2014-08-12, 19:34
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
du ska inte åka med. du måste låta köparen testa bilen och kolla på den ifred, värsta ja vet när man inte kan kolla o testa ordentligt för att säljaren ska stå över axeln o prata skit.
Är det en invandrare(Z) så ska du absolut åka med. Jag åker alltid med och det har jag gjort rätt i då vissa tror att det är en demo bil som de ska köra 200 knyck med.

Det är bara att vänja dig vid att ha säljaren över axeln för kommer hubbabubba tillbaks med en trasig motor etc blir det nog bara jobbigt för tro inte att du får ersättning för det

Eftersom TS efterfrågar tips så är det bästa rådet: Undvik nysvenskarna, även om de lovar fast pris innan de sätt bilen så kommer de bjuda 1/2 priset pga påhittade fel när de står och sparkar däck.

Det är det bästa rådet jag kan ge med min erfarenhet.
Citera
2014-08-12, 22:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej,

Lagt ut min bil på blocket, har aldrig gjort det tidigare eller sålt någon bil för den delen heller.
Är ingen "dyr" bil, men för mig som student är det mycket pengar, ligger ute för cirka 16 000 kr.

Men några praktiska frågor:
1. Ska man skriva ett köpekontrakt? Räcker det att skriva kvitto?
2. Hur vill man ha betalt?
3. Låter man någon provköra? Själv eller ska man åka med?

Kanske lite konstiga frågor men ställer dom iallafall
1. Ja, det räcker med att skriva ett kvitto. Formuleringen "befintligt skick" är helt onödig då det inte går att avtala bort det som gäller i köplagen. Tvister är rätt dödfödda mellan privatpersoner då konsumentköplagen inte gäller och köparen har en undersökningsplikt.

2. Cash eller som andra redan föreslagit.

3. Givetvis. Och åk alltid med.

4. Vill du slippa en massa gapstarar så skaffar du ett kontantkort alternativt använder dig av mail i första kontakt. Blocket har blivit riktigt jobbigt att sälja bil på.
Citera
2014-08-12, 22:05
Medlem
När det ringer "nysvenskar" så säger jag oftast att bilen är såld, i något fall har dom haft "endast 15-20mil" att åka och vill ha fast pris på tel. men har då tillförklarat att dessa får komma först sedan prisdiskussion och sedan lagt på luren

om det är en dyrare bil än ca 10-15.000:- har jag föredragit betalning på annat vis tex. postväxel, handpeng i kontanter aceppteras, även insättning på konto men ingen bil övelämnas till köparen förrrens betalningen syns på kontot och är disponibla

är det en billig skitbil har det hänt att spekulanten har fått provköra själv, försvinner köparen med bilen är det förskingring och ingen evt. försäkringsersättning utbetalas
Senast redigerad av zpillolja 2014-08-12 kl. 22:08.
Citera
2014-08-12, 23:51
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
du ska inte åka med. du måste låta köparen testa bilen och kolla på den ifred, värsta ja vet när man inte kan kolla o testa ordentligt för att säljaren ska stå över axeln o prata skit.
Det som är viktigt att tänka på är att lämnar han ut bilen utan att följa med så blir det trassligt om personen är ute efter att stjäla bilen. För då har överlämnandet av nycklar skett frivilligt och eventuell försäkringsersättning kan minskas drastiskt. Är säljaren med så lär det krävas minst rån för att få bilen.
Citera
2014-08-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej,

Lagt ut min bil på blocket, har aldrig gjort det tidigare eller sålt någon bil för den delen heller.
Är ingen "dyr" bil, men för mig som student är det mycket pengar, ligger ute för cirka 16 000 kr.

Men några praktiska frågor:
1. Ska man skriva ett köpekontrakt? Räcker det att skriva kvitto?
2. Hur vill man ha betalt?
3. Låter man någon provköra? Själv eller ska man åka med?

Kanske lite konstiga frågor men ställer dom iallafall
1 Kvitto räcker, men skadar givetvis inte med ett mycket enkelt avtal.
2 Banköverföring är numera det smidigaste för båda parter, överföringen görs till konto som säljaren anvisar, när den är slutförd skriver man ut transaktionen.
3 Givetvis måste den presumtive köparen få provköra, i de flesta fall lämpligt att följa med - det kan ju annars vara sista gången du såg bilen, och någon betalning blev det givetvis inte! Ej heller får du något på stöldförsäkringen, provköraren har inte stulit bilen, däremot underlåtit att lämna igen den. Det är dock föga troligt att någon försöker lura till sig en bil i den prisklassen, skall vara åtminstone en nolla till i värde.
Citera
2014-08-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det som är viktigt att tänka på är att lämnar han ut bilen utan att följa med så blir det trassligt om personen är ute efter att stjäla bilen. För då har överlämnandet av nycklar skett frivilligt och eventuell försäkringsersättning kan minskas drastiskt. Är säljaren med så lär det krävas minst rån för att få bilen.
Den minskas inte, den uteblir helt. Ingen stöld har ju i dylika fall ägt rum. Att man sedan kan lita på folk och släppa dem ensamma ändå styrs av värdet på bilen, den som genom bedrägligt beteende behåller bilen har ju tänkt behålla den, inte så lätt om den skall vara kvar i landet, exportera en bil som tillskansats genom brott är en risk som kräver relativt högt värde på bilen.
Citera
2014-08-13, 09:39
Medlem
zorb89s avatar
Hur ofta kommer någon UTAN bil till er? Åker de själv har ni ju deras bil + kräv att behålla körkort, bankkort etc.

Risken är 1/10000000, kanske är en pundare som tänker snett.

Åk med bara för att hålla koll på hur de kör.
Citera
2014-08-13, 10:22
Medlem
http://cdn.blocket.com/static/2/imag...9501818617.jpg

annonsbild som folk skrattar åt får lite mer uppmärksamhet
Citera
2014-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hur ofta kommer någon UTAN bil till er? Åker de själv har ni ju deras bil + kräv att behålla körkort, bankkort etc.

Risken är 1/10000000, kanske är en pundare som tänker snett.

Åk med bara för att hålla koll på hur de kör.
Att spekulanter kommer i en bil som lämnas innebär givetvis inte att du kan ta den som pant för den bil som skickas iväg på provkörning, antingen kommer det någon annan ett tag efteråt och hämtar bilen ifråga eller så visar det sig att den tillhör någon annan som inte alls känner till var den befinner sig. Bankkort - som de spärrar efteråt. Körkort har möjligen en inverkan på så sätt att du då också kan säkerställa vem som är ute med din bil, men kortet har ju inget värde som pant.
Citera
2014-08-13, 19:07
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att spekulanter kommer i en bil som lämnas innebär givetvis inte att du kan ta den som pant för den bil som skickas iväg på provkörning, antingen kommer det någon annan ett tag efteråt och hämtar bilen ifråga eller så visar det sig att den tillhör någon annan som inte alls känner till var den befinner sig. Bankkort - som de spärrar efteråt. Körkort har möjligen en inverkan på så sätt att du då också kan säkerställa vem som är ute med din bil, men kortet har ju inget värde som pant.
För det första har DU personens nycklar och för det andra undrar jag hur du tänkte där, låter du de hämta bilen efteråt? "tja. Ska bara hämta bilen, din kommer snart". Givetvis går du inte med på det ifall bilen ifråga är en skrothög. Har du nyckeln och bilen hindrar inget dig att köra bort bilen till skyddat garage, du har ju fått behålla bilen i utbyte mot test tur, det blir samma dumma princip som länken nedan.

Ja, vad ska du annars ha korten till? Vet du personens fulla namn kan du också få tag på adress och vad händer då, vi skulle iaf åka ditt och ge personerna ett ultimatum. Oundvikligt är dock misshandel.

Ang stöldförsäkringen Nordiad skrev om:
Citat:
Ej heller får du något på stöldförsäkringen, provköraren har inte stulit bilen, däremot underlåtit att lämna igen den. Det är dock föga troligt att någon försöker lura till sig en bil i den prisklassen, skall vara åtminstone en nolla till i värde.

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5490048

Om du läser mina tidigare inlägg här ser du också att jag alltid åker med så jag motsäger inte det utan att legitimation utav något slag annars räcker. Varför jag skrev både körkort och bbkort är för att det kan vara fejklegg, risken att personen har gjort 2st är nog rätt liten.

Det här blir också en anledning till varför jag undviker nysvenskar, för en vanlig svensk är det inte värt att lämna landet.

Så återigen haussar jag med "ALDRIG AFFÄR MED NYSVENSKAR".
Citera
2014-08-13, 19:52
Medlem
swedishrockers avatar
Mitt tips är att akta sig för nysvenskar som zpillolja skrev.
Min farsas kollega på jobbet skulle sälja en Volvo 940 för ett par år sedan för 28000:-
Då ringer det en nysvensk som prutar ner till 12000:- och åker iväg för att kolla (stjäla) bilen.
Så fick hon ringa sin kusin som var chef på insatsstyrkan och stoppa honom. Det visade sig vara värsta gangsterfamiljen från Tensta eller nått sånt.
Citera
2014-08-13, 19:53
Medlem
kan inte komma på att någon spekulant har haft synpunkter på att jag har hängt med vid provkörning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in