2014-08-11, 17:37
Medlem
Psycho-Killers avatar
Det räcker med att sätta sig ner i sätet för att få till en värdeminskning på ca 50 kkr.

Fundera på vilken körupplevelse du vill ha istället, det är det det handlar om...
Citera
2014-08-11, 17:47
Medlem
Hellsfates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Behöver inte bli nämndvärd skillnad faktiskt och tyvärr. Allt beroende på årsmodell.

Hur blir de inte en pris skillnad mellan en Micras 1.2 liters motor och en R8s 5.2?
Citera
2014-08-11, 17:57
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsfate
Hur blir de inte en pris skillnad mellan en Micras 1.2 liters motor och en R8s 5.2?

Skribenten Attributt lever i en drømmeverden hvor sportsbiler på >400hk drar mindre i brändsle fordi dom er "motor optimerade". Garaget.org er fyldt op med den slags "eksperter".
Citera
2014-08-11, 17:59
Bannlyst
Det är inte lönt att köpa nån bil för 500 000.
Citera
2014-08-11, 18:11
Medlem
Anbivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Kollar man på exempelvis lite äldre R8r så finns det ''ganska'' så billiga sådana. En Audi R8 4,2 FSI Quattro R Tronic från 2008 finns det exempelvis i tiotal av på blocket, där flertalet ligger runt 500.000 spannet. För det första undrar jag om det är värt att köpa en sådan bil? De har inte många mil på nacken och jag undrar vad som egentligen drar ned priset till 500.000? Jag är införstådd att om bilen är nyinköpt för en mille så kommer den ju droppa ned till 500 lax, men så fort låter otroligt. Särskilt med tanke på att det är en sjukt eftertraktad R8.

Hursomhelst så undrar jag, om man skulle investera i en sådan här bil, så skulle jag givetvis göra det på lång sikt. En sådan här bil skulle jag säkert kunna köra runt i minst 5-6 år, utan att klaga. Sedan har jag en del undanstoppade pengar från ungdomen som jag själv tjänat, för att vara mer precis runt 150-200 lax. Det är i sig en ganska bra bit av kostnaden för en R8 och jag undrar således om det hade varit värt att köpa en sådan bil? Eller kommer det bli för dyrt med lån, försäkringar och dyl.? Är inte så insatt i ämnet men älskar verkligen sportbilar. Tack

Stora anledningen till värdeminskningen är att ingen vill ha föra gen r8 med v8 (nya har v10) samt den gamla single clutch lådan som inte alls klarar av bilen den sitter i.(Finns med manuell men still ) Samt köper du en utan magnetic ride och kolfiber sidor är du ännu mer körd. Säkert en rolig bil men definitivt inte det bästa du kan köpa för
500k.

Ska man köpa en R8 är det v10 plus dvs den med stora motorn och nya växellådan.
Citera
2014-08-11, 18:22
Medlem
loveitorhateits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Visst kan man investera i en bil, t.ex gamla Merca-cabbar ses oftast som en bra investering men nu tänkte jag mer på de bilarna TS kollar på, formulerade mig väldigt dåligt.
Sedan tror jag att det är lättare att hitta delar till en äldre Porsche än en R8, begagnat och nytt, dessutom billigare.
Våran familj ägde en Audi A8 för några årssedan och det var ingen billig historia, delar till A4/A6, ja de vanliga modellerna finns det ju mängdvis med tillgängliga delar till men när det blir de lite ovanligare bilarna hos Audi så blir det sinnessjukt dyrt, en A6 kostar snarlikt lika mycket som en V70 i underhåll och det gör inte en A8, bara stor, klumpig och dyr, har självklart ingen erfarenhet utav R8 men skulle verkligen inte tro att det är billigare med tanke på att A8:an är bra mycket vanligare än en R8:a
Grejjen med äldre Porschar är ju att de redan sjunkit väldigt kraftigt och går att hitta en fin för 150 000 och är ändå relativt moderna bilar, om du säljer den om 7 år så kanske du får 110 000 för den medans om du köper en R8 för 500 000kr och sedan säljer den om 7 år så kanske du bara får 350 000.

