Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Visst.
Och syftet I'm just after telling you. är ju så klart att detektera skotsk engelska.
Frågan är väl om det inte blir kontraproduktivt i och med att det blir så jäkla "obvious"? Om det är några som fått lära sig att den typen av meningar är ogrammatiska så är det väl just skottar. Det blir lite som att försöka detektera skånska genom att slänga in meningar med "rullebör".
En typ av meningar jag inte alls förstår syftet med är John went to the store. Bought ice cream. och Sally swam two miles. Wore a pair of $100 goggles..
Det är ju klart att man normalt sett använder ett personligt pronomen i andra meningen, men samtidigt är det ju helt OK i ett SMS eller telegram. Jag fattar inte riktigt vad de fiskar efter eller vad man ska svara.
Det kan ju handla om utomeuropeiska språk. Många asiatiska språk är, vad jag vet, lite mer indirekta i sina meningar.
Men visst, det finns givetvis engelsktalande som skulle skriva på det viset, men oftast använder man kommatering då istället.
Edit: Fick engelska som modersmål och engelsk engelska (

) som variant. Eftersom att jag har tillbringat en god del av min tid på de brittiska öarna tycker jag att det var rätt bra inprickat. Svenska kom på andraplacering.