Jag skulle vilja diskutera konceptet
Anatta, eller också kallat "not-self", i.e. not "I" or "mine". Detta är generellt en term som kretsar kring buddhistiska läror och Guatama Buddhas Dharma. För att kunna förstå denna typ av närvaro, verklighet, tystnad eller möjligtvis även dimension så måste jag försöka förklara när och hur du kan uppleva detta.
När du läser denna text som jag skriver så vill jag hoppas att du kan komma överens med mig om att det är din egna röst du hör i ditt huvud när du läser, för det kan ju omöjligt vara min röst du hör när du läser denna text, du vet ju inte hur min röst låter...så det torde vara naturligast att du hör din egna röst?
Din egen röst som du hör när du läser är ditt
falska "jag", ditt ego, för att kunna uppleva det som kallas "not-self" så måste du få denna röst, din egen röst alltså, att upphöra att läsa. När denna text som du läser är slut så upphör en tystnad, försök fokusera på denna tystnad i några sekunder, denna tystnad eller närvaro är det jag kallar "not-self", detta är ditt
sanna jag.
För att du ska kunna förstå vad jag menar så kommer jag nu avsluta denna text i detta inlägg, det jag vill att du gör när denna text slutar är att försöka fokusera några sekunder (eller längre om du kan) på tystnaden och sedan skriva ett inlägg i tråden om du upplevde denna tystnad. Nu avslutar jag texten....