2014-08-23, 13:52
Medlem
klybans avatar
Steka ris och ha i diverse saker, är alltid gott.
En favorit här är mexiris.
Där man har paprika(ej grön, då det har en tendens att göra riset beskt), vitlök, lök, lime, spiskummin, kycklingbuljong och oregano.
Passar väldigt bra till grillat, och rätter där man inte har speciellt mycket sås.
Då riset är rätt så fuktigt, så är det inte så där jätte nödvändigt med sås.
Citera
2014-08-23, 14:48
Medlem
Bylines avatar
Jag gillar i princip allt som nämnts här. Glöm bara inte bort saffransriset som i sin enkelhet är ett av de bästa tillbehören som finns till alla typer av grillade eller på annat sätt tillagade skaldjur.
Citera
2014-08-23, 15:12
Medlem
Stitch81s avatar
Jag gillar att göra en grönsaksröra som jag sedan blandar med ris som kokats i grönsaksbuljong. Grönsaksröran gör jag med finhackade grönsaker t ex rödlök, zuccini och aubergine som jag fräser i olja. Salta, peppra och pressa i vitlök, eller krydda med curry så blir det supergott! Blanda sedan med ris, couscous eller bulgur.
Citera
2014-08-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag gillar i princip allt som nämnts här. Glöm bara inte bort saffransriset som i sin enkelhet är ett av de bästa tillbehören som finns till alla typer av grillade eller på annat sätt tillagade skaldjur.

Vad menar du med saffransris? Är det bara att du har i lite saffran i vattnet när du kokar det?
Citera
2014-08-24, 01:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Vad menar du med saffransris? Är det bara att du har i lite saffran i vattnet när du kokar det?
Nej, jag brukar lätt fräsa på lite lök och vitlök i en klick smör eller olja i en kastrull. Sedan lägger jag i det okokta riset och strör över saffran och låter riset suga åt sig av löken, fettet och saffranet under omrörning. Häller sedan på saltat vatten eller helst kycklingbuljong och kokar riset som vanligt.
Beräkna dubbla mängden vätska till ris. Dvs tex 2 dl ris och 4 dl buljong.
Citera
2014-08-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Även amerikanarna har ju en del risrätter som t.ex. red beans and rice.
De har även Dirty rice, här ett recept gjort med köttfärs istället för kycklinghjärta som det egentligen ska vara: http://allrecipes.com/recipe/anns-dirty-rice/
Citera
2015-01-06, 21:23
Medlem
Någon som kan ge tips på kryddor man kan ha i riset när det är färdigtillagat? Tycker det e trist att äta vanligt ris utan smak.

Jag är utan sås, jag dietar.
Citera
2015-01-06, 21:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Någon som kan ge tips på kryddor man kan ha i riset när det är färdigtillagat? Tycker det e trist att äta vanligt ris utan smak.

Lite siracha kan vara trevligt.
Även koka riset i kyckling buljong är inte dumt, få inte så mycket smak men blir lite annorlunda.
Citera
2015-01-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa

Jag gillar att ha på lite örtsalt ibland. Helt ok, faktiskt
Citera
2015-01-06, 22:26
Medlem
Kreolskt ris
Skölj riset noga, koka det sedan i rikligt med vatten med två lagerblad, när riset är klart häller du av det i en sil och placerar i en ugnssäker form av något slag. Strö över cayennepeppar, en stor klick smör och ta ut efter 15 minuter eller när det har torkat.
Citera
2015-01-07, 17:27
Medlem
Jag hackar lok, vitlok och river morot. Fraser i olja med 1-2 buljongtarningar (kyckling foredrar jag), salt och svartpeppar. Nar gronsakerna ar mjuka haller jag i basmati, fraser det en stund. I med vatten, smaka av, krydda mer om det behovs. Lat koka upp, sank till lagsta varmen, pa med lock. Tar ca 20-30 minuter att bli klart. Ror inte om under tiden!
Citera
2015-01-09, 13:31
Medlem
jajahars avatar
Stekt ris med ägg och grönsaker! Fräs krossad vitlök och riven ingefära samt en hackad rödlök. Tillsätt kallt kokt ris, gärna rest från gårdagen. Strimla en chilifrukt samt några salladslökar och strö i. Låt bli varmt.

Jag brukar först steka champinjoner och strimlat bacon eller strimlad kyckling och lägga åt sidan för att tillsätta i slutet. Äggen slår man ihop och fixar till en omelett som man strimlar och blandar i även det i slutet.

Sesamolja är väldigt gott som extra smaktillsats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in