Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-20, 15:58
  #1
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Hej, jag kan vara väldigt okunnig och ha väldigt fel i mina premisser, så jag skulle uppskatta rättningar i mina frågeställningar till att börja med.

Kvantfysik och halvledare

I kvantfysiken får vi lära oss att elektronen blir en våg i en elektronfälla utan någon särskild position (probabilitet herr Niels Bohr, probabilitet). Alla atomer i halvledare (enligt dagens teori) får ett gemensamt valensband för elektroner. Leder du in elektroner så kan du se det som ett svart hål, där elektronerna sedan kommer ut igen på andra sidan. Men annars är elektronerna på odefinierade platser.

Jag undrar då hur, om elektronerna inte har några bestämda platser, kan lägga sig vid kanten av ett n-dopat material? Flyttar sig probabiliteten (elektronmolnet blir tjockare) till ena sidan av ett n-dopat material?

Exciterade elektroner, ström och energi. Finns det olika slags strömmar?
Ström är helt enkelt förflyttning av laddningar. Som jag förstått så kan detta ske på olika sätt. Mer fascinerade är det att elektroner i rörelse (som är delaktiga i strömen.. är de alltid det?) kan ha olika energier: deras spinn (spin up, spin down) spelar roll och hur pass exciterade de är bl.a. Jag undrar vad detta spelar för roll och hur det påverkar amperen?

För grejen är väl att du överför samma laddning oavsett en elektrons energi? Så V=IR säger inte allt eller? Tänk t.ex. att du låter en elektron med mycket kinetisk energi [den snurrar kraftigt] (ej att förväxla med spinn) passera en area, då har du samma column/sek som passerar arean som när en icke-snurrande elektron passerar. Men i det första fallet passerar mer energi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback