• 1
  • 2
2014-08-11, 14:15
Medlem
Kollar man på exempelvis lite äldre R8r så finns det ''ganska'' så billiga sådana. En Audi R8 4,2 FSI Quattro R Tronic från 2008 finns det exempelvis i tiotal av på blocket, där flertalet ligger runt 500.000 spannet. För det första undrar jag om det är värt att köpa en sådan bil? De har inte många mil på nacken och jag undrar vad som egentligen drar ned priset till 500.000? Jag är införstådd att om bilen är nyinköpt för en mille så kommer den ju droppa ned till 500 lax, men så fort låter otroligt. Särskilt med tanke på att det är en sjukt eftertraktad R8.

Hursomhelst så undrar jag, om man skulle investera i en sådan här bil, så skulle jag givetvis göra det på lång sikt. En sådan här bil skulle jag säkert kunna köra runt i minst 5-6 år, utan att klaga. Sedan har jag en del undanstoppade pengar från ungdomen som jag själv tjänat, för att vara mer precis runt 150-200 lax. Det är i sig en ganska bra bit av kostnaden för en R8 och jag undrar således om det hade varit värt att köpa en sådan bil? Eller kommer det bli för dyrt med lån, försäkringar och dyl.? Är inte så insatt i ämnet men älskar verkligen sportbilar. Tack
Citera
2014-08-11, 14:32
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Kollar man på exempelvis lite äldre R8r så finns det ''ganska'' så billiga sådana. En Audi R8 4,2 FSI Quattro R Tronic från 2008 finns det exempelvis i tiotal av på blocket, där flertalet ligger runt 500.000 spannet. För det första undrar jag om det är värt att köpa en sådan bil? De har inte många mil på nacken och jag undrar vad som egentligen drar ned priset till 500.000? Jag är införstådd att om bilen är nyinköpt för en mille så kommer den ju droppa ned till 500 lax, men så fort låter otroligt. Särskilt med tanke på att det är en sjukt eftertraktad R8.

Hursomhelst så undrar jag, om man skulle investera i en sådan här bil, så skulle jag givetvis göra det på lång sikt. En sådan här bil skulle jag säkert kunna köra runt i minst 5-6 år, utan att klaga. Sedan har jag en del undanstoppade pengar från ungdomen som jag själv tjänat, för att vara mer precis runt 150-200 lax. Det är i sig en ganska bra bit av kostnaden för en R8 och jag undrar således om det hade varit värt att köpa en sådan bil? Eller kommer det bli för dyrt med lån, försäkringar och dyl.? Är inte så insatt i ämnet men älskar verkligen sportbilar. Tack

"om man skulle investera i en sådan här bil"
En bil är aldrig en investering och du kommer förlora sanslösa pengar på att köpa en R8, tänk att du först har räntan på lånet och sedan skall du hålla igång bilen vilket verkligen inte är billigt, försäkring, service och diverse reperationer.
Jag råder dig att köpa en äldre Porsche eller liknande för de pengarna du redan har sparade, inte lika roligt kanske men väldigt fina sportbilar.
Citera
2014-08-11, 14:36
Medlem
ormbitens avatar
Det beror ju på vad man prioriterar.
Den kommer nog att kosta en ganska rejäl slant att äga per år och värdeminskningen fortgår nog troligen med 35-40k per år under de kommande tre åren. Servicekostnaden är nog inte så kul den heller om du ska lämna in den hos Audi.
Frågar du mig om det är värt att låna pengar (eller investera som du så tokigt säger) för att köpa en R8 så svarar jag absolut nej.

Jag köpte själv en Dodge Viper en gång för 529k, hade den i tre år och 1100 mil, Den utslagna milkostnaden inkl. värdeminskningen blev runt 170 kr milen, Det är nog ungefär detsamma för en R8 skulle jag gissa.
Citera
2014-08-11, 14:36
Medlem
Schwenssons avatar
Citat:

Värdeminskningen är inte alls häpnandsvärd, jag förstår att 500 000 lax verkar mycket i värdesänkning, och det är det, men lätt att glömma är att en bil med årsmodell -08 snart är 7 år gammal. jag tror att bilar dom är ca 7 år gammal minst brukar droppa 50% av nybilsvärdet.. ser inget konstigt i det (men jag har kanske fel)

Hur gammal är du? om du är 18-20 år så kostar en helförsäkring garanterat ett antal 1000-lappar (säg 3-5000) i månaden, för någon sketen trafikförsäkring är ju bara dumt på en sådan exklusiv bil..

MEN, ska du flasha för polarna och vara grymmast i stan i ett år för att sedan upptäcka att din audi ätit upp alla dina sparpengar så tycker jag att du skall köra på
Citera
2014-08-11, 14:39
Bannlyst
Nej, det är inte "värt" att köpa en R8:a för 500 lax, och det är ej heller en investering. Däremot tycker jag att du ska göra precis som du vill. Det är trots allt ditt liv och ingen annan ska leva det.
Citera
2014-08-11, 14:44
Medlem
Sägs att automatlådan ska vara väldigt tråkig att köra med, att R8an inte är som en sportbil med den, utan mest en vanlig personbil med lite mer drag.

