2014-08-22, 12:11
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Ja, även om versen är föreskrivet för Israels barn så är budskapet i versen som är av intresse. Att döda oskyldiga människor är en allvarlig synd i Guds ögon, vare sig det gäller för Israels barn eller till andra. Varför Gud betonar Israels barn i versen förklaras längre fram i samma vers.

Min fråga var hur DU kunde bevisa att korruption betyder otro i vers [5:32]. Vad några auktoriteter har att säga om versen är jag inte intresserad av. I så fall får du presentera hur dessa auktoriteter kom fram till att ordet "fasaad" betyder otro.

Ditt problem är att din gud inte säger "Du skall icke döda.". Istället säger din gud "Du skall icke döda, förutom mördare och sedesfördärvare.".

Kan inte du istället beskriva vilka du tror din gud tycker man får döda?
Citera
2014-08-22, 14:46
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Problemet blir ju vem som definierar vad en oskyldig människa är. För en del verkar det ju bara vara muslimer som tror likadant som extremisten själv som är oskyldiga.
Samma sak blir det ju när man ska definiera vad som är daar al harb. Taimour Abdulwahab ansåg ju att Sverige var daar al harb och OK att anfalla även om han misslyckades med att döda någon annan än sig själv.
Taimour Abdulwahab tillhör Wahabismen vilket är en våldsam ideologi som uppstod för inte så länge sedan. Deras tolkningen av Koranen grundar sig på quote mining, dvs att de tar ut verser ur sitt sammanhang. En vers som oftast quoteminas av både islamister och anti-muslimer är vers [9:5]. Läser man versen i sammanhanget så handlar det om självförsvar och inte om att döda oskyldiga.
Citera
2014-08-22, 15:56
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ja, även om versen är föreskrivet för Israels barn så är budskapet i versen som är av intresse. Att döda oskyldiga människor är en allvarlig synd i Guds ögon, vare sig det gäller för Israels barn eller till andra. Varför Gud betonar Israels barn i versen förklaras längre fram i samma vers.

Min fråga var hur DU kunde bevisa att korruption betyder otro i vers [5:32]. Vad några auktoriteter har att säga om versen är jag inte intresserad av. I så fall får du presentera hur dessa auktoriteter kom fram till att ordet "fasaad" betyder otro.

De kom fram till detta genom att studera hur Muhammeds lärjungar tillämpade Muhammeds läror. Exempel är den andra Kalifen Abu Bakr som lät avfällingarna brännas på bål, stenas, kastas från bergstoppar och kastas i brunnar. Ett annat exempel är Muhammeds kusin Ali som brände ett folk som associerade honom med Gud. Dessa är historiska fakta som få frågesätter, exempel på källa nedan.

Källa: http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?...0&LanguageId=1
Senast redigerad av al-Mourtadd 2014-08-22 kl. 16:05.
Citera
2014-08-22, 17:47
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan väl påpeka att det idag finns människor som ARBETAR med avrättningar i till exempel USA.
De är inga Gudar i alla fall. Utan går hem efter arbetsdagen och kanske tänker på vilken god gärning de gjort under dagen och går dit dagen efter igen och avrättar lite mer.
Inget jobb för mig i alla fall, usch!
Giftsprutor osv och ger de galna mördarna en resa direkt till vad man nu hamnar efter döden.
Människor tycks gilla att döda varandra på löpande band. Endera i krig eller statliga avrättningar eller av svartsjuka och perversa lustar eller annan galenskap.
Individer inom alla led är olyckligt vis galna, perversa och mördare och yrkesmördare också.
Och en och en annan galen religiös individ som terroriserar vissa människor och så vidare.
Galna människor alltså, absolut INTE GUD!

Vad försöker du säga?
Citera
2014-08-22, 17:56
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
https://youtube.com/watch?v=fAJ38zVx-1o

Du får gärna bidra mer än att slänga in länkar, men om du vill ha min analys som ändå kan språket och är någorlunda insatt så tror jag att han som ringde in till programmet var en skojare av flera anledningar.

1. En radikal muslim skulle inte lyssna på ett sådant program då det är förbjudet enligt koranen.

Sura 4 vers 140

Citat:
Sahih International
And it has already come down to you in the Book that when you hear the verses of Allah [recited], they are denied [by them] and ridiculed; so do not sit with them until they enter into another conversation. Indeed, you would then be like them. Indeed Allah will gather the hypocrites and disbelievers in Hell all together -

2. En muslim börjar aldrig fredshälsningen till en icke-muslim, och att ge fredshälsning till en dödsdömd avfälling som Broder Rachid i programmet strider helt mot Islam.

Citat:
Saheeh Muslim
Book 026, Number 5389:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: Do not greet the Jews and the Christians before they greet you and when you meet any one of them on the roads force him to go to the narrowest part of it.

3. Komedin
Citera
2014-08-22, 18:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Vad försöker du säga?

Att många människor är halvgalna men försöker framstå som klokare än klok och den ena är värre än den andre
Jag tillhör ingen religion( religion tillhör människor) som bevisligen kan vara helgalna.
Jag tror endast på Gud och Jesus budskap.
Citera
2014-08-22, 18:29
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Ditt problem är att din gud inte säger "Du skall icke döda.". Istället säger din gud "Du skall icke döda, förutom mördare och sedesfördärvare.".

