2014-08-20, 22:38
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Tror mer på Beriknings- och utvecklingsavgift, förkortning: BUA.

På stora planscher kommer det att stå: DU HAR VÄL INTE GLÖMT ATT BUA, till bilden av en leende Anders Borg.

Utmärkt förslag. Jag kommer då inte att glömma att bua, men BUA slipper jag helst.

Mitt förslag är att den nya skatten kallas avlatsskatt. En skatt som befriar varje medelålders vit man från all historisk och strukturell skuld. Tar gärna emot ett bevis från Reinfeldt & Borg om fullgjord avlatsinbetalning. Dessa bevis tycker jag sen man ska skapa en marknad för, precis som det finns en marknad för handel med utsläppsrätter. Ungefär samma sak, tycker jag, och därför kan det bli en gemensam avlatsmarknad för utsläppsrätter och BUA.

När det gäller trådens ämne, statsministerns uttalande, tycker jag det lite liknar Per Albins berömda ord om att vår beredskap då var god. Liknar i bemärkelsen av att vårt land då som nu är i fara. Skillnaden nu mot då, är att då var det fara å färde på grund av omständigheter som vi inte rådde över. Ett världskrig hade då nämligen tagit sin början och en av de största och mest aggressiva krigsmakterna världen då nånsin skådat var Tyskland, beläget strax söder om Sverige. Vår nutida statsminister gör sitt uttalande eftersom Sverige i dag står inför en lika stor fara som då. Skillnaden är att i dag är det vi själva som orsakat den mycket stora faran. Tyvärr kommer vi nog nu till skillnad från då, inte att klara oss undan förödelsen lika bra som vi gjorde då.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-08-20 kl. 23:10. Anledning: ordändring: orättvisa > skuld
Citera
2014-08-20, 22:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Gemene man är nog såpass korkad så att siffror på 48 miljarders ökning, eller totalt 130 miljarder till Migrationsverket på 4 år inte säger något. Inte heller säger siffror på 100.000 invällare per år mycket.

Det som verkligen får folk att öppna ögonen och möjligen gå över till SD är:

1. När deras egna barn drabbas, av en sämre skola och inblandning av störiga äldre "ensamkommande barn"

2. När deras egen ekonomi hotas, i form av exempelvis minskade ränteavdrag eller höjda skatter

3. När deras eget närområde hotas, genom att exempelvis lokala byggnader görs om till flyktingförläggningar

Jag kan tänka mig att enbart denna typ av personliga erfarenheter duger. Annars vill svensken vara bror duktig, och myser av statsministerns ord att vi är en "humanitär stormakt" (själv ryser jag). Detta så länge som invällarna är tacksamma. Så jag kan lägga till en punkt:

4. När de läser om nyanlända som klagar på maten, hotar sina betjänter och slår sönder lokalerna. Då jäser det inombords.
Citera
2014-08-20, 22:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Silberstein avslöjar Imam Reinfeldts lömska plan:
Citat:
Enligt moderater som SVT talat med har partiledaren själv tänkt ut planen att förena människors solidaritet med omvärlden med egennytta för partiet och Alliansen.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/analys-margit-silberstein
Humanistiske Reinfeldt i ett nötskal: att utnyttja människors solidaritet med omvärlden till egennytta för honom själv
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-08-20 kl. 22:49.
Citera
2014-08-20, 22:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Silberstein avslöjar Imam Reinfeldts lömska plan:Humanistiske Reinfeldt i ett nötskal: att utnyttja människors solidaritet med omvärlden till egennytta för honom själv

Varför kan inte folk fokusera på sakfrågan istället för att diskutera valtaktik?
Citera
2014-08-20, 22:52
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Som sagt, Sverige skulle inte klara sig utan invandring.

Kanske har du har rätt. Men innan vi slår fast att du faktiskt har rätt, tycker jag att vi testar din hypotes om att Sverige inte klarar sig utan invandrare. Det görs enkelt genom att du och andra invandrare lämnar Sverige under, låt säga, tre år. Risken är ju, tror ju jag tyvärr, att det då visar sig att en mängd invandrare inte klarar sig så bra utan Sverige och att Sverige klarar sig alldeles utmärkt utan många, många invandrare, som sagt var.

Är du bered att vederlägga min hypotes om att många, många invandrare inte kommer att klara sig utan Sverige? Jag är beredd att testa både din och min hypotes. Testet utförs för båda våra motsatta hypoteser på exakt samma sätt.

Om du har rätt så ska jag äta upp din väst. Om jag har rätt förväntar jag mig att du inte återkommer.

Deal?
Citera
2014-08-20, 22:53
Medlem
Citat:
Silberstein avslöjar Imam Reinfeldts lömska plan:Reinfeldt i ett nötskal: att utnyttja människors solidaritet med omvärlden till egennytta för honom själv

Silberstein är väl ett levande exempel på att man inte behöver kunna tänka för att bli politiskt sakkunnig inom svensk media -- det räcker gott att vara judinna.
Att blanda ihop osäker omvärldssituation (direkt ekonomisk fara för Sverige) med osäker omvärldssituation (krig i Mellanöstern) -- och på något sätt försöka få det till samma sak kan bara en judinna med splittrad lojalitet komma på. Den liknelsen är totalt obegriplig för en etnisk svensk. I det ena fallet handlade det om att styra Sverige genom allvarliga ekonomiska svårigheter och säkra jobb, i det andra fallet handlar det om konflikt som inte har ett skvatt med oss att göra, och där vi inte behöver göra någonting.

