Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-31, 15:41
  #1
Medlem
Pinkuss avatar
Ät det på nåt sätt farligt att bo granne med en kraftstation, alltså en dån där stor elstation med kablar och grejer. Är ej elallergiker, bara undrar?
Citera
2014-08-31, 16:44
  #2
Medlem
TheShapes avatar
Det finns inga vetenskapligt förankrade eller evidensbaserade studier som visar på att det överhuvudtaget finns "elallergi". Så kort svar, nej - det är inte farligt att bo i närheten av en sådan anläggning. Mer än att det eventuellt bidrar till en lite mindre estetiskt tilltalande utsikt.
Citera
2014-08-31, 17:12
  #3
Medlem
För vuxna så finns det inga studier som kan dra några korrekta slutsatser. Däremot så finns det en risk för att barn löper ökad risk att få leukemi om de växer upp vid högspänningsledningar.
Citera
2014-08-31, 17:22
  #4
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
För vuxna så finns det inga studier som kan dra några korrekta slutsatser. Däremot så finns det en risk för att barn löper ökad risk att få leukemi om de växer upp vid högspänningsledningar.

Nja. Märk väl att de inte utesluter ett samband, så som miljön omkring - men att det skulle vara just elkraftledningarnas fel är osannolikt, särskilt då det har dalat ner sedan 80-talet.
Citera
2014-08-31, 17:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Nja. Märk väl att de inte utesluter ett samband, så som miljön omkring - men att det skulle vara just elkraftledningarnas fel är osannolikt, särskilt då det har dalat ner sedan 80-talet.
Intressant. Gjorde en liknande undersökning (eller ja, letade som en galning efter rapporter) runt 08 på ämnet och det enda jag minns är att det kan finnas en ökad risk. Men intressant läsning!
Citera
2014-08-31, 17:48
  #6
Medlem
christerys avatar
Försiktighetsprincipen skall väl tillämpas enl http://nile.lub.lu.se/arbarch/ovrigt...nfo2005_04.pdf

Men är det ett inaktivt ställverk så lär ju strålningen vara 0uT just nu, men hur det ser ut i framtiden vet ju ingen.

Finns väl fall (tror jag) där lokförare fått ersättning pga höga magnetfält, det klassades som en arbetsskada.

Italien är vad jag tror enda landet inom EU som har nån lagstiftning där tex mobilmaster inte skall placeras nära skolor osv.

Men detta är taget ur minnet från nån elsäkerhetsutbildning jag gick för flera år sen, pdfen jag länkade till kanske har lite mer kött på benen, kanske finns en nyare variant dessutom.

Elallergi finns, men varför personerna får problem är inte fastställt vad jag vet. Men annars kan man ju hävda att torgskräck, höjdrädsla eller nån annan sjukdomsbild som hindrar vissa personer för att leva normalt på platser där andra kan vistas inte heller finns.

På vår arbetsplats mättes fältstyrkan upp och utrymmen med förhöjda värden fick bli förråd, trots att dom var kontorsutrymme innan mätningen.
Citera
2014-08-31, 17:50
  #7
Medlem
Ratis avatar
Finns folk som jobbar med kraftstationer hela dagarna så det är knappast särskilt farligt.
Citera
2014-08-31, 17:57
  #8
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
För vuxna så finns det inga studier som kan dra några korrekta slutsatser. Däremot så finns det en risk för att barn löper ökad risk att få leukemi om de växer upp vid högspänningsledningar.
Det fanns en undersökning rörande barnleukemi och högspänningsledningar vid Klostergård i Lund på 1990-talet, men man fann så vitt jag vet inget statistiskt säkert samband mellan kraftledningarna och leukemiförekomsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback