Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
Är ju så populärt med trådar om vad som är WT eller ej.
Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!
Enligt mig är följande hundar WT:
Rottweiler, alla drägg som har råd har en, de andra suktar efter en. Självklart är ägaren tatuerad samt piercad. Hunden heter Rocky, Rambo o.s.v...
Amstaff, läs kommentaren ovan.
Pitbull, läs kommentaren ovan.
Sedan har vi WT-hundarnas kung! Hunden alla WT har råd att köpa (få). En mentalt störd, stirrig blandraschäfer som blivit omplacerad 10 ggr. som den kedjerökande tjejen i mysbyxor ska "rädda".
Detta slutar med att hunden blir omplacerad på nytt eller avlivad för att den bitit för många människor och andra hundar.
Bubblare, chihuahua, en ras som ägaren inte ens kan stava till.
Vilka är era erfarenheter?
Håller inte med... Vi tar det punkt för punkt.
Rottweiler ser jag sällan, och ser jag någon som tillhör den i 9 av 10 fall en hundälskande och aktiv människa som lägger ner mycket tid på sin hund, som springer på brukshundsklubben ett par gånger i veckan.
Amstaff ser jag oftare. Här brukar det mest vara Svenssons. Inget märkvärdigt. En vanlig Svensson. Tråkigt, trist, normal. Finns förstås undantag. Amstaff-korsningar är ganska vanligt bland blattar och blatteälskande svenska brudar i mjukisbyxor, så Amstaff-korsningar kvalar in som WT-hund!
Pitbull finns det väldigt få som har eftersom det inte finns särskilt många i Sverige. Väldigt många
hävdar att de har en pitbull, men egentligen är det en amstaff-korsning de äger. Så är en
renrasig amerikansk pitbullterrier WT? Nej, det skulle jag inte påstå. Det är snarare lite samma sak som i fallet rottweiler - hängivna hundmänniskor. Däremot kan ägarna vara tvivelaktiga ur andra hänseenden...
Schäfer har tyvärr gått och blivit en Svensson-hund. Vanliga människor tror att schäfer är samma sak som golden retriever, vilket det såklart inte är. Det leder till en hög med ouppfostrade och understimulerade schäfrar som gör utfall i koppel och beter sig allmänt illa. Men ägarna är inte WT, dom är vanliga villa-svenssons som kör Volvo.
Chihuahua (oreggade/blandraser) kan i vissa fall kvala in som WT-hund. Fattiga, förlorade människor som vill uppfattas som "Paris Hiltons" - något de såklart misslyckas fatalt med.
Vilken ras jag tycker är mest WT? Först och främst är det en
blandras. Sen är den köpt på Blocket - en WT lägger inte ner tid på att leta och ta kontakt med uppfödare. Det brukar vara
vanliga raser inblandat i mixen. En mix innehållande
ett par eller flera av följande raser tenderar hamna i WT-händer: labrador, schäfer, newfoundland, amstaff, chihuhua, shi-tzu, pekingese.
Så det blir mitt svar.