Att en normal etnosvensk skulle känna ett behov av en ledare som med säker hand tog emot en kvart miljon människor, så att vi som land "fixar" kriget i Mellanöstern -- är bara helt bisarrt. Hon blandar ihop sin egen judiska, kosmopolitiska och mångkulturella grundsyn på Sverige, med vad som är bra för svenskarna. Den politiska ideologin braförjudarnasismen skiner igenom. Jag säger inte det här för att basha judarna för sakens skull -- MEN det är FAKTISKT det enda sättet hennes "analys" kan förstås.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-08-20 kl. 22:56.
Citera
2014-08-20, 22:53
Bannlyst
Citat:
Silberstein avslöjar Imam Reinfeldts lömska plan:Humanistiske Reinfeldt i ett nötskal: att utnyttja människors solidaritet med omvärlden till egennytta för honom själv

Känns som att Aftonbladet var inne på samma spår. Så högst troligt att detta var strategin.
Senast redigerad av OrrenHans 2014-08-20 kl. 23:19.
Citera
2014-08-20, 22:57
Medlem
Tidigare var ju den obestridliga sanningen att invandringen är oerhört lönsam för Sverige. Nu efter Reinfeldts utspel så har man omedelbart slagit om kurs till att invandring är kostsam på kort sikt men oerhört lönsam på längre sikt.

Det är inga raketforskare vi importerar hur dumma är folk egentligen?
Citera
2014-08-20, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Känns som att Aftonbladet var nne på samma spår. Så högst troligt att detta var strategin.

Oavsett om det är sant eller inte har vi en sakfråga att hantera. Borde inte debatten handla om den istället?
Citera
2014-08-20, 23:09
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför kan inte folk fokusera på sakfrågan istället för att diskutera valtaktik?
Men i just detta fall är nog "sakfrågan"/"utspelet" ren och skär valtaktik..

Alla tror förvisso inte det - Ivar Arpi i kvällens Aktuellt t.ex.

Dock tror jag Ivar ljög, då han hoppas på borgelig valseger..
Citera
2014-08-20, 23:11
Avslutad
Citat:
Men i detta fall är nog "sakfrågan"/"utspelet" ren och skär valtaktik..

Alla tror förvisso inte det - Ivar Arpi i kvällens Aktuellt t.ex.

Dock tror jag Ivar ljög, då han hoppas på borgelig valseger..

Japp. Tror TS försöker vara en moderator här inne.

Hur som helst. Funderade på det förut. FR skrev boken: Det sovande folket, som ung. Läskigt, den strategin kanske han hämtade ur lite nattläsning.
Citera
2014-08-20, 23:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Med risk för att detta har nämnts tidigare i tråden: Aftonbladet tycker att svenska folket bör betala högre skatter och/eller ytterligare skuldsätta sina barn och barnbarn för att bekosta s.k. ekonomiska flyktingar.

" [...] En statsbudget är inte statisk. Man kan, om man vill, prioritera flyktingmottande framför Jas-plan eller rutavdrag. Man kan höja skatterna. De 140 miljarder alliansregeringen sänkt dem med är ju nästa tre gånger så mycket som de 48 extra miljarder Migrationsverket vill ha. Man kan låna. Sverige har en exceptionellt låg statsskuld och räntorna är i dag så låga att staten kan låna pengar nästan gratis. Man kan satsa på en betydligt mer aktiv finanspolitik, som kan förhindra att vi går in i deflation – risken är överhängande – och i förlängningen ger jobb och nya skatteintäkter. [...] " - Petter Larsson, aftonbladet

Motvilligt bifogar jag länk. http://www.aftonbladet.se/kultur/article19384379.ab

Just det här med att man vill öka statsskulden, pekar åt ett visst håll. Genom invandringen skapar man ett lättstyrt folk (söndra och härska), men genom skuldsättning kan man dessutom sätta oss i samma knipa som Grekland m fl länder har satts i av IMF och liknande organisationer som verkar i skuggan.

Situationen är alltså desperat, men jag har samma erfarenhet som andra i tråden. Detta revolutionerande uttalande från Reinfeldt har mötts av total tystnad bland de röstberättigade.

Debattartikeln Goticism länkar till känns lika planterad i tidskedjan som Paulina Neudings krönika i SvD om att man måste sluta ge SD rätt genom att ljuga om invandringen:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/etablissemanget-ljuger-menar-sd_3813204.svd

Därefter slutade Reinfeldt ljuga. Ett sätt att steg för steg leda oss att dra de slutsatser som överheten vill att vi ska dra.

Och även om Sverige är bäst i klassen på massinvandring, så är det inte ett svenskt fenomen, utan något som hela västvärlden plågas med. Beslutet om att det ska ske kommer inte härifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in