2026-02-23, 21:52
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
"Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!"

Man kan väl vända på det med, vilka hundraser signalerar överklass?

Bump (hade tänkt att skapa en egen tråd men slipper)
Min gissning är att överklassen väljer eleganta jakthundar, Typ Vorsteh, flatcoated retriever och Weimaraner.
Bland mindre raser gissar jag King Charles Spaniel, Corgi, Skotte om man bor i stan.

Vad tror ni?

WT:
Understimulerad husky i stan. Reaktiv Schäfer från Blocket. Amstaff och liknande (men det vet ju alla). Munkorgshundar
Citera
2026-04-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Är ju så populärt med trådar om vad som är WT eller ej.

Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!

Enligt mig är följande hundar WT:

Rottweiler, alla drägg som har råd har en, de andra suktar efter en. Självklart är ägaren tatuerad samt piercad. Hunden heter Rocky, Rambo o.s.v...
Amstaff, läs kommentaren ovan.
Pitbull, läs kommentaren ovan.

Sedan har vi WT-hundarnas kung! Hunden alla WT har råd att köpa (få). En mentalt störd, stirrig blandraschäfer som blivit omplacerad 10 ggr. som den kedjerökande tjejen i mysbyxor ska "rädda".

Detta slutar med att hunden blir omplacerad på nytt eller avlivad för att den bitit för många människor och andra hundar.

Bubblare, chihuahua, en ras som ägaren inte ens kan stava till.

Vilka är era erfarenheter?
Generellt sett blandraser modell biffigare där du inte har en aning om vad som ingår i mixen eller papperslösa "renraser" köpta billigt på blocket är väl de säkraste korten.

Renrasig APBT (Pitbull) finns knappt i landet och få WT människor pungar upp 25000 för en renrasig Rottweiler eller Amstaff och väldigt få seriösa uppfödare skulle sälja till det klientelet.

Däremot så kan mycket väl både Rottweiler och Amstaff ingå i blandrasmixen du har köpt för 5000 kr på blocket.
Citera
2026-04-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet-lat-cynisk
Rottisar kan vara såväl WT-hund som seriös hund.

Däremot allehand kamphundsvarianter är sjukt WT.

Är ej hundmänniska, jag gillar kissimjosingar, så jag vet inte vad de kallas men ni förstår nog vad jag syftar på.
Rottisen var väldigt vanlig på brukshundsklubbarna förr och är väl än till viss mån men där de verkligen sticker ut är inom hemvärnet där rasvalet hos gemene hundförare är valfritt sålänge hunden uppfyller kraven. Anledningen är dels att Rottweilern är väldigt tyst, väldigt skottstabil och dessutom har tillräckligt bra nos för att funka som patrullhund.
Citera
2026-04-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Detta är siten där misslyckade människor kan kasta skit på ännu mer misslyckade människor. Så fram till att pöbeln hittar ett fränare ord kommer de hålla på.
Själv hatar jag benämningen o nu har jag bosatt mig i ett område med många socialbidragstagare. Efter flera år i ett småvillaområde måste jag säga att här trivs jag. Barn som är ute o leker. Stöter ständigt på trevliga personer som bor här jämfört med villaområdet där ungarna satt framför datorn o de vuxna tvättade bilen, klippte gräset samt snickrade ikapp.

För att gå ontopic nu.
Det som enl Wikipedia är WT är en helt annan sak än vad pöbeln ser som WT. Så jag håller mig till Wikipedia.
En WT person har inte råd att slänga upp 15 000kr, vilket i dag är snittpriset på en rasren hund. Så en typisk WT-hund är en blandras med okänt antal raser i sig.
15 000 kr är för lite snarare 25000 kr för de vanligaste renraserna idag.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2026-04-13 kl. 23:20.
Citera
2026-04-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
TS nämnde ju flera raser och du skriver inte ens vilken du nästan blev ''ihjälbiten'' av. Blödde du mycket, var du på sjukhuset eller överdriver du bara?

