Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-24, 17:25
  #1
Medlem
Just det. Snart drar terminen igång (TF) och då är det dags att sätta igång med komplexen.

För mig låter det som att det kan vara en flumkurs för matematiker. Så för att bli inspirerad så är jag intresserad av exempel (i synnerhet fysikaliska, men även annat naturvetenskapligt funkar) på när komplexanalys är det mest naturliga sättet att tackla problem.

Ska tillägga att jag redan är bekant med Laplacetransformen och är mest nyfiken
Cauchys integralsats, residysatsen eller konforma avbildningar.
Citera
2014-08-24, 18:23
  #2
Medlem
Denkmittels avatar
Man kan använda komplex analys för att bevisa många intressanta satser i signalbehandling och reglerteori. Sedan finns det en del tillämpningar i fysiken, till exempel kan man använda det för vissa flödesberäkningar. Men jag har mest koll på tillämpningar i elektroteknik, fysiker har säkert fler exempel.

En central sats inom reglerteorin är Bodes integralsats. https://en.wikipedia.org/wiki/Bode%2...ivity_integral
Citera
2014-08-24, 19:40
  #3
Medlem
Från vad jag kommer ihåg så är det mest resultat från komplexen man använder, ibland (om man har otur residykalkyler för fouriertransformer).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback