2006-05-02, 11:27
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackk
Produkt: Kronan Lös
Finns som: Lös och portion
Smakar: Jag tycker att Kronan drar lite åt generalhållet, samtidigt som den har en ganska egen smak. Det är inte en ren plankning av något annat märke från SM. En viss antydan till blommor och diskret smak av lakrits, men med en omarkerad sälta. Men det smakar inte lakrits och blommor om man inte anstränger sig.
Pris: Runt 15-16 kr.
Betyg: SCORE!! Riktigt gott snus faktiskt. Jag kan tala om att jag var stenhård på att endast snusa General, men nu har jag köpt Kronan 3 ggr, och jag har en känsla av att min generalfanatism börjar släppa. Jag har tidigare provat L&D, och andra lågbudget sorter, jag hatar dem hela högen. Saken är den att Kronan inte smakar dåligt eller lågbudget. Det skulle lika gärna kosta 27 kr som vanligt snus.

Jag rekommenderar alla som snusar lössnus att testa detta.

Jag instämmer.

Köpte en dosa i lördags, och måste säga att det var helt ok! Lätt det bästa "lågpris-snuset" jag testat.
Citera
2006-05-04, 21:35
Medlem
Dels är jag nybörjare inom ämnet, och dels finns samtliga produkter jag kommer lista recenserade här redan, men jag anser att en recensionssamling bara kan berikas av flera recensioner av samma produkt gjorda av personer med helt olika referensramar.

Produkt: Granit
Finns som: Portion, portion white och lös.
Smakar: Anonym men frän tobak med svaga drag av Earl Grey.
Pris: 15:-
Betyg: 3/5

Jag har förverkat en halv dosa Granit portion nu, och hittills har min upplevelse av den varit varierande. En del prillor har kunnat ligga inne en timme utan att börja rinna medan andra saftat ur sig mer eller mindre omgående. Om det beror på min bristande erfarenhet eller själva snuset låter jag dock vara osagt. Saften från den bränner rätt rejält i en nybörjares hals.

Dess positiva sidor är priset samt att det verkar vara ett snus med hyfsat riv i. Dosan är rätt smidigt utformad men känns ändå som en budgetprodukt, och jag hade gärna sett ett "bjudlock" på dosan.

Produkt: Kronan
Finns som: Portion och lös
Smakar: Tobak och dill.
Betyg: 4/5

Jag sällar mig till skaran som tycker att den dill-lika aromen hos kronan är ganska tilltalande. Även kronan portion har ett skapligt riv, men tar betydligt längre tid på sig att börja rinna än Granit och bränner inte lika mycket i halsen för en nybörjare.

Produkt: Ettan
Finns som: Portion och lös
Pris: Standardpris.
Smakar: Snus.
Betyg: 4/5

Det här är det enda lössnus som jag hunnit prova hittills. Lättbakat och rinner i princip inget alls, dock är jag något för rädd för de negativa effekterna på tandköttet för att vilja köra med lössnus, och dessutom saknar jag talang för att lägga ut den på ett smidigt sätt utan att behöva uppsöka närmsta vattenkran för att städa fingrar och mun.

Produkt: General white
Finns som: Portion, lös, portion white, portion mini, portion mini white.
Pris: Standardpris.
Smakar: Tobak och bergamottolja, som annonserat.
Betyg: 2/5

Stenhårda påsar som inte alls är milda mot tandköttet. Börjar även rinna minst lika fort som vanlig General portion, men känns som att trycka upp en bit sandsten under läppen. Om jag skulle ta priset i beaktande skulle denna få 1/5 i betyg. Verkligen inte prisvärt.

Produkt: LD
Finns som: Portion.
Smakar: Som en mildare General.

LD skulle få högre betyg om det fanns någon tendens till riv i den. Nikotinbelöningen upplevs som obefintlig och mycket till smak finns det inte att tala om, så man kan nästan lika gärna stoppa upp en tepåse under läppen om man absolut måste ha en svag tendens till Earl Grey som sakta porlar ner i svalget. Till dess försvar måste jag säga att den ligger väldigt bra under läppen utan att vara omild mot tandköttet eller rinna för mycket.

Priset är visserligen bra, men det är inte mycket till pris man får för priset, så att säga. Av mig får den åtminstone inget större pris.
Citera
2006-05-07, 17:14
Medlem
Livingstons avatar
Produkt: Rallarsnus
Finns som: Lös
Pris: 27:-
Smakar: Rökig och någorlunda salt tobak
Betyg: 5/5

Övrigt: Mycket lätt att baka. Man skulle nästan kunna få prillorna att studsa tillbaka från marken om man kastade dem, då konsistensen är nästintill gummiliknande. Detta är nog det bästa baksnuset jag stött på hittills, bortsett från Kardus. Det fastnar inte massor under läppen vid uttagningen och fingrarna blir heller inte så värst nersnusade vid bakningen. Enda minuset med Rallarsnus är nog att det inte är så lättillgängligt. Jag har inte sett det på så värst många ställen, vilket är synd, för det här är bra grejer
Citera
2006-05-09, 20:03
Medlem
David_Brents avatar
Produkt: Catch White Portion Licorice (aka "Catch mörkblå")
Finns även som: catch mini (aka "Catch ljusblå")
Smakar: Salt lakrits. Tycker det är festligt när snuset smakar mer än bara vanlig tobak. En fräsch och godispåminnande smak.
Pris: Varierar, men över medel.
Övrigt: En modernt high-tech-snus till skillnad från old-school-varianter som General och Grov. Catch går i täten för Den Nya Generationen snusfabrikat som försöker göra snuset hippt och attraherande inte bara för arbetarklassen utan också för akademiker och kostymnissar rent allmänt. Om detta kan man tycka vad man vill, men fint är det.
Citera
2006-05-10, 17:07
Medlem
Wravens avatar
Mycket trevlig tråd som berikas med mitt första inlägg här på Flashback trots registrering länge sedan. Hade tänkte recensera mina favoritsnussorter, lös och portion. Kan tyckas att det är lite tråkigt att recensera favoriter, men vill framhäva dessa två allt vad det går - i synnerhet portionssnuset som får alldeles för lite uppmärksamhet.

Produkt: Ettan
Finns som: Lös och portion (varav denna recension gäller lössnuset)
Smakar: Gott. Känns som att jag är ganska ensom om det, men jag anar en viss fruktighet i Ettan. Portionssnuset är inte alls samma grej, enligt mig, och därför är inte heller Ettans påsar mitt favoritportionssnus.
Betyg: 5/5, givetvis
Pris: 25 riksdaler och uppåt. 28 kronor är väl det dyraste jag kommit över.
Övrigt: Ettans lössnus är, och kommer alltid att vara, det bästa snuset. Ni vet säkert att Ettan lanserades redan 1822...

Produkt: Granit
Finns som: Lös, portion, white portion och maxi portion (som denna recension behandlar)
Smakar: Jag skulle vilja säga att detta smakar General, till och med även bättre. Rik tobakssmak. Ni kanske tänker "nej du, General, det urpopulära och äldre generalsnuset och Granit, ett relativt okänt och nytt snus för 15 kronor, har sina klasskillnader" Men det är alltså inte min åsikt.
Pris: 15 kronor
Övrigt: Denna 1,5-gramsportionspåse är det bästa portionssnuset på marknaden. Känns som en lagom portion i och med att 1-gramsportionerna smakar för lite. Perfekt att kombineras med en lössnusdosa.
Citera
2006-05-24, 12:57
Medlem
Kasta lite sns avatar
Produkt: LD Salmiak
Finns som: Portion (har ej sett den i lös)
Smakar: Salmiak.
Pris: vet ej, fick en dosa av en återförsäljare. Borde väl ligga som övriga LD på 15:- dosa och strax över 100:- för en stock.
Övrigt: Snuset har en väldigt stark och god salmiakdoft och jag hoppades på en rejäl smakupplevelse när jag öppnade dosan. När jag la in första snusen hände, ingenting! Blev rejält besviken då jag trodde att den skulle smaka mycket mer. Vidare tycker jag att snusen rinner väldigt lite, men om man pressar ut lite saft så har den en mycket trevlig salmiaksmak. Definitivt något att testa för er som gillar salmiak eller Swedish Matchs Catch
Citera
2006-05-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_Brent
Produkt: Catch White Portion Licorice (aka "Catch mörkblå")
Finns även som: catch mini (aka "Catch ljusblå")
Smakar: Salt lakrits. Tycker det är festligt när snuset smakar mer än bara vanlig tobak. En fräsch och godispåminnande smak.
Pris: Varierar, men över medel.
Övrigt: En modernt high-tech-snus till skillnad från old-school-varianter som General och Grov. Catch går i täten för Den Nya Generationen snusfabrikat som försöker göra snuset hippt och attraherande inte bara för arbetarklassen utan också för akademiker och kostymnissar rent allmänt. Om detta kan man tycka vad man vill, men fint är det.

