• 1
  • 2
2014-08-25, 13:13
Medlem
LaScalas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19420635.ab

En man fastande med armen i en maskin

– Personen är nu loss, men armen sitter kvar i maskinen, säger Rikard Eriksson på Kalmarpolisens ledningscentral.
Olyckan inträffade vid 11.30-tiden

Tänk att se sin arm sitta kvar i maskinen.
Senast redigerad av LaScala 2014-08-25 kl. 13:31.
Citera
2014-08-25, 13:24
Medlem
BNCs avatar
Då ska man vara glad att bara armen sitter kvar, istället för att hela kroppen följde med in någonstans (Googla lathe accident om du vill se mysigheter).
Citera
2014-08-25, 13:52
Medlem
tzjs avatar
Obehagligt. Ett företag som heter Finnveden Gjutal AB ligger i Hultsfred. Kan ha varit där olyckan inträffade.
Citera
2014-08-25, 13:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Obehagligt. Ett företag som heter Finnveden Gjutal AB ligger i Hultsfred. Kan ha varit där olyckan inträffade.
Enligt aftonhoran...
Det enda jag vet är att det är en olycka i samband med vår största pressgjutningsmaskin, säger Folke Sandvik, VD på IAC.
IAC
Produktionsresurser
Pressgjutning
Låskraft 100-2750 ton
Senast redigerad av epost72 2014-08-25 kl. 14:21.
Citera
2014-08-25, 14:15
Medlem
Avva66s avatar
En bild på en pressgjutningsmaskin:

http://evometall.com/Filer/DSC00143_small.JPG

Det handlar om flera tusen tons tryck i dessa maskiner.
Citera
2014-08-25, 14:41
Medlem
Koyaks avatar
Sandvik... En jävla dödsfälla
Inte första gången något allvarligt händer där. Dog väl 2 st där för inte så länge sedan och dagar efter(eller var kanske innan) det här med armen skedde var det en persom som fick syra i ansiktet.
Citera
2014-08-25, 14:47
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Sandvik... En jävla dödsfälla
Inte första gången något allvarligt händer där. Dog väl 2 st där för inte så länge sedan och dagar efter(eller var kanske innan) det här med armen skedde var det en persom som fick syra i ansiktet.
Möjligt men nu handlar detta om IAC i Hultsfred.
VD:n råkar iofs heta Sandvik...
Citera
2014-08-25, 15:22
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Möjligt men nu handlar detta om IAC i Hultsfred.
VD:n råkar iofs heta Sandvik...

Ja jäklar, läste lite för hastigt. http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...ar-ett-bakslag var det jag syftade på
Citera
2014-08-25, 16:31
Bannlyst
han har förlorat underarmen försvinner hela jävla armen då? mina tankar finns hos honom ingen förtjänar detta
Citera
2014-08-25, 16:50
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
han har förlorat underarmen försvinner hela jävla armen då? mina tankar finns hos honom ingen förtjänar detta

Om en person endast förlorar underarmen så sitter ju fortfarande överarmen kvar. Förlorar en person armen (under + överarm) så finns det ingen arm kvar alls. Är det svårt?
Citera
2014-08-25, 18:31
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En bild på en pressgjutningsmaskin:

En video på en helt annan pressgjutningsmaskin
https://www.youtube.com/watch?v=WptzR_-o9aY

Samt det här uttalandet från Aftonbladetlänken får mig att rysa i hela kroppen.
Citat:
Det enda jag vet är att det är en olycka i samband med vår största pressgjutningsmaskin, säger Folke Sandvik, VD på IAC.

Ska man redan nu spekulera i att det var en tekniker i farten som höll på att trimma in maskinen? Plötsligt, eller utan att tänka på vart han hade handen så startade cykeln. Han fastnade och en okänd mängd smält aluminium sprutade in formen. Då formen inte var sluten sprutade det troligen ut metall från alla håll och kanter vilket gjorde att sjukvårdspersonalen på plats såg det bäst att amputera armen för att få han till sjukhuset.
Citera
2014-08-25, 20:07
Medlem
Jotuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
En video på en helt annan pressgjutningsmaskin
https://www.youtube.com/watch?v=WptzR_-o9aY

Samt det här uttalandet från Aftonbladetlänken får mig att rysa i hela kroppen.

Ska man redan nu spekulera i att det var en tekniker i farten som höll på att trimma in maskinen? Plötsligt, eller utan att tänka på vart han hade handen så startade cykeln. Han fastnade och en okänd mängd smält aluminium sprutade in formen. Då formen inte var sluten sprutade det troligen ut metall från alla håll och kanter vilket gjorde att sjukvårdspersonalen på plats såg det bäst att amputera armen för att få han till sjukhuset.

Nej, så gick det inte till.
Armen amputerades i stort sett av maskinen direkt. Det är så pass mycket tryck i låskraften att kött och ben inte hindrar maskinen från att stänga. Det doserades aldrig metall och kolven slog aldrig som tur var. Kollegor sprang dit och drog om det som var kvar av armen med buntband.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in