2015-01-03, 15:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adblockage
Jag misstänker att meningen innehållande shan't var rätt avgörande för huruvida man talade med brittisk stil eller utombrittisk.
Visst.

Och syftet I'm just after telling you. är ju så klart att detektera skotsk engelska.

Frågan är väl om det inte blir kontraproduktivt i och med att det blir så jäkla "obvious"? Om det är några som fått lära sig att den typen av meningar är ogrammatiska så är det väl just skottar. Det blir lite som att försöka detektera skånska genom att slänga in meningar med "rullebör".

En typ av meningar jag inte alls förstår syftet med är John went to the store. Bought ice cream. och Sally swam two miles. Wore a pair of $100 goggles..

Det är ju klart att man normalt sett använder ett personligt pronomen i andra meningen, men samtidigt är det ju helt OK i ett SMS eller telegram. Jag fattar inte riktigt vad de fiskar efter eller vad man ska svara.
Citera
2015-01-03, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Visst.

Och syftet I'm just after telling you. är ju så klart att detektera skotsk engelska.

Frågan är väl om det inte blir kontraproduktivt i och med att det blir så jäkla "obvious"? Om det är några som fått lära sig att den typen av meningar är ogrammatiska så är det väl just skottar. Det blir lite som att försöka detektera skånska genom att slänga in meningar med "rullebör".

En typ av meningar jag inte alls förstår syftet med är John went to the store. Bought ice cream. och Sally swam two miles. Wore a pair of $100 goggles..

Det är ju klart att man normalt sett använder ett personligt pronomen i andra meningen, men samtidigt är det ju helt OK i ett SMS eller telegram. Jag fattar inte riktigt vad de fiskar efter eller vad man ska svara.

Alla språk som rent analt har subjektstvång kan ju i vissa situationer skippa subjektet, så det där är ju verkligen intetsägande. Tyskan har subjektstvång formellt, fast den är så böjningsrik att det nästan alltid är omöjligt att missförstå om man skippar subjektet.

Detta test påstod ju att min engelska i första hand var engelsk men att mitt modersmål var ett romanskt språk. Jag kan inga romanska språk utom grundläggande latin. Uppenbart detekterade det något helt annat och är alltså inte jättetillförlitligt.
Citera
2015-01-03, 16:19
Medlem
Citat:
Visst.

Det kan ju handla om utomeuropeiska språk. Många asiatiska språk är, vad jag vet, lite mer indirekta i sina meningar.

Men visst, det finns givetvis engelsktalande som skulle skriva på det viset, men oftast använder man kommatering då istället.

Edit: Fick engelska som modersmål och engelsk engelska () som variant. Eftersom att jag har tillbringat en god del av min tid på de brittiska öarna tycker jag att det var rätt bra inprickat. Svenska kom på andraplacering.
Senast redigerad av adblockage 2015-01-03 kl. 16:23.
Citera
2015-01-03, 16:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det kan ju handla om utomeuropeiska språk. Många asiatiska språk är, vad jag vet, lite mer indirekta i sina meningar.
Visst. Det behöver ju inte ens vara utomeuropeiskt då slaviska språk gärna droppar subjektet. Har dock fortfarande svårt att klassa dem som ogrammatiska vilket jag antar att man "ska" göra om man vill få engelska som native language?
Citera
2015-01-03, 16:50
Medlem
Citat:
Visst. Det behöver ju inte ens vara utomeuropeiskt då slaviska språk gärna droppar subjektet. Har dock fortfarande svårt att klassa dem som ogrammatiska vilket jag antar att man "ska" göra om man vill få engelska som native language?

Jag fick som sagt engelska som native language, och jag klassade dem ej som grammatiska.
Citera
2015-01-03, 17:27
Medlem
No.90-Kleists avatar
Kul quiz!

Citat:
Our top three guesses for your English dialect:
1. English (England)
2. Scottish (UK)
3. US Black Vernacular / Ebonics

Our top three guesses for your native (first) language:
1. Turkish
2. Spanish
3. Polish
Citera
2015-01-03, 18:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag fick som sagt engelska som native language, och jag klassade dem ej som grammatiska.
Egentligen borde man ju få Headlinese som native language om man kryssar i dem?

Obama went to store. Bought ice cream. låter hyfsat grammatisk som löpsedel.
Citera
2015-01-03, 19:45
Medlem
Ostrobothnias avatar

1. English (England)
2. New Zealandish
3. Welsh (UK)

1. Finnish
2. Swedish
3. English

Sköjj på ett sätt att de antog sig hitta finska i mig även om jag har svenska som rätt klart första språk.
Citera
2015-01-03, 23:47
Medlem
Intressant. Den gissade skapligt rätt för mig:

1. American (Standard)
2. US Black Vernacular / Ebonics
3. Canadian

1. English
2. Swedish
3. Norwegian