Citat:
Om jag hör rätt säger SD här att de gavs intervallet 1,2-12 vad gäller överrepresentation. Ca 28 minuter in:
https://www.youtube.com/watch?v=IAaCl_KQvt8
EDIT: Jag vill inte ge expressen reklamintäkter, har de ens frågat någon representant för SD hur de fick fram faktorn?
https://www.youtube.com/watch?v=IAaCl_KQvt8
EDIT: Jag vill inte ge expressen reklamintäkter, har de ens frågat någon representant för SD hur de fick fram faktorn?
För det som är beräknat, men allt är inte beräknat, det är det som är problemet.
De frågade Oscar Sjöstedt som säger att det står i den statliga utredningen men det gör det inte som jag förstått det, inte i sin helhet.
Citat:
Dels är det förmodligen sant att invandrare tär mer på välfärden än svenskar, så det borde rimligen tas med i beräkningen på något sätt, annars blir det missvisande. Frågan är bara hur man ska göra den beräkningen på ett trovärdigt sätt.
Dels misstänker jag att SD knappast är, eller har varit, ensamma om att göra den typen av antaganden. Faktum är att det förmodligen snarare är standard, men det är bara SD som nagelfars på det här sättet. Helt följdriktigt förstås, eftersom SD behandlas så i alla frågor.
Dels misstänker jag att SD knappast är, eller har varit, ensamma om att göra den typen av antaganden. Faktum är att det förmodligen snarare är standard, men det är bara SD som nagelfars på det här sättet. Helt följdriktigt förstås, eftersom SD behandlas så i alla frågor.
Det är definitivt ett rimligt antagande ja, problemet är att man inte bara kan höfta till med siffror om hur mycket det handlar om. Har man inte siffror kan man inte beräkna det. Det är inte svårt att beräkna det, det handlar bara om att det inte är gjort och det är inget som rimligen kommer kunna göras innan valet heller.
SD får sannolikt mer kritik för det än något annat parti hade fått, men det gör inte kritiken obefogad. Visst kan man göra vissa antaganden, men i detta fallet när det tydligen saknas en hel del siffror, så är det lojt av SD att bara höfta till med en faktor på 1,5. Det hade varit bättre att de använt de siffror som finns tillgängliga och för resten av kostnaderna använt sig av faktor 1, så hade det inte blivit några diskussioner.