2014-11-07, 22:33
Medlem
Chihuahua är nog den mest wt hundrasen enligt mig
Citera
2014-11-09, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vissa saker slår aldrig fel!

Min "bilmek" som fixar enklare mekaniska saker på min veteranbil har skaffat sig, spänningen stiger, en riktigt aggressiv blandraschäfer! En mix av schäfer, rottweiler och något annat. Så oväntat val av hund!

Mannen själv i fråga är väldigt trevlig och timid men antagligen blue print för WT.
Ålder, 55+.
Klädsel, skitiga jeans, jeansväst med emblem från lokala raggarklubben.
Fordon, Volvo 240 på vintern, annars någon rostig jänkare. Tiotals bilar på gården som är "bra att ha".
Rökare, absolut!

Betalning sker självklart svart utan kvitton. Men hey! Mannen är bra på det mekaniska och anlitar honom mer än gärna.

Min tes har inte kommit på skam ännu! Hur många på Östermalm eller i Danderyd har motsvarande byracka?
Har en granne som har en rottweiler, och en schäfer i området som är vakthund. Annars har jag aldrig sett något sådant här, så det blir väl det närmsta man kan komma.
Citera
2014-11-10, 02:36
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Är ju så populärt med trådar om vad som är WT eller ej.

Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!

Enligt mig är följande hundar WT:

Rottweiler, alla drägg som har råd har en, de andra suktar efter en. Självklart är ägaren tatuerad samt piercad. Hunden heter Rocky, Rambo o.s.v...
Amstaff, läs kommentaren ovan.
Pitbull, läs kommentaren ovan.

Sedan har vi WT-hundarnas kung! Hunden alla WT har råd att köpa (få). En mentalt störd, stirrig blandraschäfer som blivit omplacerad 10 ggr. som den kedjerökande tjejen i mysbyxor ska "rädda".

Detta slutar med att hunden blir omplacerad på nytt eller avlivad för att den bitit för många människor och andra hundar.

Bubblare, chihuahua, en ras som ägaren inte ens kan stava till.

Vilka är era erfarenheter?

Håller inte med... Vi tar det punkt för punkt.

Rottweiler ser jag sällan, och ser jag någon som tillhör den i 9 av 10 fall en hundälskande och aktiv människa som lägger ner mycket tid på sin hund, som springer på brukshundsklubben ett par gånger i veckan.

Amstaff ser jag oftare. Här brukar det mest vara Svenssons. Inget märkvärdigt. En vanlig Svensson. Tråkigt, trist, normal. Finns förstås undantag. Amstaff-korsningar är ganska vanligt bland blattar och blatteälskande svenska brudar i mjukisbyxor, så Amstaff-korsningar kvalar in som WT-hund!

Pitbull finns det väldigt få som har eftersom det inte finns särskilt många i Sverige. Väldigt många hävdar att de har en pitbull, men egentligen är det en amstaff-korsning de äger. Så är en renrasig amerikansk pitbullterrier WT? Nej, det skulle jag inte påstå. Det är snarare lite samma sak som i fallet rottweiler - hängivna hundmänniskor. Däremot kan ägarna vara tvivelaktiga ur andra hänseenden...

Schäfer har tyvärr gått och blivit en Svensson-hund. Vanliga människor tror att schäfer är samma sak som golden retriever, vilket det såklart inte är. Det leder till en hög med ouppfostrade och understimulerade schäfrar som gör utfall i koppel och beter sig allmänt illa. Men ägarna är inte WT, dom är vanliga villa-svenssons som kör Volvo.

Chihuahua (oreggade/blandraser) kan i vissa fall kvala in som WT-hund. Fattiga, förlorade människor som vill uppfattas som "Paris Hiltons" - något de såklart misslyckas fatalt med.

Vilken ras jag tycker är mest WT? Först och främst är det en blandras. Sen är den köpt på Blocket - en WT lägger inte ner tid på att leta och ta kontakt med uppfödare. Det brukar vara vanliga raser inblandat i mixen. En mix innehållande ett par eller flera av följande raser tenderar hamna i WT-händer: labrador, schäfer, newfoundland, amstaff, chihuhua, shi-tzu, pekingese.