Kan inte du istället beskriva vilka du tror din gud tycker man får döda?
Ja absolut, det kan jag göra:

1. Vid Al Qisas (motsv. "öga för öga") se [2:178].
Här är det tillåtet för offrets familj att kräva sin hämnd såvida offrets familj inte förlåter eller kräver kompensation. Hur Al Qisas är förenligt med de mänskliga rättigheterna kan du läsa mer om här: Al Qisas

2. De som sprider sedefördärv/korruption på jorden. (Original ordet är "fasaad")
Vi finner vi inga verser i Koranen som säger att sedefördärv skulle betyda "otro".
Däremot finns det verser i Koranen som stödjer att sedefördärv betyder krig, förstörelse, terrorism etc. Läs t.ex. vers [2:11] där det tydligt framgår att fasaad är motsatsen till fred.
When it is said to them: "Make not mischief (fasaad) on the earth," they say: "Why, we only Want to make peace!" [2:11]

Koranen säger även att Farao var en sedefördärvare:

Indeed, Pharaoh exalted himself in the land and made its people into factions, oppressing a sector among them, slaughtering their [newborn] sons and keeping their females alive. Indeed, he was of the corrupters. [28:4]
Du kan även gå in på följande hemsida där du kan läsa förekomsten av ordet "fasad" och bekräfta ordet betydelse i andra kontexter.
Senast redigerad av Ismail 2014-08-22 kl. 19:07.
Citera
2014-08-22, 18:39
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Mourtadd
De kom fram till detta genom att studera hur Muhammeds lärjungar tillämpade Muhammeds läror. Exempel är den andra Kalifen Abu Bakr som lät avfällingarna brännas på bål, stenas, kastas från bergstoppar och kastas i brunnar. Ett annat exempel är Muhammeds kusin Ali som brände ett folk som associerade honom med Gud. Dessa är historiska fakta som få frågesätter, exempel på källa nedan.

Källa: http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?...0&LanguageId=1
Att dessa händelser du nämnde ovan är historiskt fakta är inte konsensus bland muslimer. Alla muslimer är inte enade om vilka hadither som är sanna respektive falska. Det är ju känt att hadithförfalskning har ägt rum när Umayyaderna tog makten och massvis med lögner spreds om Muhammed och Islam. Det står t.ex. inget i Koranen om att en apostat ska bestraffas med döden, men det finns hadither som säger motsatsen.

Min fråga var, som jag fortfarande inte har fått ett svar på, var hur du kan veta att författaren menade att sedefördärv betyder otro? Visa mig gärna verser i koranen som stödjer ditt påstående och inte hadither eller auktoriteter.
Senast redigerad av Ismail 2014-08-22 kl. 19:01.
Citera
2014-08-22, 19:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Taimour Abdulwahab tillhör Wahabismen vilket är en våldsam ideologi som uppstod för inte så länge sedan. Deras tolkningen av Koranen grundar sig på quote mining, dvs att de tar ut verser ur sitt sammanhang. En vers som oftast quoteminas av både islamister och anti-muslimer är vers [9:5]. Läser man versen i sammanhanget så handlar det om självförsvar och inte om att döda oskyldiga.

Han ansåg muslimska ummah att vara under attack av bland annat sverige, vilket gjorde hans anfall till ett försvarskrig. Enligt honom själv. Han hade då rätt, enligt koranen. Det enda som skiljer är vem som gör bedömningen om vad som är självförsvar.
Citera
2014-08-22, 19:55
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Han ansåg muslimska ummah att vara under attack av bland annat sverige, vilket gjorde hans anfall till ett försvarskrig. Enligt honom själv. Han hade då rätt, enligt koranen. Det enda som skiljer är vem som gör bedömningen om vad som är självförsvar.
Han har fel. Man får inte döda oskyldiga människor, enligt Koranen. Oskyldiga människor som vandrar på gatan är inte på slagfältet. På slagfältet har man rätt att försvara sig och döda om angriparen anfaller. Läs mitt inlägg till SigmenFloyd i vilka situationer man har rätt att döda.
Senast redigerad av Ismail 2014-08-22 kl. 20:00.
Citera
2014-08-22, 23:18
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Han har fel. Man får inte döda oskyldiga människor, enligt Koranen. Oskyldiga människor som vandrar på gatan är inte på slagfältet. På slagfältet har man rätt att försvara sig och döda om angriparen anfaller. Läs mitt inlägg till SigmenFloyd i vilka situationer man har rätt att döda.
Du verkar vara inne på att islam i och för sig tillåter krig men bara i försvarssyfte.

Hur gick det då till när islams imperium expanderade? Självförsvarade man sig till en tredjedel av den då kända världen?
Citera
2014-08-23, 10:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Nu går vi i en cirkel. Jag har ju redan förklarat att definitionen på oskyldiga skiljer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in