• 1
  • 2
2014-08-12, 08:11
Medlem
Hej,

Lagt ut min bil på blocket, har aldrig gjort det tidigare eller sålt någon bil för den delen heller.
Är ingen "dyr" bil, men för mig som student är det mycket pengar, ligger ute för cirka 16 000 kr.

Men några praktiska frågor:
1. Ska man skriva ett köpekontrakt? Räcker det att skriva kvitto?
2. Hur vill man ha betalt?
3. Låter man någon provköra? Själv eller ska man åka med?

Kanske lite konstiga frågor men ställer dom iallafall
Citera
2014-08-12, 08:27
Medlem
OffensiveShits avatar
1. Ja
2. Kontant/swish/vanlig banköverföring
3. Ja, inte själv.
Citera
2014-08-12, 08:29
Medlem
jomenvisst84s avatar
1. Du ska som säljare alltis skicka in ägarbytet, kom ihåg det! Men du kan skriva ett standardkontrakt med köparen ("Idag [datum] har jag sålt [bilmärke] med regnr [abc123] till [köpare] för[x] kr.)

2. Kontant. Alltid kontant.

3. Jag brukar åka med, beror ju på hur seriös köparen verkar.
Citera
2014-08-12, 09:50
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej,

Lagt ut min bil på blocket, har aldrig gjort det tidigare eller sålt någon bil för den delen heller.
Är ingen "dyr" bil, men för mig som student är det mycket pengar, ligger ute för cirka 16 000 kr.

Finns ju ett färdigt kvitto/köpekontrakt gratis på Blocket, http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf
Citera
2014-08-12, 16:28
Medlem
Tack för era svar!
Citera
2014-08-12, 17:05
Medlem
Här är ett jag bruka upprätta i 2 exemplar:
user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_.rtf

yttlerliggare ett alternativ där köparen betala handpeng resten till bankkonto:
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_bank.rtf
Citera
2014-08-12, 17:11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Här är ett jag bruka upprätta i 2 exemplar:
user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_.rtf

yttlerliggare ett alternativ där köparen betala handpeng resten till bankkonto:
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_bank.rtf
Jag vet dock inte hur hållbart det där skulle vara i tinget vid en konflikt. Befintligt skick gäller iaf inte.

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/kopa-av-privatperson/efter-kopet1/befintligt-skick/

Skulle man lägga till något så ska det vara ett par rader om att köparen verkligen har fullgjort sin undersökningsplikt.
Citera
2014-08-12, 17:56
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej,

1. Köpekontrakt samt kvittens(köps på vilken mataffär som helst) brukar jag köra. Var noga med att skriv in "säljes i befintligt skick, godkänd av köparen".
2. Helst via banköverföring då ett bankbesök annars krävs. Ta foto på överföringen, namn, personnummer etc.
3. Klart som fan du låter köparen testköra eller ska han få komma på att det är fel på styrning, motor och växellåda i efterhand?
Citera
2014-08-12, 18:00
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag vet dock inte hur hållbart det där skulle vara i tinget vid en konflikt. Befintligt skick gäller iaf inte.

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/kopa-av-privatperson/efter-kopet1/befintligt-skick/

Skulle man lägga till något så ska det vara ett par rader om att köparen verkligen har fullgjort sin undersökningsplikt.
Precis, därför skriver ni som jag nyss svarade. Går även lägga till, "testkörd och sedd".

Vänner har fått trassel med endast "befintligt skick", har jag aldrig fått med över 100 affärer jag varit med om(bilar).
Citera
2014-08-12, 18:34
Medlem
Kommer ihåg när jag sålde en dator för en del år sedan
jag förklarade för köparen att den kan hålla i 10år likaväl kan den vara trasig i morgon
jag fick svaret: " begagnat är begagnat "

vill man ha garanti köper man nytt eller så beganat av en handlare och man betalar lite extra för det

Citera
2014-08-12, 18:38
Bannlyst
du ska inte åka med. du måste låta köparen testa bilen och kolla på den ifred, värsta ja vet när man inte kan kolla o testa ordentligt för att säljaren ska stå över axeln o prata skit.
Citera
2014-08-12, 19:29
Medlem
provocative77s avatar
Vad gäller kvitto så är det upp till köparen. Du som säljare behöver aldrig styrka att du tagit emot pengar.
När jag köper bil så skriver jag själv kvittot så jag blir nöjd o sedan får säljaren skriva under. Ibland har de velat ha kvitto o då har vi skrivit två.
När jag säljer bil så skiter jag fullständigt i kvitto om inte köparen vill ha.
Vad jag aldrig gjort men tänker börja med är att kolla leg på köparen så det stämmer med uppgifterna på reg.beviset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in