Schäfer verkar vara ganska populärt bland alkisarna, samt en annan kärring här som åkte dit för mordbrand hade en del av dessa, rökte hela tiden, kom alltid med en stor dricka från mcdonalds varje morgon eller en stor redbull. mormor vid 40nånting och en yngre fet osäker man.

Många osäkra men som leker tuffa som går runt med rottisar och jag förstår verkligen inte vad man har för fantasi när man döper dom till rocky eller rambo 90 % av alla sk kamphundar måste ju heta så i sverige. Däremot en snygg och trevlig polis kvinna som hade en rottis, och hennes kille är för jävla trevlig och jobbar inom IT supporten har en rottis så antar att det variera
De mindre bemedlade som vi här benämner WT har oftast inte råd med en äkta rottis så vi pratar "papperslös" hund köpt billigt på Blocket. Vanligt folk med rottisar typ bruksmänniskor, visst tjänstehundsfolk osv har (oftast) riktigt trevliga hundar men de kostar också 25000 kr och kommer förhoppningsvis ifrån en bra kennel också.
Citera
2026-04-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vissa saker slår aldrig fel!

Min "bilmek" som fixar enklare mekaniska saker på min veteranbil har skaffat sig, spänningen stiger, en riktigt aggressiv blandraschäfer! En mix av schäfer, rottweiler och något annat. Så oväntat val av hund!

Mannen själv i fråga är väldigt trevlig och timid men antagligen blue print för WT.
Ålder, 55+.
Klädsel, skitiga jeans, jeansväst med emblem från lokala raggarklubben.
Fordon, Volvo 240 på vintern, annars någon rostig jänkare. Tiotals bilar på gården som är "bra att ha".
Rökare, absolut!

Betalning sker självklart svart utan kvitton. Men hey! Mannen är bra på det mekaniska och anlitar honom mer än gärna.

Min tes har inte kommit på skam ännu! Hur många på Östermalm eller i Danderyd har motsvarande byracka?
Pratar vi tvärtom om det riktigt rika folket så är det ju diverse jakthundsraser som gäller då golf är för "låginkomstagare" och de som verkligen har pengar mer än gärna pysslar med just jakt, förutom segling då men det är lite off topic.
Citera
2026-04-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Schäfer är inte någon WT-hund öht, tänker jag på rasen, så ser jag en brukshundsklubb/polis framför mig. Nej, jag har ingen hund själv, vad det nu spelar för roll vet jag ej.
Och hur en ras kan vara WT vettefan, när det är ägaren allt handlar om.
Klart som fan hunden får en stämpel när ägaren är infantil, och kanske ser ut som i din beskrivning.
Håller med det var typ på 70 talet som Schäfer var något man förknippade med pundare idag så är det ju uteslutande bruksfolk och uniformsyrken man tänker på när man tänker på Schäfer (om vi inte talar om blandraser då eller hundar av tveksam härkomst köpta billigt på blocket).
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2026-04-13 kl. 23:20.
Citera
2026-04-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
"Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!"

Man kan väl vända på det med, vilka hundraser signalerar överklass?
Diverse jakthundsraser helt klart. Är det något överklassen pysslar med (och nu pratar vi om den riktiga överklassen med rejält med deg på kontot) så är det att kolla på tennis, segla samt jakt som gäller som fritidshobbies.
Citera
2026-04-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Bump (hade tänkt att skapa en egen tråd men slipper)
Min gissning är att överklassen väljer eleganta jakthundar, Typ Vorsteh, flatcoated retriever och Weimaraner.
Bland mindre raser gissar jag King Charles Spaniel, Corgi, Skotte om man bor i stan.

Vad tror ni?

WT:
Understimulerad husky i stan. Reaktiv Schäfer från Blocket. Amstaff och liknande (men det vet ju alla). Munkorgshundar
Alla typer av jakthundar egentligen lite beroende på vilken typ av jakt man är intresserad av. Inget fancy men funktionellt för uppgiften dvs utöva sin hobby eller hur man ska uttrycka det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in