inte sagt att så är fallet här men möjlighet finns alltid.
Citera
2014-09-01, 14:52
Medlem
trulakulas avatar
Någon som hört någon mer? Vem är det som förolyckats? Har den stackaren familj? 28 år och från Småland. Jag har hört rykten om att det är en hundförare, men han skulle sitta på pass den morgonen.
Citera
2014-09-01, 15:00
Medlem
trulakulas avatar
Det ska tydligen vara i Kristineberg (nära Lycksele), i folkmun kallat "Kriberg" ....
Citera
2014-09-01, 15:06
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det som de betraktade som ett kulfång skulle aldrig ens ha stoppat en stenkula ifrån en slangbella.
Att kulorna viner in i andra jaktlagsområden förvånar mig INTE ett piss.
Familjen har totalt skogsförbud när dessa jaktlag tar "befälet" i skogen. Att inte fler dör i "korselden" mellan jaktlagen förvånar mig varje år.

Med andra ord sagt så var det fel typ av bonntur när han sköt ihjäl den andra? Således ingenting att oroa sig för. (Och om man nu skulle bli ihjälskjuten så har man ännu mindre saker att oroa sig för)
Citera
2014-09-01, 15:06
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rastarhundennu
kan man resonera så? Visst kan jägaren varit ovarsam men det behöver varit så att han sköt mot mannen som upplevd älg.
Kulfång vid älgjakt är ett eget kapitel. Men mannen satt knappast i ett älgtorn som är den säkraste platsen att jaga ifrån med hänvisning till kulfång.

Om man inte har kulfång skall man inte skjuta, det är väl en grundregel vid jakt?
Citera
2014-09-01, 15:10
Medlem
trulakulas avatar
Det är en regel att du inte får skjuta om du inte har kulfång. Men står du i ett torn, blir ju oftast marken ditt kulfång .... Den här killen måste ju ha blivit skjuten på väg ut till passet??
Citera
2014-09-01, 15:16
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulakula
Det är en regel att du inte får skjuta om du inte har kulfång. Men står du i ett torn, blir ju oftast marken ditt kulfång .... Den här killen måste ju ha blivit skjuten på väg ut till passet??
360 grader i höjd och sidled, lägg därtill en förlupen liten kula. För oss som brukar hänga i Aktuella brott och kriminalfall. Finns det något namn på stackarn som skjöt och den som blev blev skjuten?

Edit:
Ja ja, älgens höjd över mark ock så..
Senast redigerad av flugrekorder 2014-09-01 kl. 15:23. Anledning: Kom på mig själv.
Citera
2014-09-01, 15:30
Medlem
trulakulas avatar
Han som dog tror jag jagade med Kristinebergs jaktvårdsförening
Citera
2014-09-01, 15:33
Medlem
Fiskemannen87s avatar
Den omkomne mannen var född 1986, hemmahörande i Östergötland, utanför Valdemarsvik.
Citera
2014-09-01, 15:39
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Med andra ord sagt så var det fel typ av bonntur när han sköt ihjäl den andra? Således ingenting att oroa sig för. (Och om man nu skulle bli ihjälskjuten så har man ännu mindre saker att oroa sig för)

På sitt sätt rätt.

Å andra sidan så är jag förundrad över att de olika skjutstationerna/ jaktlagen tydligen inte samkör sina riskmallar så någon INTE kliver in i den andras risk.
Om det är som så att man skiter i att samköra riskmallarna mellan jaktlagen så är det helt djävla vansinnigt.
Kulan dör inte vid gränsen för min jaktmark, den knallar på enligt sin plan och det är därför man ritar en riskmall, man har en genomgång före övning, man reder ut eld mellan och, man reder ut NÄR skottfesten får börja för ALLA skjutstationer/ jaktlag i området som "lever" i varandras riskområden eller påverkas av dessa.

Makalöst djävla konstigt dessa dödsfall varje år.
Citera
2014-09-01, 15:46
Medlem
sueco2s avatar
Har inte alla deltagare vid jakt en huvudbonad med stark färgmarkering, rött eller orange?
Sen undrar jag hur man kan sätta upp ett pass som ger skottillfälle in i grannlagets område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in