Skatten ligger på ca 4500/år.
Sägs dra 1,4L/milen blandad körning, men det är knappast i närheten då det är Audi själva som säger det, så snarare 1,6-2L milen med halvtung högerfot. (Menar då att tillverkarna brukar säga att bilen drar mindre än vad man själv lyckas med)
En automatlådas koppling säger Audi bör bytas vid 1500mil, antar att det är vid varje 1500mil isåfall? Detta bytet ska isåfall gå på ca 55000kr.
Service sägs gå på omkring 8500kr.

Siffror mm tagna här ifrån.
http://www.autolife.se/page/66264/?MessageStart=1
Citera
2014-08-11, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det beror ju på vad man prioriterar.
Den kommer nog att kosta en ganska rejäl slant att äga per år och värdeminskningen fortgår nog troligen med 35-40k per år under de kommande tre åren. Servicekostnaden är nog inte så kul den heller om du ska lämna in den hos Audi.
Frågar du mig om det är värt att låna pengar (eller investera som du så tokigt säger) för att köpa en R8 så svarar jag absolut nej.

Jag köpte själv en Dodge Viper en gång för 529k, hade den i tre år och 1100 mil, Den utslagna milkostnaden inkl. värdeminskningen blev runt 170 kr milen, Det är nog ungefär detsamma för en R8 skulle jag gissa.

Du borde kört mer, då hade det ju blivit billigare
Citera
2014-08-11, 14:45
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:

Frågan man ska ställa sig när man ser en "billig" drömbil är varför den är billig. Inköpspriset är ju bara inträdesbiljetten till höga ägandekostnader. Jag är själv Mercedesman med en AMG i garaget men skulle gärna ha en R8 om budgeten rymde två bilar. Fantastisk bil!

Som någon skrev här, man "investerar" inte i sådana här bilar, de är konsumtion som kostar. Försäkringar, service, reparationer, drivmedel mm är dyrt. Räkna med en månadskostnad på 8-10 000 kr om du kör normalt mycket inklusive värdeminskning, kapitalkostnad mm. Om det ryms i din hushållsbudget, grattis! Det är som sagt en fin bil.
Citera
2014-08-11, 14:48
Medlem
TeEsErs avatar
Det finns sportbilar, tex lite äldre Porschar och Ferrari som du kan köpa och bruka i 3-5 år och sen få tillbaka eller till och med tjäna på när du säljer bilen. Då har du "bara" betalt driftskostnaderna (som inte alltid är speciellt låga). Sen finns det bilar som stadigt tappar i värde och dit räknas tyvärr även R8 som inte alls har någon som helst "status" bland sportbilar.

Ligger de runt 500k nu så kan man väl anta att värdeminskningen är "lagom" men när det börjar gå R8r för under 400k då kommer de gå snabbare eftersom bilarna då börjar köpa och brukas av yngre brukare som tidigare hållit sig till Supra, BMW, Subaru och annat.

/T
Citera
2014-08-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlige Harry
Frågan man ska ställa sig när man ser en "billig" drömbil är varför den är billig. Inköpspriset är ju bara inträdesbiljetten till höga ägandekostnader. Jag är själv Mercedesman med en AMG i garaget men skulle gärna ha en R8 om budgeten rymde två bilar. Fantastisk bil!

Som någon skrev här, man "investerar" inte i sådana här bilar, de är konsumtion som kostar. Försäkringar, service, reparationer, drivmedel mm är dyrt. Räkna med en månadskostnad på 8-10 000 kr om du kör normalt mycket inklusive värdeminskning, kapitalkostnad mm. Om det ryms i din hushållsbudget, grattis! Det är som sagt en fin bil.

Jag skrev hela inlägget och var noggrann med att inte använda ordet ''investerar'' på flera ställen. Ordet råkade bara slinka in på ett ställe, lugna nu grabbar. Jag är införstådd med att det inte är en investering, det är vemsomhelst som någonsin köpt en bil. Hursomhelst så är jag tacksam för alla svar och det verkar som att man får lägga på ett par hundratusenkronor på priset pga service och allt annat, dyrt underhåll osv. Då förstår jag! Får bli en sketen porsche från 02 eller något för min del!
Citera
2014-08-11, 14:51
Bannlyst
Citat:
Jag skrev hela inlägget och var noggrann med att inte använda ordet ''investerar'' på flera ställen. Ordet råkade bara slinka in på ett ställe, lugna nu grabbar. Jag är införstådd med att det inte är en investering, det är vemsomhelst som någonsin köpt en bil. Hursomhelst så är jag tacksam för alla svar och det verkar som att man får lägga på ett par hundratusenkronor på priset pga service och allt annat, dyrt underhåll osv. Då förstår jag! Får bli en sketen porsche från 02 eller något för min del!

Gott det, fantastiska körmaskiner.
Citera
2014-08-11, 14:53
Bannlyst
Citat:

Gott det, fantastiska körmaskiner.

Även brudar med något innanför pannbenet vet det, så då får du ju två flugor i en smäll. Istället för en dyr bil som drar till sig luder som älskar bilar som ser ut som en miljon men inte har någon aning om något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in