Dels är jag nybörjare inom ämnet, och dels finns samtliga produkter jag kommer lista recenserade här redan, men jag anser att en recensionssamling bara kan berikas av flera recensioner av samma produkt gjorda av personer med helt olika referensramar.
Produkt: Granit
Finns som: Portion, portion white och lös.
Smakar: Anonym men frän tobak med svaga drag av Earl Grey.
Pris: 15:-
Betyg: 3/5
Jag har förverkat en halv dosa Granit portion nu, och hittills har min upplevelse av den varit varierande. En del prillor har kunnat ligga inne en timme utan att börja rinna medan andra saftat ur sig mer eller mindre omgående. Om det beror på min bristande erfarenhet eller själva snuset låter jag dock vara osagt. Saften från den bränner rätt rejält i en nybörjares hals.
Dess positiva sidor är priset samt att det verkar vara ett snus med hyfsat riv i. Dosan är rätt smidigt utformad men känns ändå som en budgetprodukt, och jag hade gärna sett ett "bjudlock" på dosan.
Produkt: Kronan
Finns som: Portion och lös
Smakar: Tobak och dill.
Betyg: 4/5
Jag sällar mig till skaran som tycker att den dill-lika aromen hos kronan är ganska tilltalande. Även kronan portion har ett skapligt riv, men tar betydligt längre tid på sig att börja rinna än Granit och bränner inte lika mycket i halsen för en nybörjare.
Produkt: Ettan
Finns som: Portion och lös
Pris: Standardpris.
Smakar: Snus.
Betyg: 4/5
Det här är det enda lössnus som jag hunnit prova hittills. Lättbakat och rinner i princip inget alls, dock är jag något för rädd för de negativa effekterna på tandköttet för att vilja köra med lössnus, och dessutom saknar jag talang för att lägga ut den på ett smidigt sätt utan att behöva uppsöka närmsta vattenkran för att städa fingrar och mun.
Produkt: General white
Finns som: Portion, lös, portion white, portion mini, portion mini white.
Pris: Standardpris.
Smakar: Tobak och bergamottolja, som annonserat.
Betyg: 2/5
Stenhårda påsar som inte alls är milda mot tandköttet. Börjar även rinna minst lika fort som vanlig General portion, men känns som att trycka upp en bit sandsten under läppen. Om jag skulle ta priset i beaktande skulle denna få 1/5 i betyg. Verkligen inte prisvärt.
Produkt: LD
Finns som: Portion.
Smakar: Som en mildare General.
Betyg: 2/5
LD skulle få högre betyg om det fanns någon tendens till riv i den. Nikotinbelöningen upplevs som obefintlig och mycket till smak finns det inte att tala om, så man kan nästan lika gärna stoppa upp en tepåse under läppen om man absolut måste ha en svag tendens till Earl Grey som sakta porlar ner i svalget. Till dess försvar måste jag säga att den ligger väldigt bra under läppen utan att vara omild mot tandköttet eller rinna för mycket.
Priset är visserligen bra, men det är inte mycket till pris man får för priset, så att säga. Av mig får den åtminstone inget större pris.