• 1
  • 2
2014-08-20, 18:54
Medlem
Rocket-Queens avatar
Hemma hos mig äts potatis mycket mycket mer än ris. En anledning till detta är att jag saknar inspiration för att göra saker med ris. Potatis kan man göra på så många olika sätt att koka upp ris till middag inte känns lika lockande. Därför försöker jag börja experimentera med ris också!

Än så länge har jag gjort persiskt ris, fried rice, indiskt inspirerat ris (Peelay chaaval) samt experimenterat lite med couscous (t.ex. harissa couscous).

Vilka är era bästa risrecept? Skriv gärna vad det passar bäst till, t.ex. fisk, nötkött, osv.
Citera
2014-08-20, 18:59
Medlem
fruktvattens avatar
en personlig favorit.

https://www.coop.se/Recept--mat/Rece...-och-limedipp/
Citera
2014-08-20, 18:59
Medlem
Jag är sällan särskilt äventyrlig när det gäller ris, bortsett från att kanske slänga i lite kryddor då och då.
Såg någon tv-kock (kan ha varit Jamie Oliver) byta ut hälften av vattnet mot kokosmjölk samt slänga in en citron. Har gjort så några gånger, och beroende på kokosmjölken kan det bli helt ok.

Kände en utbytesstudent som lagade någon slags rissallad. Typ som en krämig potatissallad, fast med ris.

Risgrynsgröt är ju annars en klassiker!
Senast redigerad av Aastsvet 2014-08-20 kl. 19:02.
Citera
2014-08-20, 21:11
Medlem
christerys avatar
Ris kan man göra lite roliga saker på, såg bland annat i Thailand att dom rostade lite ris som sen mortlades och var med i maten som smaksättare (antar jag, det smakade mest chili i alla fall). Sen finns det ju olika sorter som passar till olika saker.

Men kika på recept från SOA så hittar du nog lite variation, dom är ju lite av experter på att få med det i alla rätter ungefär som vi har potatis och kött. Men där jag var senast så var det nån typ av protein och Khao Niaw eller nån typ av nudlar vareviga dag.

Skippa boil in bag och uncle bens paraboiled, köp nåt kilo på en Thai-affär och fråga dom om lite tips på tillagning åxå. Troligen får du mer tips än du kommer ihåg.
Citera
2014-08-20, 21:31
Medlem
Iloveludas avatar
Det som nämndes ovan om att koka i kokosmjölk lät ju som något man borde testa. Men var köper jag kokosmjölk? Har aldrig sett det i affären.
Citera
2014-08-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det som nämndes ovan om att koka i kokosmjölk lät ju som något man borde testa. Men var köper jag kokosmjölk? Har aldrig sett det i affären.

Har funnits i de flesta affärer jag varit inne i. Brukar stå bland det asiatiska.
Citera
2014-08-20, 22:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda

Det är en konserv, asiat butik eller på spännande hyllan i vanliga affären.
Citera
2014-08-22, 11:48
Medlem
Glöm inte bort risotton, den går att variera i oändlighet: http://www.taste.com.au/recipes/coll...isotto+recipes Det viktiga är att använda rätt rissort, arborio eller någon annan rissort som är menad för risotto, och att låta risotton ta sin tid då man måste stå vid spisen och röra för att få den rätta konsistensen, len och krämig men med en liten hård kärna inne i riskornen.
Citera
2014-08-22, 13:44
Medlem
nonentityno1s avatar
Med persiskt antar jag att du menar pilaff?
Citera
2014-08-22, 16:55
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Jag är sällan särskilt äventyrlig när det gäller ris, bortsett från att kanske slänga i lite kryddor då och då.
Såg någon tv-kock (kan ha varit Jamie Oliver) byta ut hälften av vattnet mot kokosmjölk samt slänga in en citron. Har gjort så några gånger, och beroende på kokosmjölken kan det bli helt ok.

Kände en utbytesstudent som lagade någon slags rissallad. Typ som en krämig potatissallad, fast med ris.

Risgrynsgröt är ju annars en klassiker!

Tack för tipsen! Risotto och ris med kokosmjölk har jag gjort. Risbollarna lät goda!

Citat:
Ursprungligen postat av nonentityno1
Med persiskt antar jag att du menar pilaff?

Nej, snarare åt det här hållet med lite variation:

http://www.recept.nu/recept_nu/smara.../persiskt_ris/
Citera
2014-08-22, 22:03
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Hemma hos mig äts potatis mycket mycket mer än ris. En anledning till detta är att jag saknar inspiration för att göra saker med ris. Potatis kan man göra på så många olika sätt att koka upp ris till middag inte känns lika lockande. Därför försöker jag börja experimentera med ris också!

Än så länge har jag gjort persiskt ris, fried rice, indiskt inspirerat ris (Peelay chaaval) samt experimenterat lite med couscous (t.ex. harissa couscous).

Vilka är era bästa risrecept? Skriv gärna vad det passar bäst till, t.ex. fisk, nötkött, osv.

Rätter mer kortkornigt ris som t.ex. paella och risotto är inte att förglömma, speciellt om man vill bryta av det asiatiska. Även amerikanarna har ju en del risrätter som t.ex. red beans and rice.
Citera
2014-08-23, 03:22
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Tack för tipsen! Risotto och ris med kokosmjölk har jag gjort. Risbollarna lät goda!

Nej, snarare åt det här hållet med lite variation:

http://www.recept.nu/recept_nu/smara.../persiskt_ris/

Okej.

Jag tycker ris i sig passar till ganska mycket ist för potatis. Basmati är min favorit.
Köttfärssås, köttbullar/pannbiff, panerad fisk mm. Grejen är att det ska vara vältvättat och inte för lite salt i vattnet.

Sök på pilaffris så hittar du mycket gott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in