Jag måste säga att jag inte alls håller med om detta. Blandingen av tobak och lakrits smak är riktigt bedrövlig. Förövrigt känns snuset plastigt av ngn konstig anledning!
Citera
2006-05-25, 21:13
Bannlyst
Tjena!

Har snusat rätt länge och alltid gillat general bäst.

Men så för nån månad sen så kom swedish Match ut med en helt ny brand, nämligen Kronan. Eftersom en turkaffär i byn där jag bor säljer den för 11 spänn dosan tänkte jag att det är väl värt att testa...(en generaldosa kostar 21spänn i samma affär)

Sen dess är jag helt torsk på Kronan. En riktig förtjänstfull smak med samma styrka och kornstorlek som general. Smakar som en blandning mellan general och grovsnus nästan skulle jag vilja påstå.

betyg 5/5
Citera
2006-05-26, 04:21
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Produkt: Skruf Tranbär Portion
Finns som: Portion
Smakar: Fruktigt, gott, godaste portionssnusen jag har smakat på länge, lagomt stark, godis snus helt enkelt, perfekt om man som jag gillar att sitta och suga på snusen lääänge.
Betyg: 5 av 5, Garanterat.
Pris: Standard, 20-30 kr, KÖP INTE SNUS PÅ SELECT! DYRT!
Övrigt: Skruf finns som "vanlig", stark och tranbär, tranbär är klart överlägsen.

Produkt: General Lös
Finns som: Lös
Smakar: Salt, med vissa inslag av citrus frukt, stark snus trots det.
Betyg: 5 av 5, Favvosnusen vilken dag som helst.
Pris: Standard, 20-30 kr, KÖP INTE SNUS PÅ SELECT! DYRT!
Övrigt: Finns som Lös och portion, men jag fokuserar på lös, eftersom general portion är aldeles för blaskig och klen.
Citera
2006-05-27, 16:33
Medlem
timtuxs avatar
Produkt: General Onyx
Finns som: Bara portion
Smakar: Inte mycket, lite mildare smak än vanligt snus, rinner inte som vanligt (inge kladd). Ingen tobakssmak nästan. Gott!
Betyg: 4/5 (Pga priset får den en 4a och inte en 5a.)
Pris: 30kr
Citera
2006-05-29, 14:55
Medlem
Smakar: Mild generalsmak med ton av peppar och svag anis.
Övrigt: Mycket tilltalande dosa som nästan känns som ett konstverk i sig. En anmärkning på att locket bara är målat med metallfärg och inte utfört helt i metall dock, vilket sänker dosan lite.

Prillorna är nattsvarta och ligger utmärkt under läppen då de är fasta, tunna och klyftformade saker som ligger vackert uppradade i dosan.
Pris: 30:- på Pressbyrån.

Betyg: 5/5 - en fullträff från Swedish Match. Dessvärre kommer priset göra att det bara blir ett undantagsköp ibland.
Citera
2006-06-13, 04:46
Medlem
Smakar: Noll och intet. Varför eftersmaken av mint infinner sig är för mig ett mysterium.
Övrigt: Gillar absolut inte de svarta prillorna. Det ser ut som små fleesetygbitar som man ska stoppa in. För hårda, jag gillar alltid att "baka" mina portioner innan jag stoppar in dem. Gick absolut inte bra med dessa. Känns som en skogssnigel under läppen efter 15 minuter.
Pris: 33:- på OKQ8

Betyg: 1/5 - Antingen är det fel på mig eller alla andra. General går verkligen inte ihop med mina smaklökar. Det var första och sista gången jag köper denna sort. Betyget 1/5 känns nästan generöst men dosan är trots allt rätt snygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in