2014-08-21, 09:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, ingen politiker behöver svara på de här frågorna. Först väljer vi, efter valdagen kan de göra hur de vill. Först då blir det sovande folket varse vad Fredriks tal betyder i praktiken, men då är det för sent att ifrågasätta. Bara att infinna sig i att mjölkas i fyra år.

EDIT;Ärligt talat så hoppas jag faktiskt att alla godtrogna idioter får fyra jäkligt fattiga och usla år så att de lär sig läxan att inte tro på allt som förmedlas av våra politiker utan att vara kritisk och tänka själv.

Jag är tyvärr relativt säker på att du har rätt. Ingen av partiledarna för sjuklöverpartierna kommer att ge några konkreta svar överhuvudtaget. De kommer att ställas mot väggen och få frågan, det tror jag, men man kommer att slingra sig och svara undvikande.

Din edit håller jag inte alls med om däremot. Det är samma jävla visa varenda gång det är val. Alla ljuger och fyra år senare så är allt glömt igen, åtminstone av den absoluta majoriteten.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur får vi fram pengar till de initiala kostnaderna som Migrationsverket ser?

Hur ordnar vi bostäder, var finns bostäderna för bygga hinner vi inte och det skulle också kosta massor.

Hur ordnar vi jobb åt dem? För kan vi inte det måste vi ordna fram långt mycket mer pengar till bidrag.

Det finns många fler svåra frågor att besvara men detta är en start.

Att få fram pengar till de initiala kostnaderna är inte särskilt svårt, i värsta fall lånar man hela beloppet med motiveringen att vi har relativt låg statsskuld (målet är tydligen att bli bland de högst belånade länderna istället för att ha en fortsatt låg statsskuld).

Bostadsbristen tror jag kan vara det som slutligen får stopp på vansinnet, åtminstone tillfälligt. Bostäder kan man inte trolla fram, det är inte lika lätt att stjäla från folket som välfärd och skattepengar. I värsta fall så börjar man väl kanske smälla upp baracker som de får bo i medan staten satsar de 100 miljarder (eller vad det nu kan tänkas vara) för att möta det akuta behovet.

Jobb? Enkelt, vi sätter alla i Fas-3 liknande program så ökar vi sysselsättningen markant. Det har ju fungerat hittills

För att vara lite mer seriös så vet både du och jag att det knappast går att varken motivera kostnaden på kort sikt eller ens hantera den på längre sikt. Vi har framförallt inga bostäder kvar och det finns absolut inte pengar till att bygga nya. Den privata sektorn är uppenbart inte intresserad av att möta behovet av bostäder, så satsningen måste komma från offentlig sektor i så fall. Vi har inte, och kommer inte i framtiden, heller att ha jobb till dessa människor. Vi har inget behov av okvalificerad arbetskraft, vilket är vad majoriteten av dessa är och kommer att förbli under sin livstid.
Citera
2014-08-21, 09:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Suck!

Nu sågar sk "experter" SD.s budgetberäkningar om invandringen, nu är propagandan i gång på allvar.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akessons-siffertrick-sagas-av-experterna/

Hur verkligheten ser ut tycks inte spela någon roll för dessa rödvinspimplande as till journalister, att dom genuina vänsterextremisterna och SD-hatarna Stefan Fölster och Li Jansson får uttala sig i denna fråga är tamejfan helt otroligt

Oscar Sjöstedt har säkert rätt här, jag tvivlar faktiskt på att det är taget ur luften. Jag ska försöka leta reda på det själv.

Tino Sanandajis kommentar förvånar mig dock mycket. Han brukar vara ärlig när det kommer till att diskutera invandringens kostnader. Jag tänker framförallt på påståendet "kostnader eller eventuella vinster längre fram budgeteras inte". Han vet jag är mycket väl medveten om att det handlar om kostnader längre fram, inga vinster, så jag tycker att han kommentar är oärlig. Jag kan däremot hålla med om att de borde försöka budgetera för det, men det är heller inte helt enkelt och skulle dessutom visa en ännu större besparing än vad SD hävdar.

Stefan Fölsters kommentar är dock klart den värsta och mest verklighetsfrånvända. Idioten påstår att SD:s förslag om en minskad asyl- och anhöriginvandring med 90% kommer att innebära arbetskraftsbrist inom flera branscher. Vilka branscher då kan man fråga sig? Vi har över 8% öppen arbetslöshet, så vilka yrken är det som kommer sakna arbetskraft som Fölster menar löses genom asyl- och anhöriginvandring? Det är givetvis rent jävla trams.
Citera
2014-08-21, 09:30
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Suck!

Nu sågar sk "experter" SD.s budgetberäkningar om invandringen, nu är propagandan i gång på allvar.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akessons-siffertrick-sagas-av-experterna/

Hur verkligheten ser ut tycks inte spela någon roll för dessa rödvinspimplande as till journalister, att dom genuina vänsterextremisterna och SD-hatarna Stefan Fölster och Li Jansson får uttala sig i denna fråga är tamejfan helt otroligt
Jaså, Tino Sanandaji får även han uttala sig och rikta vetenskaplig kritik mot SD:s budget. Det normala är ju annars att pk-pressen tiger ihjäl honom när han gör motsvarande mot sjuklöverns hel- och halvlögner om invandringens nettokostnader.
Citera
2014-08-21, 09:36
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Jaså, Tino Sanandaji får även han uttala sig och rikta vetenskaplig kritik mot SD:s budget. Det normala är ju annars att pk-pressen tiger ihjäl honom när han gör motsvarande mot sjuklöverns hel- och halvlögner om invandringens nettokostnader.

Anledningen att de valde att ta med hans uttalande är antagligen att han garderade sig med "eventuella vinster" i sitt uttalande. Han vet dock mycket väl att det inte handlar om några vinster, absolut inte de närmsta fyra åren, på asyl- och anhöriginvandring. Det störde mig en del faktiskt.

Sen så är det givetvis ett jävla hyckleri att släppa fram honom nu när han hade kritik mot SD:s budget, men aldrig annars
Citera
2014-08-21, 10:49
Medlem
Brottslingens avatar
QUOTE=CannonDorf|50025809]Anledningen att de valde att ta med hans uttalande är antagligen att han garderade sig med "eventuella vinster" i sitt uttalande. Han vet dock mycket väl att det inte handlar om några vinster, absolut inte de närmsta fyra åren, på asyl- och anhöriginvandring. Det störde mig en del faktiskt.

Sen så är det givetvis ett jävla hyckleri att släppa fram honom nu när han hade kritik mot SD:s budget, men aldrig annars [/quote]
Den här passagen tycker jag är helt makalös:

-Detta är gripet ur luften och det är väldigt oseriöst att lägga en budget på antaganden. Det finns invandrare som är överrepresenterade inom vissa områden, men underrepresenterade på andra, säger Li Jansson, arbetsmarknadsekonom på Almega.

Nu har jag aldrig läst någon ekonomi, men jag trodde just en budget skulle bygga på antaganden om framtida kostnader.
Citera
2014-08-21, 11:01
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Den här passagen tycker jag är helt makalös:

-Detta är gripet ur luften och det är väldigt oseriöst att lägga en budget på antaganden. Det finns invandrare som är överrepresenterade inom vissa områden, men underrepresenterade på andra, säger Li Jansson, arbetsmarknadsekonom på Almega.

Nu har jag aldrig läst någon ekonomi, men jag trodde just en budget skulle bygga på antaganden om framtida kostnader.

Jag har forskat lite i det nu och det låter värre än vad det är. Det hon menar är att SD har räknat med en faktor 1,5 även där detta aldrig räknats fram, vilket jag tyvärr får ge henne rätt för, det är jävligt klantigt av SD att göra på det viset när man inte behöver. En besparing på långt över 100 miljarder hade känts mer än tillräckligt att tillkännage. Det man skulle ha gjort är givetvis att använda de siffror som finns och för övriga välfärdskostnader använt sig av faktor 1, så hade man sluppit kritik för detta.
Citera
2014-08-21, 11:19
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag har forskat lite i det nu och det låter värre än vad det är. Det hon menar är att SD har räknat med en faktor 1,5 även där detta aldrig räknats fram, vilket jag tyvärr får ge henne rätt för, det är jävligt klantigt av SD att göra på det viset när man inte behöver. En besparing på långt över 100 miljarder hade känts mer än tillräckligt att tillkännage. Det man skulle ha gjort är givetvis att använda de siffror som finns och för övriga välfärdskostnader använt sig av faktor 1, så hade man sluppit kritik för detta.
Det beror väl lite på inom vilket kostnadsområde det gäller. Har man t ex räknat med en besparing på t ex vägunderhåll med antagandet att invandrare skulle slita 1, 5 ggr mer på vägarna än svenskar så blir det ju löjligt, men jag kan nog se att det finns kostnadsområden där en överförbrukning inte har kartlagts eller redovisats men där man på goda grunder kan anta att så är fallet. Men visst, även utan denna uppräkning hade besparingen varit imponerande och fullt tillräcklig att redovisa.
Citera
2014-08-21, 11:23
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Det beror väl lite på inom vilket kostnadsområde det gäller. Har man t ex räknat med en besparing på t ex vägunderhåll med antagandet att invandrare skulle slita 1, 5 ggr mer på vägarna än svenskar så blir det ju löjligt, men jag kan nog se att det finns kostnadsområden där en överförbrukning inte har kartlagts eller redovisats men där man på goda grunder kan anta att så är fallet. Men visst, även utan denna uppräkning hade besparingen varit imponerande och fullt tillräcklig att redovisa.

Jag säger inte att det nödvändigtvis måste vara orimligt, jag säger bara att det är att spela motståndarna rakt i händerna att göra sådana typer av uppskattningar som egentligen inte är baserade på någonting mer än en känsla. Tandvård t.ex. vet jag inte om man räknat på detta men där är faktorn givetvis skyhög eftersom nyanlända invandrare får gratis tandvård, men man kan ändå inte bara gissa och säga 2, man måste ha ett underlag.
Citera
2014-08-21, 12:31
Medlem
Citat:
Suck!

"siffertrick"? SD räknar alltid i underkant för att inte riskera att ha fel. Om det är någon som tricksar med siffror så är det de som påstår att Sandviken tjänar en halv miljard på invandring, eller DN som väljer bort delar av en OECD-rapport för att felaktigt kunna påstå att invandringen är lönsam.

"Invandringen kostar 110 miljarder per år." Ignorera. "Invandringen kostar 250 miljarder per år." Ignorera. SD beräknar försiktigt invandringens kostnader: "SD ljuger! Lita på oss, trots att vi inte ger några motbevis!"
Citera
2014-08-21, 12:44
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
"siffertrick"? SD räknar alltid i underkant för att inte riskera att ha fel. Om det är någon som tricksar med siffror så är det de som påstår att Sandviken tjänar en halv miljard på invandring, eller DN som väljer bort delar av en OECD-rapport för att felaktigt kunna påstå att invandringen är lönsam.

"Invandringen kostar 110 miljarder per år." Ignorera. "Invandringen kostar 250 miljarder per år." Ignorera. SD beräknar försiktigt invandringens kostnader: "SD ljuger! Lita på oss, trots att vi inte ger några motbevis!"

Problemet här är inte att totalkostnaden överdrivs utan att den del av beräkningarna grundar sig på att invandrare använder hela välfärden till en faktor 1,5 mot svenskar. SD har inte underlaget för att göra den uppskattningen och förtjänar faktiskt kritik för det.

Att media och sjuklövern ljuger om invandringens kostnader betyder inte att du helt okritiskt kan svälja allting SD säger. I det här fallet har de gjort ett misstag, ett medvetet sådant, och det är dessutom fruktansvärt onödigt då det öppnar för den här typen av kritik, att de överdriver kostnader.
Citera
2014-08-21, 13:11
Medlem
Citat:
Problemet här är inte att totalkostnaden överdrivs utan att den del av beräkningarna grundar sig på att invandrare använder hela välfärden till en faktor 1,5 mot svenskar. SD har inte underlaget för att göra den uppskattningen och förtjänar faktiskt kritik för det.

Att media och sjuklövern ljuger om invandringens kostnader betyder inte att du helt okritiskt kan svälja allting SD säger. I det här fallet har de gjort ett misstag, ett medvetet sådant, och det är dessutom fruktansvärt onödigt då det öppnar för den här typen av kritik, att de överdriver kostnader.

Om jag hör rätt säger SD här att de gavs intervallet 1,2-12 vad gäller överrepresentation. Ca 28 minuter in:

https://www.youtube.com/watch?v=IAaCl_KQvt8

EDIT: Jag vill inte ge expressen reklamintäkter, har de ens frågat någon representant för SD hur de fick fram faktorn?
Senast redigerad av Goticism 2014-08-21 kl. 13:14.
Citera
2014-08-21, 13:16
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Dels är det förmodligen sant att invandrare tär mer på välfärden än svenskar, så det borde rimligen tas med i beräkningen på något sätt, annars blir det missvisande. Frågan är bara hur man ska göra den beräkningen på ett trovärdigt sätt.

Dels misstänker jag att SD knappast är, eller har varit, ensamma om att göra den typen av antaganden. Faktum är att det förmodligen snarare är standard, men det är bara SD som nagelfars på det här sättet. Helt följdriktigt förstås, eftersom SD behandlas så i alla frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in