Så det blir mitt svar.
Citera
2014-11-10, 10:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Schäfer har tyvärr gått och blivit en Svensson-hund. Vanliga människor tror att schäfer är samma sak som golden retriever, vilket det såklart inte är. Det leder till en hög med ouppfostrade och understimulerade schäfrar som gör utfall i koppel och beter sig allmänt illa. Men ägarna är inte WT, dom är vanliga villa-svenssons som kör Volvo.

Håller med men jag nämner ju inte renrasig Schäfer utan just olika blandrasvarianter.
Citera
2014-11-13, 00:17
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Är ju så populärt med trådar om vad som är WT eller ej.

Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!

Enligt mig är följande hundar WT:

Rottweiler, alla drägg som har råd har en, de andra suktar efter en. Självklart är ägaren tatuerad samt piercad. Hunden heter Rocky, Rambo o.s.v...
Amstaff, läs kommentaren ovan.
Pitbull, läs kommentaren ovan.

Sedan har vi WT-hundarnas kung! Hunden alla WT har råd att köpa (få). En mentalt störd, stirrig blandraschäfer som blivit omplacerad 10 ggr. som den kedjerökande tjejen i mysbyxor ska "rädda".

Detta slutar med att hunden blir omplacerad på nytt eller avlivad för att den bitit för många människor och andra hundar.

Bubblare, chihuahua, en ras som ägaren inte ens kan stava till.

Vilka är era erfarenheter?

Du är helt efter, Rotweiler, Amstaff, Pitbull, i huvudsak diverse korsningar på dessa tre raser finns idag hos "medelklassen" det har blivit med dem som med katter, en kompis till ungarna för ett par tre tusen kr. En beklaglig utveckling.
Citera
2014-11-13, 14:30
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Du är helt efter, Rotweiler, Amstaff, Pitbull, i huvudsak diverse korsningar på dessa tre raser finns idag hos "medelklassen" det har blivit med dem som med katter, en kompis till ungarna för ett par tre tusen kr. En beklaglig utveckling.

Så korkad är inte medelklassen. Hoppas jag i vart fall.
Citera
2014-11-13, 19:25
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Så korkad är inte medelklassen. Hoppas jag i vart fall.

Korkad o korkad man vill ha allt vet du men står belånad till den sista dagen, ett köksavel ala pittbull för upp till 7000 spänn javisst och så säger man att det är en Staffordshire bullterrier minsann jadå jadå.

Det är marknaden, precis som att folk anlitar polska asfaltläggare.
Citera
2014-12-03, 18:30
Medlem
FoxyCleopatras avatar
"Hundar är en väldigt stark indikator på samhällsklass!"

Man kan väl vända på det med, vilka hundraser signalerar överklass?
Citera
2018-07-07, 01:10
Medlem
JerryCottons avatar
Då Paris Hilton inte längre är på tapeten så verkar chihuahuorna vara en utdöende ras bland förortsprinsessor o.s.v. Istället så ser man nu en jäkla massa korsningar med den lilla mexaren inblandad.
Citera
2018-07-30, 15:09
Medlem
Alt av blandras samt alt annat som kommer från icke-seriös uppfödare är riktigt WT. Seriöst hundfolk är mycket mån om at deras hund ska komma från en seriös uppfödare som vet vad h*n håller på med.

Och dessa jävla hittepå"raser" som Shihpoo, Labradoodle, Cockapoo och vad fan man kan komma på av töntiga saker är det absoluta lågvattenmärket.
Citera
2018-08-01, 00:41
Medlem
Alla typer av kamphundar som dem går med i orten
Citera
2018-08-02, 12:22
Medlem
Rottisar är inte WT-hundar, men WT kan ha rottisar. Ganska lätt att se skillnaden iofs. Antingen ser du en rottis gå med en ägare som ser ut som de är på väg till brukshundsklubben och/eller rottisen går fint och bekymmerslöst med ägaren. Den ser nöjd ut.

Eller så ser du en rottis släpa runt på en ägare. Spänd. Stirrar ut alla andra hundar och buffar upp sig. En ägare som kanske går och kollar mobilen eller har grå joggingbrallor på sig. Ägaren gör inga försök att rätta sin hund som spänt går och mopsar sig mot allt och alla.

Synd, för Rottweiler är egentligen en fantastisk ras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in