Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-29, 23:25
  #1
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag är 31år, tänkte läsa upp gymnasie betyg till att börja med, sen tänkte jag söka in till antingen KY utbildning eller ekonomi kurs på högskola, vilket är värt att satsa på, jag vet att jag inte är så gammal men jag är inte 20 heller längre. Det är första gången i mitt liv som jag har en bostad som är min, det är lite det som har gjort att jag inte kunnat plugga. Nu inshalla KMR lägenheten bli min, nästa vecka. Och jag vill ta tag i mitt liv, men jag känner att det är lite sent för högskola, tänk om jag kuggar och får köra på omtentor och får bara godkänt, tänker arbetsgivare på det? Är konkurrensen så hård därute? Jag är lite osäker, thats all.
Citera
2014-08-29, 23:33
  #2
Medlem
Nexus-6s avatar
Ta steget! Det finns bara ett sätt att ta reda på om det är något för dig. Om du verkligen vill kommer allt som oftast resultaten om du bara har viljan. Alla har omtentor. Ingen har någonsin kollat mina betyg eller frågat efter examensbevis.

Se på utbildning som något du tycke är roligt och en erfarenhet du bär med dig resten av livet.

Om du går en KY-utbildning var noga med att hitta en bra praktik/LIA-plats på ett företag där du kan lära dig något, få en bra referens och kanske en möjlighet till ett jobb.
Citera
2014-08-29, 23:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag är 31år, tänkte läsa upp gymnasie betyg till att börja med, sen tänkte jag söka in till antingen KY utbildning eller ekonomi kurs på högskola, vilket är värt att satsa på, jag vet att jag inte är så gammal men jag är inte 20 heller längre. Det är första gången i mitt liv som jag har en bostad som är min, det är lite det som har gjort att jag inte kunnat plugga. Nu inshalla KMR lägenheten bli min, nästa vecka. Och jag vill ta tag i mitt liv, men jag känner att det är lite sent för högskola, tänk om jag kuggar och får köra på omtentor och får bara godkänt, tänker arbetsgivare på det? Är konkurrensen så hård därute? Jag är lite osäker, thats all.
Det är aldrig försent! Go for it

Titta på arbetsmarknaden -just ekonomi kan vara svårt , tänk bredare.
Citera
2014-08-29, 23:40
  #4
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det är aldrig försent! Go for it

Titta på arbetsmarknaden -just ekonomi kan vara svårt , tänk bredare.


är inte ekonomi ett brett område?
Citera
2014-08-29, 23:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
är inte ekonomi ett brett område?
Idag nej det känns inte så.Men börja med gy-sen o då har du tid att tänka på vad du vill fortsätta med.
Citera
2014-08-29, 23:46
  #6
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Idag nej det känns inte så.Men börja med gy-sen o då har du tid att tänka på vad du vill fortsätta med.

ok, jag uppskattar er råd och tips.
Citera
2014-08-30, 13:27
  #7
Medlem
Det är aldrig för sent, och du är inte så gammal heller. Har flera i klassen i din ålder på en ekonomilinje. Jag är själv närmare 30 också.
Citera
2014-08-30, 17:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag är 31år, tänkte läsa upp gymnasie betyg till att börja med, sen tänkte jag söka in till antingen KY utbildning eller ekonomi kurs på högskola, vilket är värt att satsa på, jag vet att jag inte är så gammal men jag är inte 20 heller längre. Det är första gången i mitt liv som jag har en bostad som är min, det är lite det som har gjort att jag inte kunnat plugga. Nu inshalla KMR lägenheten bli min, nästa vecka. Och jag vill ta tag i mitt liv, men jag känner att det är lite sent för högskola, tänk om jag kuggar och får köra på omtentor och får bara godkänt, tänker arbetsgivare på det? Är konkurrensen så hård därute? Jag är lite osäker, thats all.

Jobbar du?, går du på soc eller vad gör du?
Det är doc aldrig för sent men om du vill ha tips så här och där så vore det enklare om vi visste mer.

Om du inte har något jobb så kan du ju plugga en kurs i taget, söka bistånd när du inte pluggar, hoppa nån kurs direkt när du fått dina pengar osv.
Citera
2014-08-30, 19:51
  #9
Medlem
GunsAndHorsess avatar
U
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Jobbar du?, går du på soc eller vad gör du?
Det är doc aldrig för sent men om du vill ha tips så här och där så vore det enklare om vi visste mer.

Om du inte har något jobb så kan du ju plugga en kurs i taget, söka bistånd när du inte pluggar, hoppa nån kurs direkt när du fått dina pengar osv.


jag är arbetssökande, vilka pengar menar du CSN lånet eller?
Citera
2014-08-31, 01:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
U


jag är arbetssökande, vilka pengar menar du CSN lånet eller?

CSN-bidrag -plus lån om du vill ha det också- under tiden du pluggar.
Och när varje kurs tagit slut så söker du socialbidrag och aktivitetsersättning (du får inte plugga under tiden du söker dom i princip), så när du fått dina pengar så kan du försöka hoppa på nån kurs igen och i värsta fall vänta tills nästa kursstart; men för att inte spilla för mycket tid så kan du läsa 150-200%.
Välj bara kurser som är på tio veckor så långt det går.
Citera
2014-08-31, 12:12
  #11
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
CSN-bidrag -plus lån om du vill ha det också- under tiden du pluggar.
Och när varje kurs tagit slut så söker du socialbidrag och aktivitetsersättning (du får inte plugga under tiden du söker dom i princip), så när du fått dina pengar så kan du försöka hoppa på nån kurs igen och i värsta fall vänta tills nästa kursstart; men för att inte spilla för mycket tid så kan du läsa 150-200%.
Välj bara kurser som är på tio veckor så långt det går.

jag har 199 veckor kvar för csn lån och eller bidrag för höskolestudier, 50 veckor för komvux cirka. alltså det var så länge sen jag pluggade jag är lite nervös, jag måste göra någon slags inskolning på nåt sätt. typ sätta mig redan första dagen eller någon vecka innan med böcker och plugga 8 timmar. så jag får in rutinen.
Citera
2014-08-31, 12:16
  #12
Medlem
Tycker att det är absolut inte försent. Tänk så här, även om du blir klar med utbildning när du är 36 år gammal, så hard du troligtvis ännu 34 år framför dig att jobba. (Antar att pensionsålder kommer höjas till 70 vid någon punkt.)

Det är bara att köra på! Undersök dock ditt utbildning noggrant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback