2014-08-11, 14:58
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jag skrev hela inlägget och var noggrann med att inte använda ordet ''investerar'' på flera ställen. Ordet råkade bara slinka in på ett ställe, lugna nu grabbar. Jag är införstådd med att det inte är en investering, det är vemsomhelst som någonsin köpt en bil. Hursomhelst så är jag tacksam för alla svar och det verkar som att man får lägga på ett par hundratusenkronor på priset pga service och allt annat, dyrt underhåll osv. Då förstår jag! Får bli en sketen porsche från 02 eller något för min del!

Det låter för mig som om du undervärderar potentialen i en Porsche.
Hittar du en fin sådan (oavsett modell) och sköter om den medan du äger den, så har du en bilglädje långt utöver det vanliga, till ett ganska rimligt pris.
Citera
2014-08-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
Det låter för mig som om du undervärderar potentialen i en Porsche.
Hittar du en fin sådan (oavsett modell) och sköter om den medan du äger den, så har du en bilglädje långt utöver det vanliga, till ett ganska rimligt pris.

Det finns ju en massa äldre carreras och lite tjejiga boxster för 200-250, sedan om det är värt det vet jag inte. Aldrig provkört en porsche, aldrig åkt i en.
Citera
2014-08-11, 15:20
Bannlyst
Citat:
Det finns ju en massa äldre carreras och lite tjejiga boxster för 200-250, sedan om det är värt det vet jag inte. Aldrig provkört en porsche, aldrig åkt i en.

Har du åkt/kört en R8?

Det är MÅNGA (billigare)Porsche jag hellre skulle köpa än en R8. Du verkar vara ute efter något annat än bilglädje.
Senast redigerad av Attributt 2014-08-11 kl. 15:22.
Citera
2014-08-11, 15:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Du borde kört mer, då hade det ju blivit billigare

Smart tänkt!

Du borde nog bli matematiker i regeringskansliet.
Citera
2014-08-11, 15:44
Medlem
Hellsfates avatar
Köp en Nissan Micra istället och skryt för dina vänner om hur mycket pengar du sparar på bensinen
Citera
2014-08-11, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsfate
Köp en Nissan Micra istället och skryt för dina vänner om hur mycket pengar du sparar på bensinen

Behöver inte bli nämndvärd skillnad faktiskt och tyvärr. Allt beroende på årsmodell.
Citera
2014-08-11, 15:54
Medlem
loveitorhateits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
"om man skulle investera i en sådan här bil"
En bil är aldrig en investering och du kommer förlora sanslösa pengar på att köpa en R8, tänk att du först har räntan på lånet och sedan skall du hålla igång bilen vilket verkligen inte är billigt, försäkring, service och diverse reperationer.
Jag råder dig att köpa en äldre Porsche eller liknande för de pengarna du redan har sparade, inte lika roligt kanske men väldigt fina sportbilar.

Självklart kan man investera i bilar. Nu är just kanske inte detta bilköp en bra sådan.

Ränta på lån, försäkring, service & diverse andra reperationer faller väl även på en Porsche?
Sen är det enklare att hitta reservdelar till en Audi än en Porsche i detta avlånga land.
Citera
2014-08-11, 16:02
Medlem
zorb89s avatar
Vad ska du ha bilen till?

Audi = Ingen status = Familjebil

Så det låter korkat att slänga pengar i sjön för något som inte ens är speciellt.

Du = Vill ha status = Ingen Audi
Citera
2014-08-11, 16:18
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveitorhateit
Självklart kan man investera i bilar. Nu är just kanske inte detta bilköp en bra sådan.

Ränta på lån, försäkring, service & diverse andra reperationer faller väl även på en Porsche?
Sen är det enklare att hitta reservdelar till en Audi än en Porsche i detta avlånga land.

Visst kan man investera i en bil, t.ex gamla Merca-cabbar ses oftast som en bra investering men nu tänkte jag mer på de bilarna TS kollar på, formulerade mig väldigt dåligt.
Sedan tror jag att det är lättare att hitta delar till en äldre Porsche än en R8, begagnat och nytt, dessutom billigare.
Våran familj ägde en Audi A8 för några årssedan och det var ingen billig historia, delar till A4/A6, ja de vanliga modellerna finns det ju mängdvis med tillgängliga delar till men när det blir de lite ovanligare bilarna hos Audi så blir det sinnessjukt dyrt, en A6 kostar snarlikt lika mycket som en V70 i underhåll och det gör inte en A8, bara stor, klumpig och dyr, har självklart ingen erfarenhet utav R8 men skulle verkligen inte tro att det är billigare med tanke på att A8:an är bra mycket vanligare än en R8:a
Grejjen med äldre Porschar är ju att de redan sjunkit väldigt kraftigt och går att hitta en fin för 150 000 och är ändå relativt moderna bilar, om du säljer den om 7 år så kanske du får 110 000 för den medans om du köper en R8 för 500 000kr och sedan säljer den om 7 år så kanske du bara får 350 000.
Senast redigerad av YoungTony 2014-08-11 kl. 17:00.
Citera
2014-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Någon som vill tipsa något? Ta det i PM!
Har du råd med servicekostnaderna? Går enkelt på 15k för en vanlig service. Behöver du byta bromsar eller om något annat går sönder så blir det också svindyrt. Nej, jag kan inte rekommendera det. Köp om du har råd att förlora en massa pengar, annars nej, det finns billigare alternativ såsom porsche cayman.

Ja, jag har kört både cayman och r8 v8 samt v10.
Citera
2014-08-11, 17:32
Medlem
Sabrenights avatar
Om man ska ha något för 'kör glädjen' är väl en TVR det bästa alternativet? Inte lika praktisk som en porsche och kanske inte samma status men hört från många att dom ska vara roliga att köra, går nog hitta för runt 200-300k
Citera
2014-08-11, 17:37
Medlem
Köp en Skoda. Onödvändigt slöseri att lägga pengar på en häftig bil. Men det kanske bara är jag som inte uppskattar se cool ut på E4:an så mycket att jag lägger flera hundra tusen på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in