Our top three guesses for your English dialect:
1. South African
2. US Black Vernacular / Ebonics
3. New Zealandish
Our top three guesses for your native (first) language:
1. English
2. Dutch
3. German
Pratar en god engelska, det har jag hört från flera håll. Har använt den i arbetet en hel del och har ett stort ordförråd. Har prövat att tala med lokal accent några gånger och passerat för inföding några gånger. Samma sak gäller tyskan, som jag inte är lika säker i men behärskar uttalsmässigt. Ofta tar tyskar mig för tysk, inte sällan tror de att jag talar någon nordtysk dialekt de inte hört tidigare. Kanske är det därför tysk är tredje högsta gissningen?
Jag skulle med mitt språköra absolut kunna arbeta fram en i stort på felfri valfri accent utan att åka till den plats den pratas. Men det vill jag inte. Jag trivs väl med att tala med en lätt sjungande språkmelodi även på engelska. Min lätta accent är en del av min identitet som jag trivs väl med. Engelsktalande tycker dessutom den är lätt att förstå.
Och som någon uttryckt det tidigt i tråden är det heller inte stigmatiserande att tala engelska med accent eftersom språket inom sig har så stora skillnader.
Det tror jag är svaret på din fråga, TS. Som svensk blir man väldigt ofta positivt bemött utomlands. Onödigt att då försöka dölja sitt ursprung med en inövad dialekt.
Ett bra exempel på någon som pratar ypperlig engelska, men med stark accent är Hans Rosling.
https://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w
Verkar gått hyfsat för honom ändå.