Citat:
Ursprungligen postat av
Eulenspiegel
Tror mer på Beriknings- och utvecklingsavgift, förkortning: BUA.
På stora planscher kommer det att stå: DU HAR VÄL INTE GLÖMT ATT BUA, till bilden av en leende Anders Borg.
Utmärkt förslag. Jag kommer då inte att glömma att bua, men BUA slipper jag helst.
Mitt förslag är att den nya skatten kallas avlatsskatt. En skatt som befriar varje medelålders vit man från all historisk och strukturell skuld. Tar gärna emot ett bevis från Reinfeldt & Borg om fullgjord avlatsinbetalning. Dessa bevis tycker jag sen man ska skapa en marknad för, precis som det finns en marknad för handel med utsläppsrätter. Ungefär samma sak, tycker jag, och därför kan det bli en gemensam avlatsmarknad för utsläppsrätter och BUA.
När det gäller trådens ämne, statsministerns uttalande, tycker jag det lite liknar Per Albins berömda ord om att vår beredskap då var god. Liknar i bemärkelsen av att vårt land då som nu är i fara. Skillnaden nu mot då, är att då var det fara å färde på grund av omständigheter som vi inte rådde över. Ett världskrig hade då nämligen tagit sin början och en av de största och mest aggressiva krigsmakterna världen då nånsin skådat var Tyskland, beläget strax söder om Sverige. Vår nutida statsminister gör sitt uttalande eftersom Sverige i dag står inför en lika stor fara som då. Skillnaden är att i dag är det vi själva som orsakat den mycket stora faran. Tyvärr kommer vi nog nu till skillnad från då, inte att klara oss undan förödelsen lika bra som vi gjorde då.