& jag läste slarvigt, trodde det var samma pris på bilarna.

Men det jag syftade på var att ex en volvo som rasatihop kan du slänga in på vilken verkstad som helst, medans en porsche måste in på Porsche Center och dom finns det väl bara ett tiotal med i Sverige(?)
Citera
2014-08-11, 18:36
Medlem
Som investering, nej.
Som att ha lite roligt i livet, ja.
Citera
2014-08-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbivalent
Stora anledningen till värdeminskningen är att ingen vill ha föra gen r8 med v8 (nya har v10) samt den gamla single clutch lådan som inte alls klarar av bilen den sitter i.(Finns med manuell men still ) Samt köper du en utan magnetic ride och kolfiber sidor är du ännu mer körd. Säkert en rolig bil men definitivt inte det bästa du kan köpa för
500k.

Ska man köpa en R8 är det v10 plus dvs den med stora motorn och nya växellådan.

Det finns bara en generation R8. 4.2 FSI med V8 säljs fortfarande, vill du ha V10 är det 5.2 FSI som gäller men till ett betydligt högre pris. Däremot har du rätt i att S-Tronic lådan är att föredra framför den manuella robot-lådan.
Citera
2014-08-11, 19:35
Medlem
Drozds avatar
Det beror naturligtvis på din ekonomi, men som f.d. ägare till en BMW M5 skulle jag avråda dig (även om nu en M5 knappast kan jämföras med en R8). Brutal värdeminskning, skyhöga service- och reservdelskostnader, hög skatt och försäkringskostnader, törstig motor (glöm tillverkarangivelserna). Oljebyte, nya sulor osv kommer att ge dig gråa hår. Sen skall man inte glömma att den där typen av bilar är okomfortabla även vid motorvägskörning pga stum fjädring och högt motorljud.

Fan vad trist och förnuftig jag lät nu... Som sagt, satsa på en äldre Porsche i stället, den ger samma körupplevelse och kukförlängning till ett betydligt lägre pris.
Citera
2014-08-11, 20:11
Medlem
Glazehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det beror naturligtvis på din ekonomi, men som f.d. ägare till en BMW M5 skulle jag avråda dig (även om nu en M5 knappast kan jämföras med en R8). Brutal värdeminskning, skyhöga service- och reservdelskostnader, hög skatt och försäkringskostnader, törstig motor (glöm tillverkarangivelserna). Oljebyte, nya sulor osv kommer att ge dig gråa hår. Sen skall man inte glömma att den där typen av bilar är okomfortabla även vid motorvägskörning pga stum fjädring och högt motorljud.

Fan vad trist och förnuftig jag lät nu... Som sagt, satsa på en äldre Porsche i stället, den ger samma körupplevelse och kukförlängning till ett betydligt lägre pris.

Haha måste säga sällan man ser en son sorglig beskrivning på en son grym bil
Citera
2014-08-11, 20:24
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
Haha måste säga sällan man ser en son sorglig beskrivning på en son grym bil

Haha, tror bestämt jag glömde att gnälla på det pyttelilla bagageutrymmet!
Citera
2014-08-11, 20:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude

Sedan har jag en del undanstoppade pengar från ungdomen som jag själv tjänat, för att vara mer precis runt 150-200 lax. Det är i sig en ganska bra bit av kostnaden för en R8 och jag undrar således om det hade varit värt att köpa en sådan bil? Eller kommer det bli för dyrt med lån, försäkringar och dyl.? Är inte så insatt i ämnet men älskar verkligen sportbilar. Tack

Det är klart du skall ha en R8. Trots allt kanske du skulle fundera på att avsluta dina gymnasiestudier först?

(FB) Går på gymnasiet - behöver råd angående HP samt betyg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in