Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-23, 14:27
  #1
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Jag har ett märkligt ljusfenomen här hemma hos mig.
Jag har mörkläggningsgardiner så jag har väldigt mörkt hos mig. Men mellan gardinen och fönsterkarmen finns en glipa, och från den glipan kommer lite ljus upp till taket.
I den ljusfläcken syns de bilar som kär förbi på gatan nedanför. de syns med både färg och form - inte tydligt men ändå klart urskilningsbart.

Men vad jag trodde jag visste om ljus och reflektioner etc, så "speglas" de a la "biljardbollar, dvs i korrekt vinkel från solen.
men i detta fall har jag solen bakom ryggen. Så då borde ju spegelbilden inte alls synas där i mitt tak efter bilarna, bussarna etc.

Jag filmade det för att få en bättre förklaring (bifogas nedan)

Så, vad är det som händer här?
Finns "bilderna" av de förbipasserade fordonen i ljuset som dyker upp i mitt tak? Är detta någon form av "naturlig TV" alltså?
Hur fungerar detta då?

JAg tycker det är väldigt märkligt eftersom vinkeln ju inte tillåter en reflektion (och dessutom är det ju bara "en ljusare fläck" på taket, och alltså inte en reflektion av ljuset. Dvs det är ju bara ljus som i en ljusförorening, i brist av bättre ord.

Här är min inspelning:

https://www.youtube.com/watch?v=FaX6...ature=youtu.be
__________________
Senast redigerad av Le Grand Maître 2014-08-23 kl. 14:50.
Citera
2014-08-23, 14:36
  #2
Avstängd
USERN4M3s avatar
Ha fan vad häftigt.
Citera
2014-08-23, 14:58
  #3
Medlem
ser ut som bilarna som kör förbi, inte så konstigt ?
Citera
2014-08-23, 15:01
  #4
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
ser ut som bilarna som kör förbi, inte så konstigt ?
Hur kan de synas i taket?
Jag har aldrig annars på andra ställen sett bilar etc i en ljusfläck.
Citera
2014-08-23, 15:12
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Glipan agerar som en lins, eller snarare en hålkamera.
Citera
2014-08-23, 15:22
  #6
Medlem
Camera obscura, gammal 'uppfinning'.
Citera
2014-08-23, 15:31
  #7
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Glipan agerar som en lins, eller snarare en hålkamera.
Ja, det var ungefär så jag tänkte.
Jävligt häftigt är det. Att se
Citera
2014-08-23, 15:37
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Grattis, du har byggt en pinhålskamera/camera obscura http://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura
Citera
2014-08-23, 16:20
  #9
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Grattis, du har byggt en pinhålskamera/camera obscura http://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura
pinhålsVIDEO
Citera
2014-08-24, 12:46
  #10
Medlem
Japhys avatar
Det var lite roligt. Som andra påpekat har du en hålkamera. Har för mig att det var Da Vinci som var en av de första att beskriva fenomenet.

Snabb googling - jag hade fel. Var tydligen en kines. :

Citat:
The first surviving mention of some of the principles behind the pinhole camera or camera obscura belongs to Mozi (470 to 390 BCE), a Chinese philosopher and the founder of Mohism. Mozi correctly asserted that the image in a camera obscura is flipped upside down because light travels in straight lines from its source. His disciples developed this into a minor theory of optics.[2][note 1]

The Greek philosopher Aristotle (384 to 322 BCE) understood the optical principle of the pinhole camera.[3] He viewed the crescent shape of a partially eclipsed sun projected on the ground through the holes in a sieve and through the gaps between the leaves of a plane tree. In the 4th century BCE, Aristotle noted that "sunlight travelling through small openings between the leaves of a tree, the holes of a sieve, the openings wickerwork, and even interlaced fingers will create circular patches of light on the ground." Euclid's Optics (ca 300 BCE) presupposed the camera obscura as a demonstration that light travels in straight lines.[4] In the 4th century, Greek scholar Theon of Alexandria observed that "candlelight passing through a pinhole will create an illuminated spot on a screen that is directly in line with the aperture and the center of the candle."
http://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura
Citera
2014-08-24, 21:51
  #11
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det var lite roligt. Som andra påpekat har du en hålkamera. Har för mig att det var Da Vinci som var en av de första att beskriva fenomenet.

Snabb googling - jag hade fel. Var tydligen en kines. :


http://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura
Men bilden är ju inte upponer??
Citera
2014-08-25, 22:24
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men bilden är ju inte upponer??
Jo men den är så vitt jag för tillfället kan tänka så som förväntas. Det du har filmat är väl i taket ovanför rullgardinen. Om det kör en bil nedanför på gatan och så ritar vi som ett kryss med ett sträck från bilens hjul och ett från dess tak, de korsar varandra i glipan mellan fönster och gardin och så låter vi strecken träffa taket. Visst träffar då strecket (ljusstrålen) från biltaket rummets tak längre ifrån ytterväggen och strecket från bilhjulen närmre ytterväggen, precis som det ser ut på filmen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback